Roskilde Festival og Carlsberg Danmark annoncerer i dag et nyt strategisk partnerskab, der vil løbe frem til 2029. Partnerskabet fokuserer på tre nøgleområder: fremme af en ansvarlig alkoholkultur blandt unge, reduktion af klimaaftrykket fra ølproduktion og -salg, samt støtte til kunst og musik.
I denne artikel giver vi dig et overblik over initiativerne, i selskab med Signe Lopdrup og Peter Haahr Nielsen, administrerende direktører for henholdsvis Roskilde Festival og Carlsberg Danmark.
Har du set vores Bornholmerguide?
Ansvarlig drikkekultur
Et af hovedpunkterne i partnerskabet er at fremme en ansvarlig alkoholkultur blandt danske unge. Festivalarrangørerne og bryggeriet vil arbejde for at sikre, at lavalkoholiske og alkoholfrie drikkevarer er lige så tilgængelige og synlige som alkoholiske drikkevarer på festivalerne. Derudover vil de årligt øge opmærksomheden på de sociale og sundhedsmæssige konsekvenser af unges ‘binge drinking’.
Signe Lopdrup, administrerende direktør for Roskilde Festival Gruppen, udtaler:
“Roskilde Festival har en særlig position og et forpligtende ansvar, fordi vi er det absolut største kulturelle samlingssted for unge i Danmark. Vi vil gerne bidrage til en fremtid, hvor det alkoholfrie valg vinder langt større udbredelse blandt den danske ungdom.”
Klima belastning
Partnerskabet inkluderer også en plan for at reducere klimaaftrykket ved både Roskilde Festival og andre af Roskilde Festival Gruppens kulturbegivenheder. Dette indebærer en række fælles krav for at reducere CO2-udledningen fra produktion, distribution og salg frem mod 2030. Desuden vil alle ølvarianter, der sælges på festivalerne, være økologiske, og der vil blive udviklet data og analyser til årlige CO2-regnskaber.
Peter Haahr Nielsen, administrerende direktør i Carlsberg Danmark, siger:
“Vi er meget stolte af vores langvarige samarbejde med Roskilde Festival. Vores nye partnerskab er et af de mest ambitiøse, vi har indgået både i omfang og målsætninger. Samtidig passer det rigtig godt med Carlsbergs bæredygtighedsstrategi, hvor vi har fokus på at bidrage til en mere ansvarlig drikkekultur blandt unge, og på en ambitiøs grøn omstilling af vores virksomhed. Vores mangeårige samarbejde med Roskilde Festival bidrager løbende til at hæve de grønne ambitioner ved at udvikle og teste nye bæredygtige løsninger, som vi på sigt kan implementere på tværs af vores forretning.”
Støtte til Kultur
Det tredje fokusområde i partnerskabet er støtte til fremtidens kultur- og musikliv. Dette inkluderer initiativer som ‘Sounds like Roskilde’, der fortsætter med at bakke op om upcoming kunstnere og kunstneriske vækstlag.Partnerskabsaftalen gælder for årene 2025-2029. Carlsberg Danmark har været partner med Roskilde Festival siden 1992.
Fik du læst?
Planet Nusa indgår aftale med FCK: Kvindefodbold fortjener mere opmærksomhed.
“Vi er stolte at bidrage til, at kvindernes fodbold får den opmærksomhed, som den fortjener.”
Læs alt om Planet Nusas samarbejde med F.C. København (her)
Bliv opdateret på 5 min - hver uge!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.