🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Sund og varieret kost er noget, vi alle stræber efter – men med en hektisk hverdag kan det være svært at få det hele til at hænge sammen. Derfor har danske aioss udviklet en simpel kosttilskudsløsning, der gør det nemt og til en god oplevelse at indtage mange af de nødvendige næringsstoffer.
Bag aioss står Jesper Wahlberg og Theodor Barington, der med vidt forskellige baggrunde deler en passion for sundhed og livsstil. Jesper, 52, har boet i Nordamerika i næsten 30 år og bygget et marketingbureau i Toronto og en abonnementsforretning i Californien. Theodor, 30, har en baggrund som management consultant, blandt andet i New York, efterfulgt af nogle år i Biotech, og er drevet af en stor interesse for både sin egen sundhed og folkesundheden.
Rejsen med aioss begyndte, da Jesper og Theodor mødte hinanden og delte samme tanke: “hvorfor er det blevet så svært at leve sundt idag og hvorfor føles det ofte som noget, man bare skal igennem?”. Sammen gik de igang med at udvikle aioss, en blanding af vitaminer, mineraler, fibre, urter, plantestoffer og probiotika i ét produkt, som du blander op i vand, drikker, og så smager det glimrende. I grove træk et opgør med den afmagt og den dårlige oplevelse, vi alle føler omkring kosttilskud.
Som de selv siger, er det ingen mirakelkur, men det er en nem og skøn måde at tjekke en boks af ift. sin ernæring.
I denne samtale deler Jesper og Theodor deres tanker om ideen bag aioss, hvordan de fandt hinanden og deres ambitioner.
"Når man har boet et sted, hvor solen skinner 325 dage om året, kan en vinter i København virke rigtig lang"

Co-founders af aioss: Jesper Wahlberg (tv.) og Theodor Barington (th.)
Hvordan opstod ideen til aioos?
“Ideen med aioss opstod da det gik op for mig hvor meget mit liv havde ændret sig fra Nordcalifornien til København. Når man har boet et sted, hvor solen skinner 325 dage om året, kan en vinter i København virke rigtig lang. Min ernæring havde også ændret sig betydeligt, fra en nordamerikansk altid on-the-move diæt til en lidt sundere og mere varieret dansk kost. Og så bevægede jeg mig på en hel anden måde efter at have skiftet bilen ud med en cykel og at komme rundt i byen på ben. “Så det er her det går op for mig, at meget omkring min kost, livsstil og miljø har ændret sig og det kunne jeg også mærke i min krop på godt og ondt.”
Jeg har altid været entreprenant og flyttede hjem til København uden et job med kolleger, og selvom jeg havde noget familie og en række skønne gamle venner i byen, så havde de også deres egne liv. Så jeg stod lidt og tænkte: Hvad skal der ske?
Jeg har altid følt at sundhed er svært og savnede en kosttilskudsløsning der var nem og overskuelig. Både at forstå, men også at bruge og en god oplevelse og optimeret for min nye tilværelse i København.”
"Jeg har i over 20 år været interesseret i kost og fysiologi, så det, der skulle blive til aioss, lå mig ret tæt"

"90% af alle danskere lever ikke op til minimumsanbefalingerne for, hvor sundt man burde spise"
Hvordan finder I hinanden?
Jesper:
“I den periode tog jeg enormt mange kaffemøde med mange forskellige personer, som jeg mødte ved at ‘crawle’ LinkedIn. Jeg var meget bevidst om at jeg skulle have en medstifter med, som var ernærings- og sundhedsfaglig. Det var en gammel ven fra San Francisco, der nu var blevet kolleger med Theo i et bio-tech startup, som introducerede os.”
“Vi mødtes på Bottega Barlié i København til en hurtig kaffe og endte med at sidde der i tre timer. Vi synes begge at konceptet var spændende og at der var en god chance for en spændende rejse og at skabe en god forretning. Så ‘datede’ vi lidt for at se om vi ville arbejde sammen, men herfra gik det ret hurtigt.”
Theodor, kan du huske, hvad dine første tanker var?
Theodor:
“Jeg har altid haft en entreprenør i maven. Mange af de skridt, jeg har taget de sidste 10 år, har føles som at modne mig selv til at lave mit eget. Jeg har altid haft masser af idéer til at starte ting, så jeg ville ønske, jeg havde modnet lidt før. Men nu var timingen god. Jeg elsker fysiske produkter og oplevelsen omkring dem, og elsker at nørde sundhed, så det har føltes meget naturligt for mig. Jeg voksede op med en helsemor og har i over 20 år været interesseret i kost og fysiologi, så det, der skulle blive til aioss, lå mig ret nært. Men jeg havde nok brug for en som Jesper til det afgørende skub.”
"Jo mindre varieret du spiser, jo mere gavner det"
Hvem har I skabt aioss til?
Jesper:
“De fleste vil kunne mærke en forskel ved at starte dagen med aioss. Men det er klart, at hvis du lever super sundt og spiser varieret, vil et kosttilskud ikke have samme effekt som for en person, der ikke sætter fluemærke ud for sund og varieret kost.”
Theodor:
“Ja, kort fortalt, så er der intet hokus pokus i vores produkt. Vi har siddet med nogle virkelig dygtige ernæringseksperter og designet en løsning til den skandinaviske livsstil, hvor vi trækker på det bedste og mest relevante af vitaminer, mineraler, fibre, plantestoffer og gode bakterier. Over 90 % af danskerne kommer ikke i mål med deres daglige frugt og grønt, og det er naturligvis en af de primære ting vi prøver at adressere. Vi ved, at det kan være svært at spise perfekt hver dag og det hjælper vi en smule med, uden at det behøver være en dårlig oplevelse eller føles som en sur pligt.”

"Vi føler, at vi er et rigtig godt sted nu, og har meget at bygge videre på"
Hvor er I som virksomhed nu, og hvad er jeres ambitioner?
Jesper:
Vi er selvfølgelig godt klar over, at der er andre lignende produkter, specielt fra USA, men det er vi faktisk glade for. Vi har haft fokus på at udvikle aioss specifikt til skandinaviere, samt sikre den højeste kvalitet, og formår stadig at prissætte det signifikant billigere, så flest muligt ‘kan være med’ og blive inspireret til nogle gode, sunde valg i hverdagen. Vi oplever også mange sætte pris på at vores produktion er her i Skandinavien.
I takt med den gode daglige brugeroplevelse, har vi også fra starten været meget bevidste om at udvikle aioss som et livsstil brand. Sundhed bliver af mange, mig selv inklusiv, betragtet som besværligt og kompliceret. Så vores mål var ikke bare at gøre det nemt og en god oplevelse at bruge aioss, men også at skabe et livsstilsbrand som vores brugere identificerer med og nyder at bruge hver dag.
Vores aioss flaske, for eksempel, er meget let genkendelig og er allerede blevet lidt et ikon for vores brand. Vi elsker at høre fra vores brugere, når de skriver til os og fortæller at deres aioss flaske er blevet stjålet til saunagus, og hvordan de får en ny. Udadtil i vores kommunikation fremstår vi nok mest som et lifestyle brand, men indadtil er vi ekstremt fokuseret på produktet og at skabe den bedst mulige brugeroplevelse.
Det er først nu, vi begynder at skrue op for markedsføringen. Vi har været omhyggelige med at få det hele på plads først, så vi har næsten udelukkende vokset organisk via anbefalinger og tillid. Vi føler, at vi er et rigtig godt sted nu, og har meget at bygge videre på. Vi spejler os i dygtige og lækre brands og følger med i mange af de brands, som I på dontt.dk dækker.
Theodor:
“Som virksomhed har vi også investeret i at hyre dygtige mennesker, som skal understøtte de ting, Jesper taler om. Vi tester og udvikler hele tiden produktet. Selvom vi siger, at produktet er færdigt, og det har bevist sin relevans på markedet, holder vi øjnene åbne for de mindste detaljer. Det er ekstremt nørdet og tager tid. Derudover har vi planer om at ekspandere til Skandinavien og Nordeuropa. Vi drømmer om at kunne nå 100.000 abonnenter inden for en overskuelig periode.”
Vi glæder os til at følge Theodor, Jesper og resten af aioss på dontt.dk

Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.