Det store britiske konsulenthus Kantar har netop lanceret en rapport, der redegør for, hvem der er de “mest værdifulde brands i hele verden.”

Top-10 listen tæller 8 amerikanske brands, 1 fra Kina og Frankrig er ene om at repræsentere Europa.

Du kan hente hele rapporten her.


TOP 10 TOP 10 TOP 10
Rank Brand Brand Value 2023 ($Mil.) Brand Value 2022 ($Mil.)
1 Apple US 880,455 947,062
2 Google US 577,683 819,573
3 Microsoft US 501,856 611,460
4 Amazon US 468,737 705,646
5 McDonald’s US 191,109 196,526
6 Visa US 169,092 191,032
7 Tencent China 141,020 214,023
8 Louis Vuitton France 124,822 124,273
9 MasterCard US 110,631 117,253
10 Coca-Cola US 106,109 97,883

Det er værd at bemærke, at Coca-Cola for første gang i 7 år er tilbage i top 10. De kommer fra en placering som nr. 17 i 2022. Til sammenligning er den evige rival Pepsi nr. 91. De er ellers steget 17% ift. 2022-rapporten.

De store sociale medieplatforme er også højt repræsenteret. Facebook topper som nr. 12. På trods af at Facebook og Instagram begge hører til virksomheden Meta, så opererer begge brands som selvstændige. Instagram ligger nr. 29, og Youtube, som er ejet af Google, ligger nr. 34 og TikTok nr. 41.

Apple

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.