Af Jon Nedza,
Klumme, Bragt i Bornholms Tidende. 


Alting starter ved en selv, men vi har brug for et fællesskab til at skabe positive forandringer. 

Derfor er det med stor glæde, at jeg i Bornholms Tidende kunne læse, at glaspuster Pernille Bülow fra Svaneke har en drøm og ambition om, at Svaneke skal være en “åben” by om vinteren. Reaktionerne var positive, men så forfærdelig forsigtige, bedst illustreret af, at en fra Gudhjem bakkede op og stolt fortalte, at der da var et par butikker i Gudhjem, der holdt åbent året rundt…

Der skal bare mere til. Der skal sættes en retning. Der skal laves en plan. 

Vi har brug for en højere overlægger og større ambitioner. Det mentale rygstød kan passende komme af, at det internationale rejsemagasin Travel+Leisure netop har nomineret Solskinsøen til prisen som ‘Verdens bedste ø’ i deres årlige ‘World’s Best Awards’. 

Så har vi en god ramme for den branding og kommunikation, man laver, hvor det nogle gange virker, som man kun har fantasi til at vise “sommer Bornholm” frem. Det kan alle sgu finde ud af! Men mon ikke “Verdens bedste ø” også har noget at byde på om vinteren? Det kræver nogle åbne arme og lys i butikkernes vinduer. 

I følge “Destination Bornholm” skaber turisme på Bornholm knap 2000 fuldtidsstillinger og en omsætning, der er 1,8 mia. kroner værd. De penge bliver groft sagt tjent fra april til august. Tænk sig, hvad det kunne blive til, hvis sæsonen blev forlænget med bare 3 måneder på “sommerniveau”.

Pernille Bülow har fingeren på pulsen, og siger i førnævnte artikel følgende: “Tyskerne siger, at det er fantastisk, at de nu kan komme hertil om vinteren, men de siger også, at Bornholm jo ikke er klar til besøg i vintermånederne. At der er for meget, der er lukket ned.”

Den kritik har Hammershus Besøgscenter også fået, og de siger, at de nu vil lytte. Jeg tænker, at det er en dyb vintersøvn, de har haft, når man kan bruge så mange penge og have så få ambitioner. Hvorfor gøre alt på bagkant? De kunne have vist vejen. Det kan de heldigvis nå endnu, og formand for Kadeau har da også udtalt: ”Vi vil gerne være med i det vinteråbne Bornholm.” Det kunne netop være de “drenge”, der kunne gøre en forskel! 

Men hvad venter vi på? Tænd lyset, Bornholm. Det starter ved hver enkel, men samlet bør man lave en plan! 
Borgmester Winni Grosbøll er ikke kendt for at tage chancer, men tænker mere på at styrke sin popularitet med sikre beslutninger, så det kommer nok ikke derfra. 

Hvad gør vi? Året på øen skal i hvert fald forlænges. Vi må finde svarene til glæde for os alle!

Om Jon Nedza:

33 år fra København. Co-founder af Branding & kommunikationsbureauet Dontt Studio og mediet Dontt.dk

Dontt Studio er i gang med en undersøgelse omkring turisme på Bornholm i ydersæsonen. 

Jons mor er født og opvokset på Bornholm. Af den nuværende familie på Bornholm findes blandt andet hans onkel, Svend Jacobsen (Tidl. fiskerkonge med “Gatania”) fra Tejn og hans morfar Gert Lund.