🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Det københavnske bryggeri Mikkeller kan i år præsentere et særdeles positivt regnskab for 2024. Helt konkret viser regnskabet et overskud på knap 12 millioner kroner – hvilket gør det til det bedste resultat for virksomheden siden 2016. Og alt tyder på, at 2025 kan blive endnu bedre.
I løbet af det forgangne år har Carlsberg nemlig både overtaget distributionen i Danmark og samtidig opkøbt 20 % af Mikkeller. Det har internt givet bryggeriet mulighed for at koncentrere sig om udviklingen af deres retailforretning samt markederne uden for Danmarks grænser, hvor der nu igen opleves vækst.
Denne strategiske omstilling har ikke kun ført til en stigning i omsætningen, men samtidig formået at reducere de operative udgifter markant på tværs af virksomhedens mange forretningsområder.
"Vi har genfundet den kreative energi og legende tilgang, som altid har været Mikkellers DNA"

Mikkel Bjergsø:
“Vi har formået at styrke stort set alle vores finansielle poster,” siger grundlægger og direktør af Mikkeller. “Det skyldes først og fremmest vores dygtige medarbejdere, som har gjort en fantastisk indsats. Samtidig har vi genfundet den kreative energi og legende tilgang, som altid har været Mikkellers DNA. Det kan godt være, at jeg snart bliver 50 og at vi har fået orden i penalhuset, men vildskaben er intakt.”
Mikkel nævner også, at virksomheden i en længere årrække har været udfordret af både nedlukninger og kraftige stigninger i energi- og råvarepriser – faktorer der næsten fik det ellers succesfulde danske bryggeri i knæ.
20-års jubilæum
Mikkel Bjergsø fortsætter:
“Det har været nogle hårde år i ølbranchen. Men vi har nogle loyale fans og så er vi gode til at skabe nogle ekstraordinære oplevelser, som folk gerne vil være en del af: vores løbeklubber, de mange festivaler eller vores events, som da Warpigs for nylig fyldte 10 år. Vi giver folk nogle vilde oplevelser og det er i sidste ende det, det handler om.”
Afslutningsvis fortæller Mikkel, at det ikke kun er ham, der fylder rundt i år. Mikkeller kan i 2025 fejre sit 20-års jubilæum, og det bliver markeret med ambitiøse planer for fremtiden: nye barer, nye festivaler og en forstærket indsats på nye internationale markeder.
WEEKLY BRIEF
Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!