Tema om vellykket rekruttering, kultur og onboarding!
Der er stor konkurrence i at opsøge og ansætte dygtige medarbejdere i danske virksomheder. Det gælder i særlig grad for virksomheder med vækst. Men det er svært at komme udenom for nogen virksomheder. Mennesker (og dermed deres ve og vel) er den vigtigste valuta for alle virksomheder. En forkert ansættelse kan være dyr for virksomheden (og synd for medarbejderen) i både tid og selvfølgelig økonomi. 3 af de danske fremadstormende virksomheder, som både vækster og er blevet rost for deres kultur er Les Deux, Planet Nusa og GoMore.
Vi tog fat i de 3 succesbrands. For hvad er opskriften egentlig?
Vi stillede dem 5 spørgsmål, hver for sig. Det blev til et par inspirerende snakke med Jeanette Søby, CCO hos GoMore, Angelle Peters, Head of People ved Les Deux og Planet Nusas Head of Corporate Communications, Stine Bo Rosenquist.
"Hos os er intet vigtigere end holdet!"
Jeanette Søby fra GoMore
Jeanette, Når I får en ny medarbejder i jeres organisation. Hvad er så det vigtigste, han/hun skal vide om GoMore?
“Hvorfor vi er til. Hvorfor det er, vi hjælper mennesker med at dele bil. Det er en helt fundamental del af at arbejde i GoMore uanset hvilken funktion du har. Du skal brænde for at hjælpe mennesker med at dele bil og have forståelse for det store billede vi prøver at påvirke samt for hvert medlems situation i den daglige interaktion. Det er relevant uanset om du sidder i Customer Care, Marketing eller Product.”
I har oplevet en enorm vækst. Der bliver jeres nye medarbejdere en del af jeres nuværende succes og har ikke prøvet andet. Hvordan holder I sulten og “bekæmper” mageligheden?
“Ja. Med nye medarbejdere kommer naturligt forøget drive og nye ideer. Vi opfordrer nye medarbejdere til at undre sig og stille spørgsmål så meget som muligt, imens de stadig er nye og har de friske øjne. Derudover får man i onboardingen af nye medarbejdere også selv mulighed for at dykke ned i de ting vi laver på en anden måde, end når de bare er en del af hverdagen, og her får man lige genopfrisket hvor fedt det egentlig er det vi render rundt og laver. Det giver generelt meget at dele viden og arbejde med andre.”
Er det sværere eller lettere at rekruttere for jer nu end for nogle år siden?
“Det er stadig ret nemt at tiltrække de rigtige profiler. Jeg tror vi har et brand, som på en meget menneskelig måde gør, at vi tiltrækker de profiler, som passer rigtig godt ind. Det er både når vi rekrutterer til øverste ledelse og når vi rekrutterer student assistants.”
Rent praktisk. Hvem har ansvaret for at vedkommende får en god onboarding hos jer?
“Det er først og fremmest den pågældende leders ansvar at den nye medarbejder får en god start. Men det er også en team-opgave at tage godt imod nye medarbejdere. Ofte bruger vi også en buddy som kan være fra samme team eller fra et andet team som den nye medarbejder kan sparre med og stille alle de spørgsmål, som han/hun ikke får stillet sin manager. Det er også denne buddy som sørger for at den nye medarbejder er inkluderet i fredagsbar eller andre sociale aktiviteter. Onboarding er generelt en opgave vi vægter højt. Lige så vigtigt det er at tiltrække og rekruttere de rigtige profiler, lige så vigtigt er det at de udvalgte få en så god start som muligt.”
Har I en håndbog eller et “kit” som man får udleveret, når man tiltræder?
”Ja, vi har en lille pakke, som hver medarbejder får. Den indeholder bl.a en personalehåndbog, vores brand identity guidelines og et krus med ens navn på. Tanken med kruset er ikke at man selv skal drikke af det, men den markerer at du nu er en del af gruppen som koppen står der sammen med alle de andre nuværende og tidligere kollegers navne på. Det er et meget hyggeligt lille touch af GoMore fra dag 1, synes jeg.”
Jeanette Søby, GoMore
Angelle Peters fra Les Deux
Angelle, Når I får en ny medarbejder i jeres organisation. Hvad er så det vigtigste, han/hun skal vide om Les Deux?
“I Les Deux brænder vi for passion og ambition. Vi sætter en høj standard for alt, hvad vi foretager os – fra at skabe de bedste produkter til at sikre, at vores medarbejdere har alt, hvad de behøver, og at vi bidrager positivt til de fællesskaber, vi er en del af. Hos os er intet vigtigere end holdet, og vi arbejder sammen mod vores fælles mål, uanset hvilken rolle eller titel vi har. Vi er et team, der stræber efter at blive bedre hver eneste dag, men vi glemmer aldrig vigtigheden af at have det sjovt.”
I har oplevet en enorm vækst. Der bliver jeres nye medarbejdere en del af jeres nuværende succes og har ikke prøvet andet. Hvordan holder I sulten og “bekæmper” mageligheden?
“Vi forstår, at vores mennesker og vores relationer er afgørende for vores succes. Det handler om at tage ansvar og vise omsorg. Vi lever efter vores mantra “We stay hungy’ We stay Unified’ and ’We stay Humble”, og vi kan se, at denne adfærd påvirker andre positivt.”
Er det sværere eller lettere at rekruttere for jer nu end for nogle år siden?
“Det varierer meget fra stilling til stilling. I vores rekruttering vægter vi både faglighed og personlighed højt, da disse elementer sammen skaber den ideelle kombination. Det kan være udfordrende og tidskrævende at finde den rette kandidat til tider, men vi er villige til at påtage os den udfordring, da vi lægger stor vægt på at finde den bedst egnede kandidat. Det er lige så vigtigt for os, at kandidaten er lige så begejstret for jobbet som vi er for dem, da vi kun ser det som den perfekte match, når denne balance er opnået.”
Rent praktisk. Hvem har ansvaret for at vedkommende får en god onboarding hos jer?
“Onboarding er af afgørende betydning, da det er unødvendigt at starte en kamp fra 0-2 bagud. Som Head of People and Culture påtager jeg mig alt ansvar for at sikre, at vores nye medarbejdere føler sig velkomne og hjemme på deres egen måde. Dette sker gennem tæt samarbejde med vores ledere og involverer egentligt alle i organisationen. Som kultur udviser vi interesse og nysgerrighed og tilbyder altid en hjælpende hånd.”
Har I en håndbog eller et “kit” som man får udleveret, når man tiltræder?
“Ja, det har vi. Det er ikke bare en bog, som man skal læse på egen hånd. Vi introducerer og guider alle igennem den, det er meget sjovere og samtidigt også meget mere effektivt, for det sørger for, at vi handler i overensstemmelse med den. Bogen er der som en ressource, man kan læse i, hvis det bliver nødvendigt. Vi er jo alle sammen en del af at udvikle bogen, så det sker helt naturligt, at folk introduceres til vores arbejdsmetoder, moraler og andre guidelines.”
Angelle Peters, Les Deux
Stine Bo Rosenquist fra Planet Nusa
Stine, Når I får en ny medarbejder i jeres organisation, hvad er så det vigtigste, han/hun skal vide om Planet Nusa?
“At vi er mere end bare en arbejdsplads – vi er også et fællesskab, der stræber efter at være inkluderende ved at sikre, at alle føler sig set og hørt. Siden Mille og Kristine grundlagde Planet Nusa, har ambitionen været at skabe et brand med højt til loftet, hvor enhver, der ønsker at være en del af Planet Nusa, føler, at de kan være det. Derfor er den gode ‘Nusa-oplevelse’, som vi ønsker at give til alle, der er i kontakt med os, nok det vigtigste, og vi håber, at du som ny også selv vil mærke det, når du træder ind ad døren. Det er i hvert fald vores håb :)”
I har oplevet en enorm vækst. Der bliver jeres nye medarbejdere en del af jeres nuværende succes og har ikke prøvet andet. Hvordan holder I sulten og “bekæmper” mageligheden?
“Ærligt talt er magelighed ikke et ord, jeg vil forbinde med Planet Nusa. Tværtimod oplever jeg, at alle giver deres bedste og er super engagerede for at nå vores mål, som jo blot er flere og større i takt med, at vi er vokset som virksomhed, så nej, der er ingen frygt for magelighed. ;)”
Er det sværere eller lettere at rekruttere for jer nu end for nogle år siden?
“Det er blevet lettere i dag, fordi flere kender os – og vi er ret heldige at mange gange vil med på vores rejse. Førhen rekrutterede vi mest via vores community og netværk. Det gør vi stadig, men det er i dag sat mere i system, og vi rekrutterer mere professionelt via LinkedIn og mailbox.”
Rent praktisk. Hvem har ansvaret for, at vedkommende får en god onboarding hos jer?
“Den nærmeste leder har ansvaret, men Kia Ellegaard, som er Head of People & Strategic Planning, har været med til at sætte det hele i system og professionalisere vores onboarding, så vi nu har et kit, som man får, når man starter hos os.”
Har I en håndbog eller et “kit”, som man får udleveret, når man tiltræder?
“Kittet består af en personalehåndbog og en masse viden om Planet Nusa som arbejdsplads og brand.”
Stine Bo Rosenquist, Planet Nusa
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.