I fredags fortalte Coca-Cola Zero og Lukas Graham, at de havde indgået et partnerskab. Partnerskabet skal sætte fokus på musik, bæredygtighed, nul sukker og hjælp til de svageste i samfundet.

Du kan læse vores nyhed om partnerskabet her.

I denne artikel kan du komme lidt tættere på processen, og hvad det konkret betyder. dontt.dk har talt med  Annette Spanggaard, som er Kommunikationsdirektør hos Coca‑Cola Danmark.

COCA-COLA x LUKAS GRAHAM COCA-COLA x LUKAS GRAHAM COCA-COLA x LUKAS GRAHAM
Annette Spanggaard

 Annette Spanggaard, Coca-Cola

Annette, hvordan kom partnerskabet i stand?

“Vi ønskede os en partner, der delte værdier og purpose med os. Det var kriteriet. Desuden skulle vi hele sommeren køre en musikkampagne. Derfor rakte vi ud til Danmarks største musikikon Lukas Graham.”

Det er en fantastisk målsætning, som binder partnerskabet sammen. Kan du blive lidt mere konkret på, hvad der skal ske? 

“Ja, det synes vi også. The Coca-Cola Company er bygget på stærke værdier. Vi står på en lang tradition for at arbejde med diversitet og inklusion. Vi var f.eks. første virksomhed i verden, der ansatte en kvinde i bestyrelsen. Nu består den af 50% kvinder og 50% mænd. Og 46% af vores ledende medarbejdere er kvinder. Vi er også meget vokale, når det gælder bæredygtighed. Vi skal sikre, at vi er CO2 neutrale i 2040 i Europa og i 2050 i hele verden. Vi skal også samle alle vores flasker og dåser ind allerede i 2030 i hele verden. Vi har en fond, der siden starten har brugt 1,5 milliarder dollars til bl.a. at give millioner varigt adgang til drikkevand, kvinder et job og kørt vacciner og nødhjælp ud til utallige akutte kriser. Nu kan vi forstærke vores stemme sammen med en partner, der er kendt for også at gøre en indsats for at få en bedre verden. Vi tror meget på meningsfulde partnerskaber som dette, fordi sammen er vi nu en gang stærkere.  

Vi kommer med en kæmpe flaskeindsamlingskampagne i samarbejde med vores partner WWF Verdensnaturfonden senere på året. Vi kommer også til at satse på det sociale ansvar, Coca-Cola siden starten har stået for, senere på året, sammen med Røde Kors. Jeg kan ikke blive mere konkret på de to satsninger i skrivende stund, men I kan glæde jer.”

Lukas Graham

Lukas: Vi skal sprede glæde

Kan du sætte lidt flere ord på, hvorfor Lukas Graham og Zero er et godt match? 

“Vi kunne ikke drømme om et bedre match. I disse år gør vi alt for at tilbyde ikke blot et komplet drikkevaresortiment, men også et, der tilbyder forbrugere et valg mellem sukkerholdige eller sukkerfrie produkter. Lukas forsøger i sin dagligdag at tage sundhed alvorligt. Det signal ønsker Coca-Cola at sende sammen med Lukas Graham. Der er plads til nydelse og en Coca-Cola, hvis man ellers lever sundt og aktivt.”

Hvornår har samarbejdet været en succes for jer? 

“Vi er jo netop startet, men vi har fået mange klapsalver allerede. På Coca-Colas sociale medier har vi fået rekord mange likes.”

Hvad betaler Coca-Cola til Lukas Graham? 

“Det kan vi naturligvis ikke afsløre.”



Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.