Åbent brev omkring brugen af Facebook i Danmark. 

Kære virksomheder i Danmark,

En ny måling viser, at 45% af al henvisningstrafik på internettet stammer fra Facebook. Af Hvad? Det er jo helt vildt. Det betyder at i gennemsnit, kommer næsten halvdelen af din trafik til din hjemmeside/webshop fra Facebook. Av.

Facebook har uden tvivl været med til at gøre ”internetkagen” større, men 45% er for meget. Alt for mange virksomheder lægger deres fremtid i Facebooks hænder. Jo mere afhængig man bliver, jo dyrere kan (og vil) Facebook gøre det.

Det er som udgangspunkt fint og forståeligt. Facebook har jo deres forretning, og hvem ville ikke ønske deres markedsposition?

Men hvad betyder det for dit marketingmix (annoncefordeling)?

Et godt gammelt dansk ordsprog lyder: “Du må ikke lægge alle dine æg i samme kurv” 

E-handel:
Jeg har i mit arbejde med alt fra start-ups til større virksomheder oplevet, hvordan Facebook både forklarligt og ganske ud af det blå, skruer op og ned på det indhold, man laver. Der er selvfølgelig medvind til post med høj interaktion.

Facebook tvinger dog hele tiden brandet/virksomheden til også at skulle bruge penge for at komme til toppen. Facebook kan groft sagt bestemme hvilke produkter/budskaber, som de helst vil formidle for dig, og hvilke de ikke vil.

Når det er sagt, så er der godt nok også mange brands, som ikke bruger nok tid på det content, de sender ud. Så det vil altid gå begge veje.

Men husk også på, at du giver Facebook al din data (og måske også dine kunders?). Dermed sikrer Facebook sig også hele tiden at kunne være på forkant.

Facebook er ikke bare et kæmpe socialt sted, det er måske verdens største database med stor indsigt fra A-Z.

De danske mediehuse har samme udfordring.
Et andet godt eksempel er de danske mediehuse. Facebook har (selvfølgelig og forståeligt) gennemskuet, at deres produkter er en stor del af mediers digitale forretningsmodel.

Derfor ændrede de algoritmerne i sommer for de traditionelle mediers udgivelser på deres ”egen” Facebook side. Nu måtte de ikke længere lave korte overskrifter. Hvis de gjorde det, så straffede Facebook dem på, hvor mange af deres brugere der så opslaget. Helt konkret så har jeg set et eksempel på, at Facebook halverede opslagets rækkevidde.

For flere mediehuse, der har gjort sig afhængige af Facebook kan algoritmeændringerne være en sand katastrofe.

Jeg ved, at Poul Madsen og Ekstra Bladet (EB.dk) allerede har taget konsekvensen, og er ”stået af” Facebook-toget. De har aktivt taget et valg, at de max vil have 10% af den samlede trafik fra Facebook.

Det er ikke alle undt at have sådan en høj “trafikmaskine” som EB.dk, men tanken er interessant.

Vi skal tvinge os selv til at lave en faglig vurdering, om der kan være bedre alternativer?

Vi skovler annoncekroner ud af landet.
En anden udfordring/kedelig tendens er også de mange annoncekroner, som forsvinder ud af landet. Hvis man ser bort fra Kina, så ender 84% af den globale omsætning på det digitale annoncemarked enten i Facebook eller Google. I Danmark er tallet også voldsomt, men ikke nær så højt. Det skønnes, at mindst halvdelen af annoncekronerne går til Google og Facebook. Et eller andet sted, så er det da ærgerligt at det milliardbeløb ikke havner i danske kasser og kan genaktiveres i vores samfund?

En kedelig tendens, men ikke overraskende, da det jo netop er Facebook og Google som mediehusene og andre bruger enorme ressourcer for bare at følge med. Kort sagt, de to giganter er mange år foran.

Selvfølgelig skal Facebook være en vigtig del for dig i 2018 også:
Og selvfølgelig har Facebook gjort en masse gode ting. Selvfølgelig skal du blive på Facebook, og selvfølgelig skal du blive ved med at tjene penge via annoncering og indhold på Facebook. Derudover har Facebook jo skabt en masse job ude i de danske virksomheder. Så det kunne man også godt lave et indlæg om. Men husk, vi har også andre veje til vores brugere/kunder end algoritmestyrede kanaler, som vi i princippet ikke ved, hvad finder på i morgen.

Skrevet af: Jon Nedza
Brand & Innovationsdirektør i reklamebureauet Oktober Kbh og stifter af mediet Dontt.dk