Nye tal fra Dansk Industris e-commerce tracker viser, at den kinesiske modegigant Shein nu er den 5. mest brugte webshop i Danmark. Det er første gang, at platformen er med på listen.

Dermed overgår kineserne danske selskaber som Proshop, nemlig.com, magasin og Coop og smider Elgiganten ud af listen.

Webshops

Wake-up call?

Mie Bilberg, der er chefkonsulent for e-commerce i Dansk Industri fortæller til Børsen:

“Det er første gang overhovedet, at Shein kommer på listen, og det er klart noget, vi skal være opmærksomme på. Det er et tydeligt wakeupcall til alle i markedet om, at spillepladen ikke længere er national. Når kineserne kan komme hele vejen fra Østen og indtage den danske handelsplads, så er vi nødt til at være oppe på dupperne.”

Mie Bilberg mener også, at det både er bemærkelseværdigt og bekymrende, at der nu kun er 5 danske selskaber på listen:

“Det er bedre for vores samfunds økonomi, at vi støtter vores egne lokale webshops eller europæiske end f.eks. de kinesiske webshops. Hvordan de kinesiske opererer, er ikke altid i overensstemmelse med gode europæiske principper. Vi så hellere, at forbrugerne handlede mere hos f.eks. Proshop eller Matas end Shein.”

Ifølge undersøgelsen handlede danskerne online for samlet 132 mia. kr. i 2023.


Top-10 listen: Her shopper danskerne mest på nettet

1 Zalando

2 Matas (Dansk)

3 H&M

4 Boozt (Dansk)

5 Shein

6 Proshop (Dansk)

7 Nemlig.com (Dansk)

8 Magasin (Dansk)

9 Amazon

10 Coop (Dansk)


Har du læst vores interview med  med Jacob Lauesen?

 FCK-direktør: Adidas ved godt, at København er verdens fedeste by” Læs med her!


Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.