I dag fylder Tivolis ikoniske Rutschebane 110 år. For at understrege, hvor lang tid siden det er, skal vi tilbage til året 1914, hvor 1. verdenskrig brød ud, og den første planmæssige ruteflytrafik blev indledt i USA.

Siden da har Rutschebanen vundet en masse priser og haft prominente gæster som Dronning Margrethe, Paris Hilton og Michael Jackson – uden nogen form for sammenligning, naturligvis. 🙂

Her 110 år senere kører Tivolis Rutschebane stadig. Gennem årene har mere end 1,3 millioner gæster årligt prøvet denne forlystelse.

Det gør den til Tivolis mest populære attraktion. Men interessen for Rutschebanen rækker også ud over København. Sidste år vandt den den prestigefyldte ACE Roller Coaster Landmarks Award som den første rutschebane i Europa.

I dag vil fødselsdagen blive markeret med festlig oppyntning af den gamle forlystelse.

Tivolis Rutschebane
Tivolis Rutschebane

ad


Historien

Den er opført i 1914 af tømrermester Valdemar Lebech. Da den blev bygget, havde Rutschebanen bjergtinder, som hurtigt blev forlystelsens vartegn. De blev dog fjernet i 1925 efter krav fra Københavns Kommune, som ikke fandt det passende, at det første byens gæster så, når de trådte ud af Hovedbanegården, var et bjerg. Da Rutschebanen fyldte 100 år i 2014, blev de ikoniske bjergtinder dog genskabt. Derudover blev der også tilføjet en ny is-grotte samt Danmarks største vandfald med et samlet fald på over 22 meter.

Blandt verdens ældste

Rutschebanen, som er 625 meter lang, er Europas ældste og verdens tredjeældste trærutschebane, som fortsat er i drift. Den er tillige en af de bare syv baner i verden, som har en fører om bord, en såkaldt bremsemand. Vognen opnår en tophastighed på ca. 58 km/t.

4 tons drevet af tyngdekraften

Banen er konstrueret sådan, at der ikke tilføres energi til vognene, efter at de er trukket op på den første bakketop. Derfra er det tyngdekraften, der driver vogntogene. Et vogntog med passagerer vejer ca. 4000 kilo. Vognene bremses af vognstyreren før alle sving, så hastigheden ikke bliver for høj. Bremsen består af to metalvinger, der manuelt presses mod banens sider, så der skal lægges kræfter i opbremsningen. Under 2. verdenskrig var der strømrationering. Rutschebanevognene blev derfor trukket op på første bakketop ved at stærke mænd drejede på et spil, der var indrettet på banens tag.



Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.