Det har taget 2 år at udvikle. På “vejen” fik de at vide, at det slet ikke kunne lade sig gøre. Men i sidste uge skete det. Brandet Bold Drinks lancerede den første danskudviklede iskaffe uden kalorier. Bold kalder den for “ZERO”, og den blev sat til salg i hele landet i sidste uge. I den forbindelse tog vi en snak med Lasse Søkilde, founder af Bold Drinks.

Lasse, I har netop lanceret et nyt produkt. Hvorfor var der brug for det? 

“Der var brug for, at der var en brand som satte sig for at løse det største problem ved iskaffe. Nemlig at det er en meget kalorietung drik, hvilket er helt naturligt, da iskaffe består af tre ingredienser, hvoraf der er kalorier i to af dem, altså mælk og sukker. Kalorier er nødvendigvis ikke dårligt, men det medfører, at mange ikke drikker iskaffe frekvent ganske enkelt på grund af kalorierne.

Vores mål er jo at være et realt alternativt til en energidrik og et lækkert supplement til den varme kop kaffe, og dette ville aldrig lykkes, hvis ikke vi som minimum kan matche det, som både energidrik og kaffe har til fælles. Nemlig koffein uden kalorier.

Derfor er det helt naturligt, at det er os, som kommer med dette, for imens vores konkurrenter sover i timen og fokuserer på at lave den næste karamel- eller vaniljesmag, så forsøger vi faktisk at ændre branchen og gøre en forskel.

Vi er sat i verden for at udfordre den etablerede brance, hvilket jeg synes, vi har bevist. Vi var de første, som så iskaffe som en funktionel drik og ikke bare en nydelsesdrik. Derfra var vi de første til at lancere vegansk iskaffe på havredrik og ikke mandeldrik som alle de andre. Og nu er vi de første til at komme med en ZERO.”


"Jeg husker tydeligt, at nogle "store folk" indenfor branchen sagde til mig, at det ikke kunne lade sig gøre at lave en zero variant....."


Fra afvikling til udvikling

Hvor lang tid tager sådan en proces? Fra ide til den står på hylderne? 

“Det tager utrolig lang tid, det har taget over 2 år og kostet meget tid og penge.

En sjov bonus historie er, at vi faktisk havde et eksempel med inde, første gang vi var i løvens hule, hvilket er tilbage i efteråret 2019. Der fremlagde vi en vision for løverne om en ZERO, så det har altid været vores plan. Men det tog meget længere tid end forventet af flere årsager, primært fordi det er ufatteligt svært at få et zero produkt til at smage godt. Det er nemt at få det til at smage sødt eller surt, men det skulle jo ikke bare smage godt, det skulle smage af BOLD, og det er svært.

Hele grundbasen til zeroen er blevet til på papirblokken og med google søgninger. Med min erfaring fra at bygge vores to andre varianter, så vidste jeg nogenlunde, hvilke ingredienser man kunne bruge, og hvordan man kunne nå i mål. Så basen og visionen var lagt, med derfra til at det står på hylderne er rejsen lang. Fordi en ting er om du kan udvikle produktet, du skal jo også kunne sælge det.

Så jeg gik ind til alle kæderne og sagde, at vi var de første i Europa, som havde løst problematikken omkring kalorierne i iskaffe. Hvilket de selvfølgelig faldt ned af stolen over, så det var meget nemt at sælge ind. Problemet var blot, at da jeg havde præsenteret det for kæderne, havde vi hverken design eller det færdigudviklede produkt, så det var lidt af en chance. Men det skal man også turde tage som iværksætter.”

Hvordan passer det en type som dig, at det tager sååå lang tid? 

“Det passer mig ikke særlig godt. Jeg kan godt lige eksekvering, og jeg HADER, når ting står stille. Men omvendt så bliver jeg meget motiveret af udfordringer, og jeg kan tydeligt huske, at nogle store folk indenfor branchen sagde til mig, at det ikke kunne lade sig gøre at lave en Zero. Det var præcis det samme, jeg hørte, den gang vi startede BOLD, det er jo ”bare” en iskaffe. Jeg elsker, når folk ikke tror på mig, for så vil jeg gøre alt for at bevise, at de tager fejl, hvilket var præcis det samme, vi gjorde i løvens hule.

Så den lange tid passer mig ikke godt, men jeg forestiller mig hele tiden ansigterne på dem, som ikke troede på mig, det gør det hele lidt nemmere.” 😉 

Hvordan er zero blevet modtaget? Har I fået solgt nogen? 

“Nu er jeg jo fra Jylland, så sagt på jysk: ”Det er gået rigtig godt”.

Den er blevet taget ufatteligt positivt imod. Prøv at høre, jeg har fået flere 100 beskeder om, at vi ikke kunne lave en iskaffe uden kalorier, og endelig har vi det, det er da for fedt. Der er selvfølgelig nogen, som foretrækker vores andre varianter, hvilket jeg godt forstår, fordi de kan noget vidt forskelligt. Men jeg har enorm stor tro på vores Zero. Det er en gamechanger.

Vi forventer at sælge over 1.000.000 enheder bare i Danmark i år.”

Samtidig med Zero, så har jeres design fået en overhaling. Hvorfor det? 

“Jeg har startet BOLD, fordi jeg ville lave Europas største iskaffe brand. Jeg har ingen intentioner om at lave en lokal forretning, som kun har det godt på det danske marked. Derfor er det helt naturligt, at man tilpasser sit brand, så det kan slå igennem i udlandet. Jeg har altid sagt til mig selv, at jeg ikke må være så forelsket i mit produkt, at jeg glemmer at være kritisk. Jeg har været en del af flere iværksætterforløb, hvor formålet er at slå din egen ide ihjel, så jeg er meget bevist om, at konstant udvikling er vejen til succes.  

Man skal huske på, at det nuværende design er lavet i en kælder med en font, som ikke har kostet det store, fordi det var, hvad budgettet kunne række til den gang. Men vi står et andet sted nu.

Vi har taget og gjort designet mere BOLD, fordi det er jo, hvad det handler om. Vi skal gøre verden mere BOLD(dristig), turde at udfordre status quo og aldrig give op – det er målet.”

Du kan læse mere til Bold og Lasse i vores store samtaleinterview her.
 Lasse Søkilde: “Man må aldrig tage et “nej” alt for personligt”


Vild med Bornholm?


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.