Samtale med Jesper Søgaard, co-founder af Better Collective og medejer af Viborg FF.

I juni 2021 investerede en investorgruppe over 40 millioner kr. i Viborg FF. På det tidspunkt var klubben på vej i Superligaen, og var måske ikke en klub, som den brede danske fodboldbefolkning havde holdninger eller forhåbninger til. Klubben var i bedste fald et elevatorhold mellem de 2 bedste rækker. Men det er der så sandelig lavet om på nu. I denne sæson kæmper Viborg med om medaljer og adgang til europæiske kampe. I dag kan du møde en af hovedpersonerne bag de store linjer i klubben, nemlig Jesper Søgaard.

Til daglig driver Jesper det børsnoterede selskab Better Collective med Christian Kirk Rasmussen. De to er gamle venner fra Viborg-området og stiftede virksomheden i 2004, da de gik i gymnasiet. I dag har de passeret en årlig omsætning på over 2 mia. kr. og et resultat på 524 mio. kr.

Udover Jesper og Christian består investorgruppen af Alexander og Christoffer Reedtz. De har opbygget Football Radar, som i 2019 købte den engelske klub Notts County, der netop er rykket op i den 4. bedste række.

Jesper Søgaard

Jesper, kan vi ikke starte med, hvorfor I valgte at købe en del af Viborg FF?

“Det var en blanding af, at både Christian og jeg kom fra Viborg-området og har holdt af klubben altid. Jeg kan blandt andet huske, hvor stort det var at være bolddreng på stadion. Men det kan ikke gøre det hele for mig i forhold til at skulle lægge nogle penge i en fodboldklub. Jeg er rundet af, at tingene skal hænge sammen og vil aldrig kunne se mig selv i f.eks. at skulle smide penge i et hul, bare fordi jeg godt kan lide fodbold. Så det var egentlig, fordi vi kunne se et nyt projekt, der så virkelig perspektivrigt ud i Viborg FF. Det var ikke bare skabt på “de sidste 6 måneder”, men over en lang periode på flere år, hvor bestyrelse og ledelse havde taget nogle gode beslutninger. Et rigtigt godt eksempel var, da man hev Jacob Neestrup ind som træner. Det var aldrig sket tidligere, at man tog en så ung og uprøvet cheftræner ind før. Men set fra min stol, så er det noget, jeg virkelig køber ind på. Vi skal finde unge sultne mennesker, der samtidig har en værktøjskasse, som er god. Den havde han i den grad fra akademiet i F.C. København.”

Du er vel også selv et godt eksempel på, at alder ikke må sætte en begrænsning?

“100%. Vi startede Better Collective, før vi begyndte at studere. Så selvfølgelig kan man skabe noget i en tidlig fase. På den måde flugter det fint med min overbevisning. Men samtidig var der også en god nedskrevet strategi fra den daglige ledelse, og dermed masser af forretningstanker bag, hvordan man vil drive klubben. Alt for mange gange har klubben manglet penge, og derfor har man ikke kunnet tage beslutninger, som vil gavne på lang sigt. Derfor så vi også et potentiale i at komme med et ejerskab og en økonomi, der kunne give den berømte ro omkring klubben. Den er vigtig. Men der var også et sidste element i vores beslutning om at gå ind i Viborg FF. Det var Football Radar. Jeg er ikke sikker på, at vi havde gjort det uden dem. De kunne give de svar, vi søgte på det datamæssige.”


Foto: Fra pressemødet omkring overtagelsen. Fra venstre Morten Jensen, direktør i Viborg FF, Kim Nielsen, Bestyrelsesformand i Viborg FF  og Jesper Søgaard.
Foto: Viborg FF


Var det et “krav”, at I/investorgruppen skulle helt op på 70 % af ejerskabet?

“Ja, det var en betingelse fra os. Klubben havde selvfølgelig også nogle betingelser. Men det var en af de ting, som klubben indvilligede i, fordi vi var lokale. Den her investering er hjerteblod for rigtig mange viborgensere, og den skal vi passe på. Men det er det i øvrigt også for mig og Christian. Så det er ikke modstridende.”

"Viborg FF som klub er en hæderkronet klub. Klubben blev stiftet i 1896. Så den skal vi selvfølgelig passe enormt meget på. Der er så meget kultur omkring."

Udefra set – ligner det en meget respektfuld indtræden. Men kan du ikke gøre os klogere på nogle konkrete ting, som I er kommet med?

“Her er det vigtigt at adskille investorgruppen. Troels Vig Bisgaard er vores mand og næstformand i bestyrelsen. Troels og jeg er primært på den strategiske og ledelsesmæssige del, pleje af interessenter osv., hvorimod at Alexander og Christoffer (Fra Football Radar) er rent data og fodbold. Det har jeg også masser af holdninger til, men det er kun fordi, at jeg er passioneret, og mine fodboldmæssige indspark er sikkert ikke brugbare. Så vi forsøger at være en ejerkreds, der sikrer, at vi har en ledelse, der føler opbakning og tør tage langsigtede beslutninger. Det, føler vi, har sikret en vis portion ro, som vi talte om i starten. Egentlig oplever jeg mange eksempler på små og mellemstore virksomheder, hvor man gør det rigtig godt med den ledelse og de medarbejdere, der allerede er. Men hvor ro og kapital er det, der skal til for at potentialet kan udvikle sig yderligere. Og selvom vi synes, at vi bidrager, og vi gør det respektfuldt, så er det medarbejderne og ledelsen i klubben, der laver arbejdet og leverer resultaterne. Og ellers er vores bidrag måske også, at vi er formet af at have udviklet vores virksomheder til en anden skala og i et internationalt perspektiv. Og vi vil selvfølgelig på samme måde også skubbe lidt til at klubben kan være endnu mere ambitiøse og blive en tand bedre år for år. Der skal vi støtte ledelsen i at turde gøre ting, vi ikke har gjort før.”

Hvor meget betyder foreningen/oplandet /byen Viborg for dig?

“Rigtig meget. Og vi ved, hvor meget den også betyder for rigtig mange andre. Viborg FF som klub er en hæderkronet klub, som er stiftet i 1896. Så den skal vi selvfølgelig passe enormt meget på. Der er så meget kultur omkring en fodboldklub. Men hvis ambitionen er, at vi skal have et top-præsterende fodboldhold, som ultimativt skal være med i toppen af Superligaen og indimellem skal spille i Europa, skal der skabes nogle rammer, som er udviklende og professionelle nok, for at det kan lade sig gøre. Men det, mener vi også, er muligt uden at kompromitere klubbens historie.”

Superligaen er super spændende. Her tænker jeg især i et internationalt perspektiv.

Hvornår er I lykkedes godt med Viborg FF?

“For mig skal vi tilbage til det relative. Vi skal forbedre os fra år til år på alle parametre. Vi skal fortsat være blandt de mest effektive pr. krone, vi investerer i vores spillerbudget, selvom jo højere vi kommer op, jo mere koster det at få lidt ekstra marginal værdi.

Det vil betyde, at hvis vi tænker 5-10 år frem, skal vi føle at i en sæson, hvor vi har udfordringer på vores performance, og vi har lidt mere “stolpe ud end stolpe ind”, der skal vi kunne overleve i Superligaen alligevel. Så jo længere vi kan komme fra at kunne rykke ned, jo bedre fundament har vi skabt for fremtiden. Det langtidsholdbare er vores altoverskyggende ambition, og det er også derfor, at vi går meget op i, at vi investerer i fundamenter for fremtiden, fx faciliteter, scouting og talent.”

Kan I blive danske mestre, mens I er medejere?

“Fodbold er jo et low scoring game. Så hvis vi gradvist forbedrer vores performance og har den omvendte sæson af den, jeg beskrev før. Altså hvor det er stolpe ind, og vi har noget ekstraordinært på vores performance, skulle det ideelt set kunne ske. Samtidig skal det måske kobles med, at FCK har en stolpe ud sæson. Så der er rigtig mange variabler i det regnestykke, men så langt fra er vi jo eksempelvis ikke i år.”

Jeg er inspireret af ....

Hvordan ser du dansk fodbold? Overordnet..

“Super spændende. Og når jeg siger det, ser jeg det i et internationalt perspektiv. Superligaen har det unikke i, at der er så få hold, som er meget jævnbyrdige, og dermed har en relativ kort vej til Europa. Det kan du så koble med udviklingen på transfer. Der bliver solgt for nogle store summer herhjemme. F.C. København og FC Nordsjælland har også bevist, at klubber i Europa kan hente rigtig dygtige spillere i Superligaen, som kan begå sig. Det imponerer mig.”

Hvem er du selv inspireret af?

“Jeg lytter til podcast. I særdeleshed kan jeg godt lide at lytte til virksomhedshistorier. Det er spændende at gå i dybden i andre virksomheder. Jeg lytter til en podcast, som hedder Acquired, som bruger 3-4 timer på at fortælle om et selskab. Men også andre podcast, der koncentrerer sig om “founders.” Det, som er særligt sjovt, er at finde ud af, hvor meget virksomheder ligner hinanden. Man kan finde mange ligesindede, hvor dynamikkerne er de samme.”


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.