Det danske højtalerbrand Soundboks har aldrig lagt skjul på deres store og internationale ambitioner. Der er sjældent “en lige vej”, men trods mange udfordringer, viser det nye regnskab, at de sælger som aldrig før. Helt konkret har virksomheden en omsætning på 344 millioner kr., hvilket er en stigning på 39 % på toplinjen.

Men salg og udbredelse koster, når man vil være et internationalt brand. Især i et udfordret marked. Sidste år viste Soundboks, at de godt kunne tjene penge på driften. Men sådan er det ikke gået i år for de danske iværksættere. Soundboks tabte 15,1 mio. kr. i driftsindtjening (ebitda). Det resultat var i plus med 16,7 mio. kr. året før.

Det skyldes blandt andet, at man i 2022 var udfordret af mangel på komponenter, stigende fragtpriser og et markant fald i Tyskland.


Soundboks

"Vi har bevist, der er en efterspørgsel i markedet."

Til Børsen fortæller Jesper Theil Thomsen, co-founder:

“Det er et mindset shift. Jeg foretrækker at løbe med 180 km/t, men jeg mener også, at det her er en disciplin, man skal kunne som iværksætter og direktør. Man kan gå og tro, at man er god til at drive en forretning, hvor det viser sig, at det bare er markedet, der er godt. Nu skal vi bevise, at vi kan drive en forretning, når markedet går imod os.”

Om fremtiden siger han:

“Vi har bevist, at der er en efterspørgsel i markedet, og nu skal vi trænge dybere ind særligt i USA og Tyskland og på sigt også Frankrig. Derfor har vi heller ikke exit-planer lige nu, fordi vi ser en kæmpe mulighed i den internationalisering, der ligger foran os. Vi vil dog ikke vokse for enhver pris. Det er vores mål at vokse rentabelt fremover trods de seneste udfordrende år.” 

Jesper har tidligere fortalt, at Tyskland er det største marked, men USA følger godt efter med 25 % af salget nu. Imponerende 80 % af alt salg kommer fra udenlandske markeder.

Jesper Theil Thomsen

Foto: Gregers Tycho



Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.