Årets første Copenhagen Fashion Week synger på sidste vers. De mange indtryk skal fordøjes, og det store salgsarbejde kan begynde for de mange tøjbrands, der havde en tilstedeværelse. Indtrykkene bliver der kæmpet hårdt om. Hvem løber med omtalen? Rent marketingmæssigt har vi fundet 4 seje eksempler på marketinggimmicks, som målt på omtale, social hits og eksekvering har gjort en forskel.
Se dem her. De har gjort sig UMAGE. Det betaler sig.
HOLZWEILER til show:
Der skal selvtillid til, når man forbyder presse, gæster og instagrammere at tage billeder/video med deres telefon. Alle gæster fik udleveret en “sovepose” før showstart. Budskabet fra norske Holzweiler var klart: Vores show skal ses med øjnene og ikke igennem en telefon. Et ædelt budskab, som selvfølgelig er en del af deres efterfølgende PR indsats. Meeeeen, der skal da lidt n…. til at sige nej til de mange eksponeringer, pga. at folk ikke selv kunne lave indhold.
Showet var i øvrigt fantastisk. Et af mest interessante brands fra denne modeuge.
Axel Arrigato på Rådhuspladsen:
Svenske Axel Arrigato brager ud i Europa. De er mest kendte for deres sko/sneakers, men er med fuld SS19 kollektion kommet godt med på tøjet også. Til årets modeuge i København havde Axel Arrigato sat en stor hvid sneaker (en af deres nyeste modeller) op på ikoniske Rådhuspladsen. Om de selv satte det i gang vides ikke, men ret hurtigt begyndte folk at skrive og tegne på skoen. Så efter få timer, havde skoen et helt anderledes udtryk – og skoen gik instagram rundt et par gange. Originalt ja, men et godt eksekveret marketingtiltag.
Må de? Vi tror ikke, at de har spurgt ……..
DAY et på messe:
Taske- og accessoriesbrandet Day Et havde i særklasse den mest iøjenfaldende messestand på “Revolver”. Den klassiske (kedelige) messetankegang var gemt væk for en stund, og i stedet var der nærmest rebelsk stemning mellem de fine tasker. I den ene ende kunne man få en tatovering, hvilket der var overraskende mange, der benyttede sig af. Hvis det lige var en tand for vildt, så sad der en kunstner i den anden ende og malede på de “bags”, som folk kunne få med hjem.
Det medførte en voldsom aktivitet og opmærksomhed på standen. En fornem løst opgave af Day Ets pr og marketingafdeling til en ellers helt klassisk opgave.
GANNI i public:
Ganni gentager deres “Kiosksucces” fra forrige modeuge. Sidste år var der produceret klassiske kioskvarer, som lightere, drikkevarer og magasiner. Tiltaget er lavet i ren kærlighed til Danmark. Selvom de er hypet i hele verden, holder de fast i den danske (særligt KBH) dna. Man fortsætter med at være i øjenhøjde med dem, der grundlagde den store succes, som de dygtige folk så fortjent har fået.
De fortsætter med “see-now-buy-now” konceptet, hvor de sælger limited edition T-shirts, hoodies og sweatshirts, med udtrykket »Life on Earth«. Det er en hyldest til David Attenborough’s naturdokumentar. Kiosken er super sej og virkelig gennemført, som altid når Ganni sætter sig noget for!