Vi skal knap to år tilbage, siden vi sidst skrev om den mulige bypark foran Tivoli. Reaktionerne var mange, og det var primært af den positive karakter. Dengang satte et politisk flertal på Københavns Rådhus knap 6 mio. af til en analyse af projektet. Kritikerne frygter det vil give store trafikproblemer på de omkringliggende gader.

Derfor blev godt 40% af pengene blev øremærket til at lave en trafikanalyse, der skal under undersøge og give bud på, hvordan man kan omlægge trafikken, så cykler, busser og biler stadig kan komme frem, hvis den trafiktravle start på Vesterbrogade lukkes.


Vesterbrogade

Foto: Gehl Architects


Resultaterne er blandede, hvis du håber på en bypark. Trængslen for vejtrafikken bliver nemlig større end ventet, hvis Vesterbro Passage lukkes for trafik. Det er konklusionen i et internt notat fra kommunen. Derfor er det besluttet, at lave en ny og bearbejdet trafikanalyse, der ventes klar i foråret 2024.

Lukningen for al bil- og bustrafik vil få konsekvenser for i alt fire buslinjer og trafikken i de nærliggende gader som eksempelvis parallelgaden Jernbanegade, som der skal findes løsninger for. Mens kommunen får lavet det færdigt (…..), er der igangsat indledende drøftelser med grundejere i hele området. De største interessehavere her er Dansk Industri, ATP Ejendomme og PFA Pension.

Der har dog været god velvilje fra politikerne på rådhuset. Med stemmerne 9-2 var der et klart “ja tak” til byparken. Det var kun Venstre og Konservative der stemte imod.


Vesterbro passage
Vesterbro passage kbh

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.