Den danske virksomhed AllergyCertified har siden 2014 hjulpet mere end 2500 produkter med at blive allergicertificeret. Det har primært været indenfor hudpleje- og kosmetikprodukter. Dermed har forbrugerne kunnet få indsigt i de produkter, som deres krop er i kontakt med. Det lyder jo meget fair.

Men hvorfor er det ikke tilfældet, når vi taler om legetøj? Det vil virksomheden nu sætte fokus på.

Bag virksomheden AllergyCertified står de to kvinder og medstiftere, Lene Stiil og Ewa Daníel. De er på en mission om at skabe en verden, hvor der eksisterer brands og produkter, der tør tage stilling og ansvar, når det kommer til allergifremkaldende og hormonforstyrrende stoffer.


AllergyCertified

 Lene Stiil og Ewa Daníel

AllergyCertified er grundlagt i 2014 af Lene Stiil og Ewa Daniél. Virksomhedens mål er at gøre det nemt for alle at vælge et hudvenligt produkt, uanset hvor man bor i verden. AllergyCertified tjekker produkterne for kendte allergener samt klassificerede hormonforstyrrende og kræftfremkaldende stoffer. Der findes i dag mere end 2.500 produkter, der bærer AllergyCertifieds mærke.

Omkring halvdelen af de virksomheder, som AllergyCertified samarbejder med, er danske - resten er fra især USA; Italien, Holland, Polen og Tyskland. Mere end hver 4. voksne i Europa er allergisk over for et eller flere indholdsstoffer. Det gør hudallergi til en af de oftest forekommende kroniske sygdomme. Dét tal vil AllergyCertified gerne se falde i løbet af de næste årtier.


I mange år har der været strenge krav, når det kommer til fuld deklaration af indholdsstoffer på al hudpleje og kosmetik. Og det har været med rette, da produkterne er direkte i kontakt med huden og kan blive optaget derigennem. Derfor har det i længere tid vakt stor undren hos AllergyCertified, at det ikke er tilfældet, når det kommer til legetøj.

“Jeg forstår ikke, at jeg kan læse på min shampoo hvilke stoffer, der er brugt til at fremstille den – når jeg samtidig tænker på, at jeg trods alt vasker shampooen ud af håret efter forholdsvis kort eksponering. Mens for legetøj som børn sidder og leger med flere timer hver dag – der er der ingen oplysninger om, hvad der er i produkterne,” fortæller en forundret Lene Stiil.

Hvor store er konsekvenserne?

Børn, forældre, venner og institutionspersonale er i daglig kontakt med legetøj. Som det ser ud lige nu, så har man ikke en chance for at vide, hvilke kemikalier der er i de produkter, som bliver solgt i Danmark. Det er svært for forbrugeren at vide, hvad der skal vælges fra og til, men endnu værre er det at den manglende deklaration kan have store konsekvenser for dem, der dagligt er i kontakt med diverse legetøjsprodukter.

“Når vi taler allergi og legetøj, vil forældrene opdage eventuelle reaktioner her og nu, da børnene vil reagere indenfor 48 timer, hvis de udvikler en hudallergi. Men det der er ekstra svært ved legetøjet, er de hormonforstyrrende stoffer, som ingen vil se konsekvenserne af før om mange år,” fortæller en bekymret Ewa Daníel.

Tvunget til handling

Det kan for mange være lidt atypisk, at en virksomhed, der selv står for allergicertificering bliver nødt til at råbe vagt i gevær, men det er ikke desto mindre tilfældet. Muligheden for at træffe et aktivt valg omkring at købe det ene eller andet slags legetøj på baggrund af en deklaration er nemlig ikke til stede.

AllergyCertified fortæller at de har flere tiltag i pipeline. Helt konkret har AllergyCertified fremlagt et borgerforslag og vil under folkemødet afholde eventet “Børn og legetøj – en farlig cocktail?”

dontt.dk vil følge AllergyCertified og “kampen” fuld deklaration på alt legetøj, der bliver solgt i Danmark.



Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.