Den danske marketingprofil Lars Østergaard skifter delebilerne fra GreenMobility ud med erhvervsuddannelser. Mere konkret skifter han sin marketingrolle fra Head of Marketing hos delebilstjenesten GreenMobility til en lignende stilling hos TEC (Technical Education Copenhagen).

Fakta:
TEC har mere end 30 erhvervsuddannelser, teknisk gymnasium: H.C. Ørsted Gymnasiet, EUX, 10. klasse og kurser og efteruddannelse til faglærte og ufaglærte fordelt på syv adresser i Storkøbenhavn. Hvert år får mere end 20.000 mennesker en uddannelse af høj kvalitet med fokus på erhvervsrettet dannelse og innovation, som gør dem klar til det fremtidige arbejdsmarked.


Lars Østergaard

Lars Østergaard


I en pressemeddelse fortæller Lars Østergaard:

“Der ligger en enormt vigtig samfundsopgave og venter på mig og resten af afdelingen. TEC er i mine øjne en nøglespiller, hvad angår en stærkere grøn omstilling og de nuværende og kommende elever og kursister er afgørende for fremtidens Danmark.” siger Lars Østergaard.

Men hvad betyder det lidt mere konkret? Vi tog en snak med Lars inden det spændende brancheskifte for ham.

Hvorfor var “timingen” rigtig nu for dig med et jobskifte? 

“Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne havde set mig selv mere end syv måneder hos GreenMobility. Virkeligheden er bare, at opgaven, jeg skrev under på i november 2022, var en helt anden, end den der ligger på bordet nu. GreenMobility er gennemgået et ret markant strategisk skifte i starten af året og med en del retningsskift og udskiftning i ledelsen sagde mavefornemmelsen, at der skulle en anden end mig til at varetage rollen. Når man så samtidig støder ind i så spændende en opgave, som ligger hos TEC, er det bare om at slå til, og alt gik op i en højere enhed under samtalerne med min kommende leder, Tine. Derfor bobler det på den helt rigtige måde i maven, over det jobskifte jeg står over for.”

Hvad tager du med dig fra GreenMobility? 

“Jeg tager mange ting med mig. Blandt andet en bredere international erfaring, har lært ‘ups and downs’ ved at være en del af en børsnoteret virksomhed og er generelt blevet klogere på, hvordan jeg selv gerne vil opfattes som leder. Det er en fed erfaring at have med sig.”

Det meningsfulde?

Det er meget værdiskabende jobs, du har haft indenfor marketing. Noget som har haft betydning for mennesker. Tror du, at det er tilfældigt? 

“Mjah. Både og. Det var tilfældigt, at jeg landede i Kræftens Bekæmpelse i sin tid. Men der er slet ikke nogen tvivl om, at jeg søger det hypede ‘purpose’. Men jeg mener også, at det formål ligger i mange ting. Det behøver ikke nødvendigvis at handle om grøn omstilling, sygdomsbekæmpelse eller lignende. Jeg kan også sagtens finde formål i at sælge gode oplevelser, som eksempelvis restaurantbesøg. Så det er vigtigt for mig at have et større formål end at tjene penge – selvom der absolut skal tjenes penge også, uanset selskabsform.”

Hvilken opgave er det så, som venter dig nu? 

“Det er en opgave med enorm ærefrygt på mange måder. Jeg får lov til at blive en del af en spritny, aktivistisk og ambitiøs afdeling med ansvaret for fremtidens kommunikation, presse og markedsføring på TEC. Sidstnævnte får jeg ansvaret for. Det indebærer bl.a. helt ny visuel identitet og hjemmeside, samt ny digital strategi – på den korte bane. Men helt overordnet,  skal vi forsøge at knække koden på, hvordan vi sikrer flere faglærte – og samtidig styrker ungdommen, klimaet og ligestillingen i Danmark. Det er hamrende vigtigt for særligt den grønne omstilling, at vi får endnu flere dygtige unge til at uddanne sig i en mere erhvervsrettet retning.”

Det handler om at lære...

Hvad glæder du dig allermest til? 

“At lære. Det er min førsteprioritet. Jeg træder ind i en ny branche. Så på trods af at jeg har en del erfaring med at kommunikere med, og markedsføre overfor, ungemålgruppen, så skal jeg lære en masse om uddannelsesindustrien før jeg kan finde de rigtige koblinger. Sekundært, så skal jeg fejle. For før man finder de rigtige koblinger, skal man fejle en masse gange. Det glæder jeg mig til.”

Lars Østergaard er uddannet cand.merc(it) e-business fra CBS og har udover GreenMobility A/S været CMO hos DiningSix og tidligere gennem seks år Social Media Strategist & Content Advisor hos Kræftens Bekæmpelse.

Derudover har han startet og solgt flere virksomheder, såsom tipkbh.dk, vognturen.dk og istilfest.dk.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.