I tirsdags fremlagde selskabet bag F.C. København, Parken Sport og Entertainment, regnskabet for 3/4-dele af året. Den samlede koncernomsætning var på den gode side af milliarden, hvilket er en fremgang på 138,8 mio.kr. i forhold til samme periode sidste år.

Den postive udvikling skyldes blandt andet det nye Lalandia-center i Søndervig, hjemtagelsen af rengøring og Food & Beverage i PARKEN og generelt mange flere mennesker i PARKEN, blandt andet pga. nogle store koncerter. Samtidig fylder det selvfølgelig, at man igen i år er med i fodboldens absolut bedste selskab i Champions League.

For hele året forventer man en omsætning på 1.500 til 1.550 mio.kr. og et resultat før skat på 350 til 375 mio.kr.

Hvis man nærlæser regnskabet lidt mere, skinner det tydeligt igennem, at der er mange “små” afledte effekter i den sportslige såvel kommercielle succes F.C. København har. Alt tyder endda på, at året 2023 ender med “all time record” for salg af både partnerskaber/sponsorater, entre og merchandise.

Sidste år dykkede vi særligt ned i F.C. Københavns enorme merchandisevækst, og den fortsætter igen i år. Merchandisesalget steg nemlig sidste år med 35,8 %, hvilket betød et samlet salg på 41,6 mio. kr. i 2022.

Champions League

Alt tyder endda på, at året 2023 ender med “all time record” for salg af både partnerskaber/sponsorater, entre og merchandise.

Men i år har man allerede solgt for over 38 mio. kr. i årets første 9 mdr. Dermed må det forventes, at F.C. København slutter året med et salg i en størrelsesorden på 55-65 mio. kr.

Grunden til, at merchandisesalget er ekstra interessant, er, at væksten blev kickstartet, da man tog et strategisk tilvalg om flere produkt-partnerskaber med f.eks. Adidas og Les Deux og en række andre brands, som kunne levere kvalitetsprodukter. Dermed har man produkter, der ikke “blot” er kampdagsprodukter, men mere livsstilspræget.

Dengang forklarede F.C. Københavns merchandise-chef Martin Nøhr den overordnede strategi med:

”Vi tænker F.C. København som mere og andet end en fodboldklub, for det er så meget mere for os fans. Derfor er det også vigtigt, at vores tankegang er, at det handler om livsstil, og at vi har nogle produkter, der afspejler det.”

Direktør Jacob Lauesen fortalte om salget tidligere i år til Berlingske:

“Væksten på merchandise er drevet af, at vi sælger flere trøjer end tidligere, men særligt af at vi har iværksat en masse partnerskaber med primært københavnske brands – Les Deux og Copenhagen Distillery for at nævne to. Kvaliteten har fået et skub, og det er ikke længere sådan nogle Kina-produkter, vi sælger.”

Jacob Lauesen FC København

F.C. Københavns merchandisesalg de seneste 8 år

2022 41,6 mio. kr.
2021 26,7 mio. kr.
2020 16,2 mio. kr.
2019 22,3 mio. kr.
2018 16,5 mio. kr.
2017 15,5 mio. kr.
2016 16,0 mio. kr.
2015 11,7 mio. kr.


Du kan se hele regnskabet her.


Mere FCK?

Læs vores seneste interview med Jacob Lauesen, direktør i F.C. København.
“Jeg mener af hele mit hjerte og hjerne, at i København er vi kun lige begyndt.” Læs her.

Stort interview med Rebecca Steele, som er ansvarlig for kvindefodbolden i F.C. København.
“Kvindeholdet er en vigtig brik i strategien for at samle København” Læs her.

Læs et tidligere interview med Marketing director, Mads Jefsen.
 Vi er blevet langt bedre til at forstå vores fanbase.” Læs her.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.