Som tidligere fortalt, kan du i disse spalter møde en af Danmarks mest indsigtsfulde personer indenfor taktisk annoncering på sociale medier. I dag fortæller Halfdan Timm om mulighederne i en krise på Facebook og Google. 

Af Halfdan Timm.

“VI SKAL SE MULIGHEDER”
I den digitale verden kan det oversættes til, at den ene virksomheds pausede annoncering er den anden virksomheds lavere priser.

På Google og Facebook – verdens aktuelle duopol inden for digital marketing – kan Corona-krisen aflæses direkte i de faldende priser.

Både Google Ads og Facebook Ads er auktionssystemer. Prisen for at byde ind på et søgeord via Google eller at ramme en person på Facebook afhænger af, hvor mange andre, der byder ind på samme søgeord og person. Det er derfor, at ”forbrugslån” koster mere på Google Ads end ”havenisse” – der er flere virksomheder, der byder ind.

Men de priser falder, når virksomheder over hele verden sætter deres budgetter ned: ”I den seneste uge vi observeret et fald på ca. 30 % i Facebooks CPM-priser, der angiver prisen for at 1000 visninger” fortæller Halfdan Timm.

Han er partner hos Obsidian Digital, der arbejder med performance marketing på bl.a. Google og Facebook.

”Vores rejsekunder lider, men vi har slået adskillige rekorder i sidste måned for almindelige virksomheder, der bare sælger mere med det samme budget takket være de lavere visningspriser på både Google og Facebook.”


"I den seneste uge har vi observeret et fald på ca. 30% i Facebooks CPM-priser, der angiver prisen for 1000 visninger."

Halfdan Timm, partner i Obsidian Digital

MULIGHEDER I KRISER

Hver krise repræsenterer også en mulighed.

Hvis du købte aktier i 2009, da markedet var på sit laveste, havde du tjent dine penge hjem tifoldigt – i hvert fald, hvis du solgte den 19. februar 2020, hvor det globale aktiemarked havde sin foreløbigt sidste top.

Ligeledes tjente københavnske ejerlejlighedsejere mange penge på blot at købe ind på det rigtige tidspunkt efter krisen.

Det gælder også med online marketing. Halfdan Timm uddyber:

”Du får bare mere for dine penge lige nu på både Google og Facebook. Du behøver ikke at sælge håndsprit eller masker for at få ekstraordinært gode resultater, men muligheden er der kun, så længe at marketing-budgetterne i danske virksomheder er ekstraordinært lave, og det tror jeg kun holder i et par uger mere.”

ERKEND DIT ANSVAR

Vi giver vores bidrag her på DONTT med et nyt tiltag. Et positivt talerør til landets iværksættere, creators etc. Vi skal erkende ansvaret og hjælpe hinanden! Læs mere her!

"Vi kæmper alle hårdt i denne tid, men vi skal erkende vores ansvar, hjælpe og påvirke hinanden positivt."

Jon Nedza