Samtale med Morten P. Ortwed co-founder og direktør, DiningSix.

Du har formentligt allerede spist på en af deres restauranter, som tæller over 20 fordelt i Danmark og Norge. De er kendt som nogen af de mest innovative i deres branche, på trods af at de hverken er kokke eller havde nogen erfaring, da de tilbage i 2009 startede med en café i Aarhus.

I spidsen for koncernen er Morten P. Ortwed, som udover direktør bliver beskrevet som driver, udvikler og udtænker af DiningSix i dag. 

I dag kan du møde Morten på dontt.dk i denne uges creator-samtale. Vi mødte ham på deres hovedkontor i København i midten af december måned. Kort tid efter restriktionerne igen blev strammet. 

DiningSix opstod i 2010, da seks jyske venner fik muligheden for at forpagte en café i Aarhus kaldet Slap Af. Sidenhen er der sket meget. I 2014 fik vennegruppen muligheden for at åbne deres første restaurant, da de slog dørene op for KöD Aarhus. Dette blev startskuddet på en rejse med gode restaurantoplevelser i fokus. I 2017, ved restaurantåbning nummer fire, blev DiningSix etableret som driftselskab, og i dag står virksomheden bag adskillige koncepter fordelt rundt om i Danmark og Norge.

Med Morten P. Ortwed i spidsen som Direktør, udtænker, udvikler og driver DiningSix i dag adskillige restaurantkoncepter enten selv eller i partnerskaber med andre. Derudover har DiningSix de seneste år satset markant på segmentet ”ud-af-huset” med en selvstændig cateringafdeling med dertilhørende cateringkøkkener i både Aarhus og København.

Morten, Allerførst! Det er svært at snakke med en fra resturantionsbrachen i år uden at spørge til jeres situation. Hvordan har 2021 været for jer?

Det har været ligesom 2020. Det har været en rutsjebanetur. Det har gået op og ned, og man har ikke kunne planlægge noget som helst. Året startede af helt naturlige grunde skidt pga. nedlukningen. Derefter var der en lang periode, hvor det gik godt, og folk virkelig havde lyst til at komme ud at spise og hygge sig.

Hvad har været den største ændring for jer i 2021?

Det er nok, at man har lært ikke at planlægge særlig langt ind i fremtiden. Det er den seneste “december-lukning” et godt eksempel på. Vi er heldigvis ikke børsnoteret, så vi skal ikke lave budgetter til “alle mulige”, så vi har simpelthen valgt ikke at lave budgetter . Vi har selvfølgelig overordnede interne budgetter, men vi sidder ikke og ændrer dem hele tiden, ift. til hvilke restriktioner som kommer ned over os. Det kører op og ned, så vi er nødt til at navigere fra uge til uge. 

Du fortalte mig tidligere, at I har nået jeres økonomiske mål – og måske lidt mere. Hvordan er det lykkedes jer? Det er vel ikke bare kommet af sig selv?

Der har selvfølgelig været nogle stærke markedskræfter. Folk der har haft ekstra budgetter, eller private der gerne vil støtte vores branche. Men samtidig kan vi også mærke, at når vi snakker med “kolleger” i branchen, er det lidt enten/eller. Der er rigtig mange, der har det hårdt, så selvfølgelig tror jeg også på, at vi selv har gjort et eller andet rigtigt. Vi har beholdt vores medarbejdere, som er altafgørende for vores positive tilgang og stemning. Derfor er f.eks. vores stamkunder også hurtigt vendt tilbage.

Har I taget nogle chancer?

Vi har i hvertfald taget nogle valg. Men det ligger i vores DNA, at vi skal have modet til altid at udvikle os… også under en pandemi. Derfor har vi både investeret i marketing, YouTube koncept og nye restauranter. Det tror vi på, er det rigtige for os og vores kunder. 

Hvad er det vigtigste, du har lært?

De ting, man går 100% ind i, skal man holde fast i.
Derudover er kommunikation afgørende. Vi har været åbne og ærlige overfor vores medarbejdere hele vejen igennem. Det lyder let, men det er så vigtigt. De er blevet mødt af mange krav i år, og tvunget til at være omstillingsparate i et niveau, der vel aldrig er set før pga. Corona?

Hvilken udvikling har du så været mest tilfreds med i virksomheden i år? 

Det er uden tvivl, at hver afdeling i virksomheden løfter. Efter mange år har vi fået lavet et set-up, hvor vi har en mere klar opgavefordeling og dermed også ansvarsområder. Af den grund står det også klart for mig, at vi har det rigtige hold, og at det er delt op på den gode måde. Det giver mulighed for, at hver afdeling kan holde fokus på det, de er gode til. Den udvikling er jeg virkelig stolt over.

Kan du give et eksempel?

Da jeg kom tilbage fra første nedlukning, tænkte jeg: “Hold kæft, jeg får travlt” og jeg fik min hustru og dreng i sommerhus, for jeg tænkte, at nu skulle jeg virkelig arbejde 24/7. Men da jeg kom tilbage, havde jeg vitterligt ikke selv noget, jeg skulle lave, pga. at vores organisation løftede det hele.

Dermed var der stadig ressourcer til at udvikle virksomheden og de forskelllige restauranter/koncepter i en krise. Jeg tror, at det er vigtigt for en virksomhed som vores, der tænker anderledes. Ingen af os er jo kokke. Vi har nok mere set os selv som iværksættere. Det har givet os en masse, og jeg tror helt naivt, at vi kunne lave en succes i alle mulige andre brancher også. Det var jo nok lidt tilfældigt, at det lige blev i restaurationsbranchen.

Og det er jo en god anledning til at se tilbage. For som du siger, så startede I jo helt uden erfaring. I var en flot venner, der åbnede en enkelt café i Aarhus. Var det meningen, at det skulle blive en stor koncern?

Det tænkte vi slet ikke på dengang. Vi knoklede løs, men tjente slet ikke nogen penge de første mange år. Det er først i midten af 2014, at vi starter vores næste sted. Det er restauranten KöD, som vi har 5 af i dag. Det går rigtig godt, og derfra går tingene også lidt hurtigere. Vi kommer blandt andet til København, hvor jeg selv flytter over.
Vi går i banken, og får finansieret opstarten, og så er det ellers bare i gang. Her får vi “tilbagebetalt” 4-5 års hårdt arbejde. Alle de erfaringer, vi har fået, gør, at det faktisk er ret problemfrit at starte flere steder.

DiningSix står blandt andet bag restauranterne KöD, Basso, Klokken, Keyser Social, Feed Bistro og Burger Shack.

"...det ligger i vores DNA, at vi skal have modet til altid at udvikle os… også under en pandemi."

Morten P. Ortwed

Trang til at optimere

Hvilke værdier har altid været i virksomheden?

Der er heldigvis flere, synes jeg. Men hvis jeg skal fremhæve en ting, så er det “trangen til at optimere”. I mine unge dage ville folk måske synes, at jeg forsøgte at “springe over hvor gærdet var lavest”. Men for mig handler det om ikke at spilde tiden. Derfor gør vi meget ud af at optimere vores arbejdsgange. Er der noget, vi kan gøre smartere? Er der noget, vi kan gøre nemmere og dermed få mere tid til noget andet. 

Så hvilket fundament er DiningSix koncernen bygget på med få ord?

Drive, venskab og udvikling. Selvom vi er blevet meget større, så lever iværksætterånden stadig. Det er som sagt vigtigt. Jeg tror også, at det er pga., at vi får nye brands/koncepter ind, så kommer den der “opstartsenergi” igen. 

Hvad er ambitionen med virksomheden? Hvor store skal I være?

Vi vil gerne blive ved med at vokse. Men det skal være i et tempo, hvor vi kan følge med, og synes det er sjovt. I januar 2020 satte vi et mål om, at vi i 2030 skulle omsætte for en milliard. Det er nok det nærmeste, jeg kan komme det. 

Det er lidt det samme som, at vi tit bliver spurgt, om vi skal sælges en dag.

Og hvad er svaret til det?
Vi skal ikke sælges bare for at sælges. Vi skal stadig synes, at det sjovt at gå på arbejde. Men der er ingen tvivl om, at vi laver mange forberedende ting internt, så vi en dag kan sælges, men om vi skal sælges, det ved jeg ikke. 

Så hvordan ser koncernen ud om 3 år?

Flere koncepter og flere medarbejdere. Jeg er ret sikker på, at vores set-up stadig holder til den tid. Pt. har vi aktiviteter i Danmark og Norge. De steder skal selvfølgelig vokse. Men jeg tror også, at vi vil have et land mere på om 3 år. 

Altid opdateret

Hvem/hvad bliver du inspireret af?

Jeg bliver tit inspireret af det modsatte. Altså med modsat fortegn. Det kunne f.eks. være gamle chefer, som man synes gør noget skidt. Det kunne være det samme indenfor markedsføring eller måder, andre driver ting på. Jeg havde engang en chef, der blandede sig i alt uden selv at følge noget til dørs. Der sagde jeg til mig selv, at sådan skulle jeg aldrig blive. Derfor blander jeg mig heller aldrig i menuer, prøvesmagning osv.

Men jeg beundrer og bliver selvfølgelig også inspireret af en masse mennesker. Det kunne f.eks. være iværksættere fra andre brancher. Jeg kan godt lide folk, der gør det, de er rigtigt gode til og bare gør det. 

Hvordan ser dit medieforbrug ud?

Jeg læser alle mulige medier. Jeg er meget på telefonen og computeren. Jeg kan godt lide at holde mig opdateret f.eks. politisk, slutter Morten P. Ortwed.

Continued….

Det bliver ikke det sidste, du har læst om Morten Ortwed og DiningSix på dontt.dk.

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 


Hvorfor dontt.dk ?

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt”.

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at gøre dagens opgave”.