Sebastian Skøtt skriver sig ind i Les Deux’ historie som den første medarbejder, der rykker permanent abroad fra hovedkontoret i København. Destinationen er Milano, hvor han skal være tæt på partnere og for alvor kickstarte tøjbrandets satsning i Sydeuropa.

At det netop er Sebastian, der tager springet, er ingen tilfældighed. De seneste år har han rejst rundt i Europa og opbygget en stærk forståelse for både samarbejdspartnere og end-consumers. Fra Athen til Zürich og fra Madrid til Paris har han mærket, hvordan Les Deux’ position har ændret sig fra lokalt til internationalt – og hvordan brandet i dag i stigende grad opfattes som premium.

I denne samtale fortæller Sebastian Skøtt om sin nye rolle, om hvad Italien betyder for Les Deux’ videre rejse, og om hvorfor det stadig føles rigtigt at være en del af brandet, han startede hos som praktikant.


"Det har været en vild rejse. Jeg startede jo som praktikant."

Sebastian Skøtt


Sebastian, Hvad er det for en rolle, der venter dig i Italien – og hvordan opstod ideen?

“Idéen om Italien opstod, fordi vi det seneste år har opbygget en stærk distribution dér, og vi tror på, at vi kan videreføre det momentum. Indtil nu har min kollega Mathias Møller og jeg varetaget Italien fra Danmark, men det kommer naturligt med sine begrænsninger – og det er årsagen til, at jeg nu rykker derned permanent.

Min rolle bliver at være til stede i marken: at være tæt på vores nuværende partnere, opbygge en dybere forståelse for det italienske marked og selvfølgelig finde nye partnere – altid med respekt for den eksisterende distribution.”

Hvordan kan det være valget faldt på netop Italien?

“Der er flere årsager til, at valget er faldet på Italien. Først og fremmest har vi meget tidligt i vores rejse dér opbygget en stærk distribution, som vi gerne vil dyrke videre på.

Dernæst er Italien et marked, der inspirerer mange af de omkringliggende markeder – noget vi naturligvis gerne vil understøtte. Det gælder særligt lande som Grækenland, Schweiz, Spanien og Portugal, hvor vi også oplever vækst.”

"Vi har allerede en meget stærk distribution. Min opgave bliver at bygge videre på det fundament og udvide til nye områder på landkortet.”

Sebastian Skøtt

Hvad er succeskriterierne for dig?

“I Italien er niveauet af retail “on another level”. Selv i de mindste byer finder man en eksklusiv fashion store. Min opgave nummer ét bliver at få et geografisk overblik over, hvor de interessante butikker er placeret, for dernæst at indlede dialogen om et partnerskab – altid med respekt for den nuværende distribution.
Vi er blandt andet lige gået live med Bernadelli, Cuccuini, Tessabit og Boutiqie Trikot mm., så vi har allerede en meget stærk distribution. Min opgave bliver at bygge videre på det fundament og udvide til nye områder på landkortet.”

Du har været med hele vejen – fra praktikant til nu. Hvordan har det formet dig?

“Det har været en vild rejse. Fra at sidde som praktikant på Bernhard Bangs Allé til at starte vores retailbutikker op og nu vokse yderligere i organisationen. Helt lavpraktisk har den rejse uddannet mig i Les Deux – i alt fra kultur og DNA til visioner og produkt.

Jeg har siddet i Retail i mange år, hvilket har givet mig en masse viden om vores end-consumer. Nu sidder jeg som Head of B2B Marketing og i International Sales, hvor fokus er på vores B2B-partnere. Her giver min baggrund i Retail mig et helt andet udgangspunkt, når der f.eks. skal sælges ind til butikker.

Generelt har jeg haft en bred berøringsflade på tværs af flere afdelinger, hvilket giver mig en stærk forståelse for både vores forretning og værdikæde.”

"Les Deux er mulighedernes land"

Hvad er det særlige ved Les Deux, der gør, at du stadig er her i dag?

“Oh ja! Det er simpelthen et fantastisk sted at arbejde. Her er højt til loftet, man bliver hørt, inddraget i beslutningsprocesser, og den personlige frihed er stor. Vi er efterhånden en ret stor flok mennesker, der er ambitiøse på både brandets og hinandens vegne – og vi har det sjovt, mens vi arbejder. Selvfølgelig er der også travle og mindre sjove perioder, men sammenholdet og den fælles forståelse for potentialet skinner tydeligt igennem.

Les Deux er ligeledes mulighedernes land, hvor man som individ kan være med til at forme sin retning eller skabe sit eget. Jeg har eksempelvis mere eller mindre selv startet partnerskaber med hoteller og restauranter – blandt andet et større samarbejde med Ambra og Esmée – hvilket jeg finder superinteressant.

At få Les Deux ud og leve direkte gennem synergier som disse fylder mere og mere i min hverdag.

Netop nu er vi også Formal Menswear Partner i FCK, hvilket hurtigt fangede min interesse, da jeg må indrømme, at jeg privat ofte er i Parken. Jeg tilkendegav min interesse i at være mere involveret i samarbejdet, og kort efter blev jeg vores repræsentant i GOAL (FCK’s erhvervsnetværk). I dag fungerer jeg som vores direkte kontaktperson mellem FCK og Les Deux.”

Sebastian Skøtt

Fra Parken til San Siro

Du har rejst meget med brandet. Hvad forbinder europæere med Les Deux i dag?

“Jeg begyndte for alvor at rejse med Les Deux tilbage i 2022, da jeg blev ansvarlig for vores Staff Trainings. Her mødte jeg for første gang vores partnere og sælgere på gulvet, og det var dér, min forståelse af Les Deux uden for landets grænser for alvor tog fart.
Siden da har jeg arbejdet med seks europæiske markeder, hvor mit primære fokus har været vores B2B-partnere, men jeg har samtidig også fået indsigt i og forståelse for vores end-consumer. Narrativet omkring Les Deux har ændret sig markant de seneste år. Flere og flere ser i dag Les Deux som et internationalt brand, og opfattelsen af brandet er blevet mere premium.”

Hvad glæder du dig mest til ved at bo i Italien – og hvad kommer du til at savne mest i Danmark?

“Der er mange ting, jeg glæder mig til! Først og fremmest ser jeg frem til en ny udfordring. Jeg drives af nye omgivelser og ansvar – og det må man sige, at denne mulighed giver mig. Derudover glæder jeg mig til det eventyr, som et nyt land åbner op for: at møde nye mennesker, opleve og leve i en ny kultur og by, lære et nyt sprog og starte lidt forfra. Det synes jeg er spændende! Jeg elsker også det italienske køkken, så det er naturligvis et stort plus.

Jeg kommer til at savne hverdagen på kontoret. Der er ingen tvivl om, at energien og vibeen herinde er benzin til ens dagligdag. Min familie og venner vil selvfølgelig også blive savnet, men jeg er fortrøstningsfuld – størstedelen er allerede i gang med at booke flybilletter til Milano.

En stor del af min fritid går i Parken sammen med FCK, men jeg tænker, at jeg bytter det ud med San Siro for en stund – mon ikke det går an!”


WEEKLY BRIEF

Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center