Nye tal fra Dansk Industris e-commerce tracker viser, at den kinesiske platform Temu nu er den 3. mest benyttede webshop i Danmark. I hvert fald hvis man tager udgangspunkt i, hvor danskerne har handlet de første 3 måneder af 2024. Det betyder dermed at danskerne handler mere på Temu end på f.eks. Boozt.com, H&M og nemlig.com. Den kinesiske handelsplatform er kun overgået af Matas og Zalando herhjemme.

Det er første gang at Temu er med på top- 10 listen. Til gengæld er fast-fashionmærket Shein røget ud af top-10 listen igen. De sluttede som den 5. mest benyttede webshop i 2023 i Danmark. (red. Pt. ligger de nr. 11.)

Dansk Industri er bekymret

Temu

Der er grund til bekymring i følge Mie Bilberg, som er chefkonsulent i Dansk Industri.

Til Børsen siger hun:

“Det her er et wake up call af de helt store. Det understreger, at danske virksomheder får kamp til stregen og taber terræn på den digitale handelsplads.”

Mie langer ud efter både myndighederne og de danske virksomheder.

“I stedet er der behov for mere håndhævelse og mere overvågning fra myndighedernes side, når det eksempelvis kommer til produktsikkerhed. Samtidig skal danske virksomheder fokusere på kundeoplevelsen, da det ikke er muligt at konkurrere på pris. På kundeoplevelsen vinder man f.eks. på den hurtige levering, de mere bæredygtige løsninger, muligheden for kontakt med kundesupport og tillid til produkterne,” siger Mie Bilberg.

Og brokkeriet fortsætter. Mie nævner blandt andet, at Temus indtog i Danmark ligeledes presser onlineannoncering op i pris for de danske virksomheder. Hun påpeger at undersøgelser viser, at Temu har skubbet prisen for at annoncere gennem f.eks. Google i vejret med op til 40%.

Her er top-10 listen. Her shoppede danskerne mest fra 1 Jan. 2024 til 31 marts 2024:
(I 2023 handlede danske forbrugere online for 132 mia. kr.)

1. Zalando
2. Matas
3. Temu
4. Boozt
5. Proshop
6. nemlig.com
7. H&M
8. Magasin
9. Wolt
10. Amazon

Facts om Temu:

I 2023 omsatte Temu for 250 mia. kr. Temu blev stiftet i 2022 af den kinesiske milliardær Colin Huang. Han tjente blandt andet sine penge på at lave en platform i Kina, der solgte fødevarer direkte fra producenter til kinesiske forbrugere. Idéen med at skære mellemmænd ud har Colin Huang overført til Temu. Handelsplatformen har et knivskarpt fokus på pris og leverer produkter direkte fra producenter i Kina til forbrugere i Danmark. Temu er i 48 lande og har over 150 mio. app downloads.


Har du læst?

 Les Deux, Planet Nusa & GoMore: Mennesker og relationer er afgørende for vores succes

Vi har talt med de 3 fremadstormende virksomheder, som bliver ved med at vækste år efter år.

LÆS MED HER!


Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.