Det store britiske konsulenthus Kantar har netop lanceret en rapport, der redegør for, hvem der er de “mest værdifulde brands i hele verden.”
Top-10 listen tæller 8 amerikanske brands, 1 fra Kina og Frankrig er ene om at repræsentere Europa.
Du kan hente hele rapporten her.
Rank | Brand | Brand Value 2023 ($Mil.) | Brand Value 2022 ($Mil.) | |
---|---|---|---|---|
1 | Apple | US | 880,455 | 947,062 |
2 | US | 577,683 | 819,573 | |
3 | Microsoft | US | 501,856 | 611,460 |
4 | Amazon | US | 468,737 | 705,646 |
5 | McDonald’s | US | 191,109 | 196,526 |
6 | Visa | US | 169,092 | 191,032 |
7 | Tencent | China | 141,020 | 214,023 |
8 | Louis Vuitton | France | 124,822 | 124,273 |
9 | MasterCard | US | 110,631 | 117,253 |
10 | Coca-Cola | US | 106,109 | 97,883 |
Det er værd at bemærke, at Coca-Cola for første gang i 7 år er tilbage i top 10. De kommer fra en placering som nr. 17 i 2022. Til sammenligning er den evige rival Pepsi nr. 91. De er ellers steget 17% ift. 2022-rapporten.
De store sociale medieplatforme er også højt repræsenteret. Facebook topper som nr. 12. På trods af at Facebook og Instagram begge hører til virksomheden Meta, så opererer begge brands som selvstændige. Instagram ligger nr. 29, og Youtube, som er ejet af Google, ligger nr. 34 og TikTok nr. 41.
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.