Samtale med Mads Poulsen Jefsen, Marketing Director i F.C. København.
Det er ikke kun på banen, at guldvinderne fra F.C. København har succes. For både fanscenen og de kommercielle områder vækster som aldrig før i Skandinaviens største fodboldklub. Vi har tidligere mødt direktøren Jacob Lauesen, men i laget under ham, arbejder der en række spændende profiler i mere specialiserede roller. I dag kan du møde Mads Poulsen Jefsen, F.C. Københavns Marketing Director til en samtale om ham, hans rolle og ambitionerne om at fylde endnu mere i landets hovedstad, København.
"Vi skal fylde endnu mere i København...."
Foto: Frederik Valentin for dontt.dk
Mads, du kom til F.C. København efter et par år som marketingchef hos People’sPress? Hvilken rolle havde du der?
“Det var mit første job med et direkte ansvar, og meget af det. Jeg arbejdede i et stort hus (People Group), hvor jeg, som du nævner, var ved forlaget. Her var jeg med til at bygge forfatterskaber op, føre kampagner og understøtte de andre afdelinger. People’sPress udgav dengang over 150 bøger om året, og havde mere end 1200 i vores “backlist”, så der var rigeligt at tage fat i.”
Hvordan var skiftet til FCK?
“Det var meget noget andet, selvom det selvfølgelig var indenfor marketingdisciplinerne. Der var og er brug for nogle andre ting i værktøjskassen her. Men det var jeg også forberedt på. Jeg ville gerne arbejde med noget, hvor jeg også havde en personlig passion omkring. Det har jeg i langt højere grad med fodbolden end med bøgerne. Jeg følte mig hurtigt “hjemme” her i PARKEN.”
Du startede i en rolle som Campaign manager?
“Præcis. Der var lige præsenteret en ny strategi, og en del af den var at blive bedre, og måske også gøre tingene lidt anderledes, på flere områder indenfor det kommerceille.Dengang var der ikke en reel marketingafdeling. Der var mange der havde med marketing at gøre, men det var ikke struktureret. Det var noget af det, som jeg skulle være med til at bygge op. Et godt eksempel var på vores billetsalg, hvor der var lavet nogle forsøg på annoncering der skulle støtte op omkring det digitale salg. Det var vellykket og derfor skulle der sættes “turbo” på og dermed også mere struktur. Sådan var det faktisk på flere af vores forretningsområder.”
I starten af året bliver du så Marketing Director?
“Rollen er på mange måder den samme, men selvfølgelig med et større ansvar. Jeg er involveret i nogle større beslutninger, som jeg ikke var før. Men jeg har altid haft en stor lyst til at have fingrene nede i “kagedejen”. Tiden er mindre til det nu – jeg har heldigvis et stærkt team, men jeg kan godt lide kombinationen af at arbejde med strategi, og så sandelig også at vedligeholde færdigheder og være helt tæt på eksekveringen.”
Hvordan ser dit team vs. ansvarsområder ud?
“Vi er 7 personer inkl. mig selv. Vi supporterer og understøtter de andre afdelinger, som primært er vores merchandiseteam, billet og sæsonkort og partnerskaber. Derudover har vi et helt naturligt stort samarbejde og overlap med vores kommunikationsafdeling, som Jes Mortensen er i spidsen for. Udover at vi selvfølgelig er en stor fodboldklub, er vi også en marketingplatform. Det område er i stor vækst og genererer et betydeligt millionbeløb for os. Det er indenfor mit ansvarsområde, at vi står på mål med det, vi producerer, og derudover skal jeg selvfølgelig sikre, at vi bruger de ressourcer, vi har, på bedst mulig vis. Som marketingafdeling skal vi også understøtte vores eksisterende partnerskaber og nysalget.”
"Vi er i tæt dialog med mange “stakeholders” rundt omkring i København."
Hvis vi tager udgangspunkt i dine ansvarsområder. På hvilke områder synes du, at I har rykket jer mest?
“Her kommer vi ikke udenom vores tilskuereudvikling. Jeg mødte allerede ind til det, da jeg startede i F.C. København. Der var udviklingen i gang. Vi er bedre til at forstå vores fans og kommunikere med de forskellige segmenter. Det har været vigtigt at komme væk fra “en til alle” kommunikation. Derudover er det også vigtigt at fremhæve det dedikerede arbejde fra fansene selv, der også knokler for at fylde Parken. Vi er langt mere relevante, og det er et nøgleord for vores kommercielle arbejde hele vejen rundt. Et eksempel er, at vi samarbejder med nogle brands, hvor produktet fylder noget mere, og i høj grad har vist sig relevante for mange af vores fans. Her kunne vi f.eks. nævne samarbejderne med About Vintage og Les Deux.
Jeg vil også fremhæve den kvalitet, som vi bliver ved med at have, i det vi kalder for FCK Media. Vi har leveret på vores produktion i mange år, men jeg synes, at vi bliver bedre og bedre og leverer på et meget højt internationalt niveau. Det kommer bestemt ikke af sig selv.”
Hvis vi så ser lidt i krystalkuglen. Hvor skal I så flytte jer mest fremadrettet indenfor dine ansvarsområder?
“Det er i høj grad en ambition at fylde mere i København. Den “nemme” løsning er at hæve marketingbudgetterne, og købe en masse outdoor (Red. reklamer) rundt omkring i byen. Det kommer vi nok også til. På kampdage fylder vi allerede meget, men vi vil jo gerne være tilstede alle dage i byen. Vi er i tæt dialog med mange “stakeholders” rundt omkring i København. Synlighed kan være mange ting. Jeg ser da gerne ikoniske malerier på byens gavle, tilstedeværelse i lufthavnen, så du bliver budt velkommen i hvide og blå farver eller andre steder. Men jeg vil i ligeså høj grad gerne bruge fodbolden, som jo er det, vi er bedst til. Det kan være at bygge nogle fodboldbaner og skabe arrangementer. Et godt eksempel er vores “Playday” for de mindste F.C. Københavnere. Sådan noget som det, vil vi gerne gøre endnu mere ud af. Vi er langt fra i mål med ovenstående ting, men det bliver områder, vi kommer til at rykke os meget på over tid.
Hvis jeg skal nævne en ting mere, som måske er det vigtigste, så er det kampoplevelsen. Den tager vi i endnu højere grad ansvar for. Det er helt fra, du ankommer til PARKEN, til du er hjemme igen. En af tingene er, at vi har taget F&B hjem, som blandt andet indebærer en række samarbejder med dygtige mennesker i byen. Der vil komme flere partnerskaber, som det vi præsenterede med Gasolin Grill og senest Wolt.” (Red. Læs mere om partnerskabet her.)
"At gøre noget andet"
Hvor/af hvem bliver du selv inspireret?
“Jeg bliver mest af alt inspireret af “at gøre noget andet” – det kan være at slå græsset i mit sommerhus, gå på undervandsjagt eller når jeg cykler hjem fra Parken. Jeg bliver inspireret, når jeg kobler helt af. Det er her tankerne flyder mest, end hvor dagligdagen er mere hektisk. Jeg bliver inspireret af mine venner, som arbejder mange forskellige steder. Jeg bliver inspireret af de brands, som vi samarbejder med her i F.C. København. Det er et kæmpe privilegie at få lov til at være tæt på så mange dygtige mennesker, der griber tingene an på mange forskellige måder.”
Hvordan ser dit medieforbrug ud?
“Jeg lytter rigtig meget til podcast. Lydformatet passer godt til min hverdag. Hvis jeg skal nævne nogen, så er det “Marketingbrief”, som passer med min cykeltur ind til PARKEN om morgenen, flere podcast fra sportens verden, og hvad der rører sig omkring F.C. København. Jeg er meget investeret i mit arbejde, så jeg er ikke en “nyhedsjunkie”, der bruger flere timer om dagen på de daglige nyheder, men for tiden er jeg meget glad for DRs Genstart eksempelvis.”
Join the club!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.