Fremtiden kræver både nytænkning og vedholdenhed. Sådan lyder det fra Mads Stensgaard, CEO for Kjær & Sommerfeldt, den legendariske vinhandel, der i år fylder 150 år.

Kjær & Sommerfeldt blev stiftet i 1875 af Charles Christian Kjær og Wilhelm Ferdinand Sommerfeldt. I virksomhedens første spæde år havde de til huse på Strandgade 28 på Christianshavn, men i 1928 flyttede de til Gammel Mønt 4, hvor vinhandlen stadig er åben den dag i dag.

I løbet af året søsætter Kjær & Sommerfeldt 150 initiativer for at markere jubilæet. Det bliver alt fra vinsmagninger og arrangementer til besøg fra nogle af verdens mest anerkendte personer i vinverdenen. Men de har også valgt at udgive en bog, der udfolder virksomhedens lange historie. Det afslører han her.


Kulturen er en essentiel grund til virksomhedens lange levetid

Mads Stensgaard

Mads Stensgaard, CEO for Kjær & Sommerfeldt


Mads Stensgaard, CEO for Kjær & Sommerfeldt, fortæller:

”Det har været en spændende proces at dykke ned i vores historie gennem arbejdet med bogen. Udover at komme i kontakt med det, som har formet os, er vi faktisk også blevet konfronteret med dele af vores historie, som vi ikke kendte til. Og på en eller anden måde, synes jeg, det er med til at illustrere, hvordan en virksomhed kan blive ved med at lære sig selv bedre at kende – selv efter 150 år.”

Mads Stensgaard uddyber, at arbejdet med bogen har afsløret nye sider af virksomhedens stiftere og givet bedre indsigt i, hvordan de to grundlæggere startede deres forretning for 150 år siden. Han understreger, at samarbejdet med stifterfamilien, som har bidraget med personlige fortællinger og historiske dokumenter, har været uvurderligt i denne proces.

Det handler om mod

Der skal nogle helt specielle egenskaber til, hvis en virksomhed skal overleve så længe. Mads Stensgaard mener, at arbejdet med organisationen og kulturen er en essentiel grund til virksomhedens lange levetid. Derudover handler det om modet til at investere – selv i svære tider, som i 2008, hvor Kjær & Sommerfeldt kom på private hænder, lige som finanskrisen begyndte:

”Tilbage i en udfordrende tid i 2008 havde vi en ejerkreds, der stolede på projektet og sikrede, at vi kunne investere i udviklingen af vores medarbejdere og os selv. Det samme så vi under corona, hvor vi som virksomhed brugte tiden på at udvikle vores forretning. Og jeg er ikke i tvivl om, at det netop er dén indstilling, der har båret frugt.”

Mads Stensgaard uddyber, at det har handlet om at have langsigtede mål for øje. Han tror ikke på quick fixes – heller ikke i vinbranchen.

Vi skal også være relevante om 150 år

Kjær & Sommerfeldts historie viser, at det ofte er i de mest udfordrende tider, virksomheden har sin styrke. Mens Kjær & Sommerfeldt fejrer deres 150-års jubilæum med stolthed over fortiden, er der samtidig fokus på fremtiden. Mads Stensgaard løfter sløret for virksomhedens ambitioner:

”Vi ved, at fremtiden kræver både nytænkning og vedholdenhed. Derfor investerer vi strategisk i områder, der kan styrke vores relation til både kunder og samarbejdspartnere. Det handler om at sikre, at vi ikke kun holder fast i vores arv, men også skaber grundlaget for at være relevante i de næste 150 år.”

Bogen bliver udgivet på jubilæumsdagen den 31. marts 2025.

dontt.dk glæder sig til at dække det flotte jubilæum yderligere.


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.