Koncernen DiningSix som står bag flere succesfulde og meget innovative restauranter i Danmark, foretog sidste år et overraskende opkøb. DiningSix købte nemlig Burger Shack, som efter en succesfuld start, fik flere sure smileys fra Fødevarestyrelsen end tilfredse kunder. DiningSix startede med at fyre de ansvarlige og i stedet hijacke profilen Christian Tønnesen, som med stor succes byggede en ginbar op fra 0. I dag strømmer kunderne til igen, og senest har de åbnet en ny burgerbar op i det indre København. Vi har sat direktør Christian Tønnesen stævne på kontoret, til en snak om ham selv, DiningSix og hvorfor man egentligt ikke skiftede navn?

Christian, Hvordan kom du selv ind i restaurationsbranchen?

“Jeg kom nok lidt tilfældigt ind i restaurationsbranchen, hvor jeg var med til at starte en ginbar i København (The Bird and The Churchkey på Gammel Strand). Jeg er stadig partner i den virksomhed, men har ingen aktiv rolle i det i dag. Men her fik jeg bogstaveligt talt et sæt nøgler i hånden, og skulle få den skubbet i gang. De første seks måneder boede jeg nærmest dernede. Det er måske de mest givende måneder nogensinde i mit liv. Jeg skulle lære alt selv. Jeg havde ingen erfaring, og måtte prøve mig frem. Det gik heldigvis godt, og vi fik åbnet flere ginbarer inden en stor finsk koncern opkøbte os. Det var perfekt timing for mig på flere måder. Vi havde en god arbejdsplads, jeg havde tillært mig erfaring, men jeg trængte også til at komme videre.”

Christian Tønnesen

OM BURGER SHACK:

Dansk burgerkæde fra 2016. Burger Shack har 10 restauranter fordelt i hele Danmark. Kæden er ejet af DiningSix. Vi har tidligere lavet et stort interview med Morten P. Ortwed, som er i direktør i DiningSix. Det kan du læse her. 

Så hvordan havnede du i Burger Shack?

“Jeg havde faktisk flirtet med Morten fra  DiningSix i længere tid (Du kan møde Morten, som er co-founder og direktør i DiningSix i en tidligere samtale på dontt.dk her.) Så der var ingen tvivl om, at jeg havde et stort ønske om at få en eller anden rolle i koncernen. Men det skulle naturligvis være den rigtige, og derfor varede flirten, for at blive i det sprog, også i flere år. Den fandt vi så i forbindelse med opkøbet af Burger Shack.”

Hvad er der specielt ved DiningSix da?

“Det kan egentlig beskrives kort. Det handler om at gøre det ordentligt, være gode ved hinanden og at der er en god stemning, når vi går på arbejde. Den kultur har Morten og de andre partnere været enorm gode til at skabe fra start.”

Men hvis man så kigger lidt mere detaljeret på det brand i DiningSix, som du har ansvaret for. Så er det jo lidt en anden sag. Hvad var det for et brand, i overtog fra de gamle ejere?

“Vi overtog et brand, som havde brændt sig selv fuldstændig ned til grunden. Både udadtil og indadtil. De havde ikke en chance for at komme tilbage efter den dårlige omtale, de fik, som i øvrigt var fuld fortjent. De havde en personalegruppe på 180 unge mennesker, som ikke var blevet behandlet ordentligt. Det var ærlig talt den største opgave.”

Overvejede I aldrig at skifte navn?

“Først og fremmest lavede vi jo enorme ændringer. Det er vigtigt at understrege. De tidligere ejere stoppede, så snart Burger Shack blev en del af DiningSix. Desuden fyrede jeg jo alle, der sad på kontoret, alt inventar blev set efter/udskiftet, og vi startede ligesom forfra. Men selve navnet var vi ret hurtige enige om at lade stå. Burger Shack har på mange punkter et stærkt brand, som hurtigt blev et populært sted at spise bruger. Måske for hurtigt? Men man kan ikke lave om på historien, men vi kunne skabe fremtiden.”

"Det handler om at gøre det ordentligt, være gode ved hinanden og at der er en god stemning, når vi går på arbejde."

Så kan man sige noget om, hvilket fundament Burger Shack er bygget på i dag? (Værdier)

“Vi er fuldt ud bevidste om “vores” fortid, men det er ikke noget, der præger os længere. Det er ikke noget, vi bruger tid på længere. Det eneste tidspunkt, jeg bruger energi på det nu, det er faktisk, når vi får nye medarbejdere, eller som da vi åbnede vores seneste restaurant i København. Det er vigtigt for mig, at vi er åbne om, hvad der er sket, og hvordan vi kører det nu. Vi er meget åbne overfor vores medarbejdere, og det er prioritet nummer 1 for mig, at de har en god arbejdsplads. Så det er svaret på dit spørgsmål. Vi er bygget på ærlighed, nysgerrighed og et godt sted at være. Det må alle holde mig op på.”

Hvad laver en direktør i Burger Shack?

“Jeg er ikke en direktør, der foretrækker at sidde på kontoret bag computeren. Det hører selvfølgelig til, men jeg “shiner”, når jeg er ude ved mine medarbejdere. Jeg går enorm meget op i ledelse og elsker at lære fra mig. Det vil jeg rigtig gerne måles på. Så jeg bruger rigtig meget tid på at besøge alle vores Burger Shacks. Jeg kender til alle delene i driften og er tæt på vores medarbejdere. Jeg kører rundt i hele landet tirsdag, onsdag og torsdag.”

I har 10 Burger Shacks nu, og er først for alvor ved at bide jer fast her i København, hvor I har restauranter i Carlsbergbyen og på Gothersgade. Hvordan er I blevet modtaget?

“Jamen, overraskende godt. Vi er blevet taget ekstremt godt imod. Vi åbnede i Gothersgade for få måneder siden, og havde hurtigt ligeså mange gæster der som i Carlsbergbyen, som i forvejen performede super godt. Så vi er taknemmelige for den gode modtagelse.”

Hvad er ambitionen med virksomheden?

“Vi skal vækste i hele landet. Der kommer flere Burger Shacks i alle landsdele i Danmark. Det ligger helt fast. Derudover har vi jo set, at andre restauranter i DiningSix har åbnet med succes i Oslo. Det marked skal vi selvfølgelig også afsøge. Men når vi snakker ambitioner i virksomheden, så er det også vigtigt for mig, at vi fortsætter med at holde vores høje kvalitetsniveau og være et godt sted for vores medarbejdere.”

Christian Tønnesen en sjælden gang bag disken. Her i restauranten i Gothersgade. I København har Burger Shack to resturanter. 


Tilmeld gratis!

Continued….

Husk at tilmeld vores nyhedsbrev. Her får du en ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.