Tidligere i år skrev vi om, hvordan Kjær & Sommerfeldt markerer deres 150-års jubilæum – og om alt det, det har krævet at stå stærkere end nogensinde før. Det klassiske vinfirma har ikke kun fejret fortiden, men i den grad også investeret i fremtiden.
Nu fortæller de – med egne ord – hvordan en strategisk satsning på digitalisering og e-commerce de seneste fire år har forvandlet deres forretning til private kunder. Og resultaterne er til at tage og føle på. Med målrettet arbejde og investeringer i tech og talent har Kjær & Sommerfeldt fordoblet sin B2C-omsætning og forventer at runde en trecifret millionomsætning allerede i 2025.
Men hvordan er det egentlig lykkedes?
Vi tog forbi Kjær & Sommerfeldt for at få opskriften – med deres egne ord. Det blev til en samtale med Mads Stensgaard, CEO, og Adam Brostrøm, e-commerce- og marketingdirektør.
"De sidste 4 år har vi fordoblet vores omsætning i webshoppen til private kunder, og i år tager vi endnu et væksthop"

Mads Stensgaard, Kjær & Sommerfeldt
Mads Stensgaard fortæller:
“Langt størstedelen af vores forretning var i 2020 salg af vin til erhvervskunder, såsom hoteller og restauranter. Det gik godt, men som Corona-tiden viste, så havde vi brug for flere ben at stå på. Jeg satte derfor et ambitiøst mål for vores onlineforretning for private kunder om, at vi i 2025 skulle ramme en 3-cifret millionomsætning. Det krævede, at vi foretog en række store investeringer.”
Det er altid lidt diffust at tale om. Men helt konkret fik Kjær & Sommerfeldt opbygget et digitalt team. I dag tæller det 13 medarbejdere. Fra 2020 til i dag har man samtidig investeret et tocifret millionbeløb i nye IT-systemer, integrationer og personalisering – både for B2B- og B2C-webshops.
Med fundamentet lagt, blev næste skridt at sikre, at den digitale forretning også afspejlede virksomhedens kerneværdi: rådgivning.

Begge billeder er fra Kjær & Sommerfeldts butik i København

Her er de konkrete tiltag
Adam Brostrøm uddyber:
“Det vi i høj grad er lykkedes med, er at positionere os som den foretrukne vinrådgiver i branchen. Vi har altid været vinrådgiver først – det gælder vores kørende konsulenter og rådgiverne i butikkerne. Derfor har vores ambition online også været at være de bedste til at guide kunderne i deres valg af vin.”
Her peger Adam på disse konkrete tiltag:
- Live shopping direkte fra vinhuse i udlandet
- Personaliserede nyhedsbreve baseret på AI og data
- Tæt kobling mellem fysiske butikker og onlineunivers – herunder smagninger for 15.000 personer årligt
- En webshop med stærk rådgivningsfunktion og høj brugeroplevelse
Om resultaterne siger han:
“Vi rammer en 3-cifret millionomsætning til private kunder online i 2025. De tiltag, som vi satte i gang efter 2020, har virket, og vi har kunnet tage markedsandele i et marked med hård konkurrence. De sidste 4 år har vi fordoblet vores omsætning i webshoppen til private kunder, og i år tager vi endnu et væksthop. Det helt centrale i, at vi er lykkedes, er vores strategi om at være den foretrukne vinrådgiver – både online og offline.”
Har du set JOEs nye HOUSE11?
Vi har været forbi HOUSE11 – JOE & THE JUICEs nye konceptbutik i hjertet af København.
Hele eventyret startede lige rundt om hjørnet, og nu starter et nyt kapitel.
Læs med her og kom med ind bag kulissen → LÆS HER!

Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.