Samtale med Magnus Neble & Julius Søndergård Schiller fra Gastrotools.

25-årige Julius Søndergård Schiller var kun 18 år, da han fik ideen til det danske køkkenværktøjsbrand Gastrotools. I starten var Gastrotools udelukkende fokuseret omkring knive, men i takt med årene er det blevet til stort set alt køkkenudstyr til rimelige priser i høj kvalitet. For fokus på kvaliteten har der været fra start. Faktisk er den så stor, at Gastrotools er efterspurgt af topkokke i ind- og udland. Køkkenudstyr som er udviklet med feedback fra nogle af landets bedste kokke.

I 2019 fik Julius selskab i virksomheden af Magnus Neble og Anton Dehn Danielsen. Derefter fik Julius’ fundament vinger, og Gastrotools er i dag en af landets mest populære af sin slags. Men missionen er stadig den samme. Gastrotools er på en mission om at give hjemmekokke værktøjerne til bedre madlavning.

Her er ugens creator-samtale på dontt.dk med Julius Søndergård Schiller og Magnus Neble.

Gastrotools

Julius Søndergård Schiller (tv.), Anton Dehn Danielsen (midten) & Magnus Neble (th.)


“Ja, jeg oprettede CVR i samme uge, som jeg fik ideen. Jeg kan huske, at det var i 3.G i en efterårsferie."

Julius, det var dig der fik ideen til Gastrotools i 2016. Hvordan opstod det?

Julius:
“Jeg har altid haft en passion for både madlavning og godt design. Jeg voksede op i et hjem med en stor køkkenhave, og at man helt naturligt er i køkkenet. Samtidig gjorde jeg mig nogle observationer, når jeg kiggede på køkkenudstyr i butikkerne. Det var lidt en jungle ift. til, hvad man skulle vælge? Hvad var forskellen på de forskellige ståltyper på knive, og det personale, som var i butikken, var ikke altid sat lige godt ind i de forskellige brands. Så jeg havde en ret klar overbevisning om, at der var et hul i markedet. Sideløbende har jeg via Magnus og Anton fået øjnene op for de digitale muligheder. Dermed blev opgaven at lave et univers med gode produkter, hvor vi samtidig kunne opbygge en stor ekspertise uden at skulle oplære en ny ekspedient hele tiden.”

Og den grundidé blev til Gastrotools?

Julius:
“Ja, jeg oprettede CVR i samme uge, som jeg fik ideen. Jeg kan huske, at det var i 3.G i en efterårsferie. Jeg var blevet hjemme i huset, mens min familie var taget på ferie. Her gik jeg i gang med at brainstorme.

Det er vigtigt at understrege, at i starten var det kun køkkenknive. Det handlede dels om at indhente den rette ekspertise ved erfarne kokke, men også økonomien. Det var ikke, fordi pengene hang på træerne. Jeg havde lidt penge, som jeg havde tjent som ungarbejder ved en bager. Så det var i meget små mængder, som jeg fik produceret.”

Julius Søndergård Schiller

Vidste du, at:

Gastrotools åbner butik.
I denne weekend (d. 4 nov.) åbnede Gastrotools deres første fysiske butik. Det er en Pop-up butik i  Frederiksberg Centret. Her kan du købe hele deres sortiment.

HvordanGastrotools ud anno 2016/2017?

Julius:
“Det var noget med at sælge sine produkter for at kunne lave nye. Sådan var det hele tiden. Men det gik heldigvis godt. Selve kernekonceptet ligner jo ellers meget i dag. Vi vil levere nogle bedre værktøjer til bedre madlavning. Dels igennem produkterne, men også i forhold til rådgivning. Allerede dengang brugte jeg enormt meget tid på at indhente viden, teste og skrive blogindlæg osv. Dengang prøvede jeg selv at lave mit eget lille hjemmestudie til produktbilleder osv. Så du kan sige, at konceptet var det samme, alt fra produkt til vores univers er bare hele tiden blevet lidt bedre. Heldigvis.. :)”

Du fortalte tidligere om jeres lager. Den beskriver vel jeres udvikling meget godt?

Julius:
“Jamen, jeg havde jo både lager og kontor i min lejlighed. Min roomie fik job i virksomheden, og hjalp mig med at pakke og få sendt afsted. Vi nåede at sende 7.000 ordrer afsted fra lejligheden og min fars kælder, før vi flyttede ud i et lagerlokale, inden vi, som det er i dag, havde fået det helt outsourcet i et totalt professionelt set-up.”

Og så kom du (Magnus) med i 2019 sammen med jeres fælles ven Anton. Hvad var det, at I skulle bringe?

Magnus:
“Ja, altså Anton og Julius er jo faktisk barndomsvenner. Jeg gik på Niels Brock med Anton, og lærte Julius at kende igennem ham. Jeg kom med qua min marketingbaggrund. Anton og jeg havde allerede forsøgt os med en række virksomheder. Det blev ikke til det store dengang, men jeg fik tilegnet mig nogle kompetencer omkring afsætning og branding via sociale kanaler. Så for at svare på dit spørgsmål, blev det min rolle i Gastrotools. Jeg havde allerede fulgt med på sidelinjen og var især imponeret over de gode produkter, som Julius fik produceret. De var virkelig af høj klasse allerede dengang.

I dag er jeg “deltid” i Gastrotools, sagt med et smil, for det gælder ikke, hvis du tæller mine timer. Men jeg har også marketingbureauet  Neble & Co ,hvor vi blandt andet arbejder med kunder som Barons, Illums Bolighus og Spring Copenhagen. Men der er en god synergi i mit arbejde. Det er meget det samme,  jeg skal leverere for en kunde, som det er til Gastrools. Så det er ikke, fordi jeg er “frisør” den ene dag og “slagter” den anden. Det havde ikke gået.”

Gastrotools

Den sidste partner i Gastrotools, Anton Dehn Danielsen, står for størstedelen af det administrative arbejde i virksomheden. Men hvis vi spoler hurtigt igennem de år fra 2019 til i dag. Hvad vil I så fremhæve?

Magnus:
“Gennem den periode fik vi bygget endnu mere på. Vores indholdsunivers blev større, og vi fik mere video på. Vi fik endnu flere dygtige og anerkendte kokke ind som ambassadører. (Red. Gastrotools havde i forvejen Thomas Rode og Brian Mark Hansen (Køkkenchef på Søllerød Kro)). Samtidig blev vi skarpere på vores kommunikation, og selve brandet blev strammet til. Vi har langsomt rykket os fra kun at være et knivbrand til at have andet køkkenudstyr på hylderne.”

Julius:
“Det er vigtigt for os. Vi har altid haft enormt trofaste kunder. Men det er altså begrænset, hvor mange knive du kan købe. Det var dermed vigtigt for forretningen at kunne tilbyde noget andet. Men det var da også ambitionen fra start. Men timingen og økonomien skulle også stemme. Vi har gået en lang vej til, hvor vi er i dag. Derfor er jeg da også vildt stolt over, at vi netop har lanceret vores 5-ply kollektion. Den er produceret i Italien med 130+ års ekspertise. Konstruktionen i 5 lag varmer hurtigt op, fordeler varmen perfekt og tilbyder ultimativ varmekontrol. Den serie er virkelig med til at understrege den kvalitet, som Gastrotools anno 2023 kan levere.”

Hvem er typisk jeres kunder? 

Julius:
“Vi henvender os til den moderne, kvalitetsbevidste mand og kvinde. Vi har en lille overvægt af mandlige kunder, men det er ikke meget. Det er til en forbruger, som gerne vil betale lidt mere for god kvalitet, som holder længere. Målgruppen er fra 35-55 år og vi har flest kunder i byerne. 

"Ambitionen er helt sikkert at bygge et internationalt brand"

Gastrotools

Privatfoto fra besøg ved en producent i Italien.

Hvad er ambitionerne?

Magnus:
“Det er helt sikkert at bygge et internationalt brand. Vi er enormt inspirerede af de udødelige brands, som jo findes rundt omkring. Det er et stort mål, men det er vores ambition. Vi arbejder ikke med en exitplan og arbejder langsigtet. Pt. er vi i gang med nye produktkategorier, hvor vi samtidig skal have bygget en brandfortælling op omkring dem. Men i løbet af de næste par år, skal vi helt klart angribe nye markeder (red. lande) og de samme markedsansdele som i Danmark.” 

Hvem er I selv inspireret af? 

Magnus:
“Jeg er super inspireret af de kunder, som vi arbejder med i Neble & Co. Der er mange synergier, og det er super givende at være så tæt på dygtige virksomheder.”

Julius:
“For mit vedkommende handler det meget om produkter. Jeg er inspireret af de kokke, vi samarbejder med, og jeg bruger meget tid på at lytte til dem.”


Vi glæder os til at følge Julius, Magnus og Antons videre færd. I en af de kommende uger, går vi endnu tættere på deres arbejde omkring deres seneste produktlancering. Vi elsker historier fra virkeligheden. Følg med her på dontt.dk


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.