På søndag, når F.C. Københavns spillere trækker trøjerne over hovedet mod Viborg, så sker det i en særlig kamptrøje. I samarbejde med 3 og Smilfonden har københavnerne nemlig stillet deres “rygnumre” til rådighed til en række børn, der er tilknyttet SMILfonden. SMILfonden er en velgørende forening, hvis vision er at give børn med alvorlige og kroniske sygdomme på tværs af diagnoser et bedre liv.

Happeningen på søndag er ikke en enkeltstående begivenhed, men en del af et samarbejde med de 3 parter.

Som en slags optakt til topkampen på søndag, har vi taget en snak med Jonas Giersing, som er direktør i SMILfonden.

Jeres samarbejde med FCK og 3 “Flere smil i Parken” blev lanceret i november 2022. Hvordan er samarbejdet kommet fra land?

“I SMILfonden arbejder vi for at gøre en forskel for børn og deres pårørende, der har det svært. Det gør vi igennem samvær, muligheder og oplevelser. Netop oplevelser er en stor del af samarbejdet, og i den periode du nævner, har en masse børn og deres familier fået en række unikke oplevelser. Nogle har interviewet FCKs spillere til FCK TV, andre har været ude til rundvisning på træningsanlægget, og vi har også haft nogle til kampe allerede. Så samarbejdet har skabt stor glæde hos rigtig mange familier, som måske sjældent har det ekstra overskud i en hård hverdag.”

Jonas Giersing

Jonas Giersing

"Hjælp os med at hjælpe"

Hvordan kom samarbejdet egentlig i stand?

“Begge parter kender os blandt andet igennem vores kreative værksted på Rigshospitalet, som jo nærmest er nabo med PARKEN. Et kreativt værksted, som vi i øvrigt netop har åbnet op for på Aarhus Universitetshospital også, har vist sig som et rigtig godt initiativ. Udover at være et sjovt og lærerigt sted for børnene, så er det en god pause fra at være på et hospital. Det viser børnene, at et hospital ikke kun er hvide kitler og kan f.eks. afhjælpe hospitalangst.Så da vi blev forelagt muligheden for samarbejde, var vi hurtige til at takke ja”

Og i forhold til jeres samarbejde, så går det løs på søndag?

“Man kan roligt sige, at samarbejdet kulminerer på søndag. Uden tvivl. Vi har talt med nogle af børnene, der siger, at det bliver den bedste dag i deres liv, og har talt ned til det hele ugen. Udover de specialtegnede trøjer vil dagen også byde på andre oplevelser. Børnene, der løber ind på banen med spillerne før kampen, vil også være børn og søskende fra SMILfonden. Vi har familier med fra tribunen og i en skybox, som 3 har stillet til rådighed for os. Og når spillernavnene skal råbes op før kick-off, så er det ligeledes “vores” SMILbørn, der har fået lov til at råbe fornavnene, inden tribunerne runger efternavnet ud.

Til slut har vi også en indsamling i PARKEN på søndag, som vi er glade for at få mulighed for. Vi er drevet 100% non-profit og har børn, der venter på oplevelser. Så det er en rigtig god mulighed for vores forening. Alle donationer tæller for os. Vi er meget taknemmelige.

Efter kampen vil trøjerne i øvrigt også blive sat på auktion.”

Du er lidt inde på det. Men kan du sige, hvad samarbejdet betyder for SMILfonden som en non-profit velgørende forening?

“Det betyder rigtig meget. Den styrke, som F.C. København og 3 har som platform, er enorm. Det kan vi godt mærke. Vi er ikke kendte nok ude i den brede befolkning endnu. Kendskab er afgørende for os. Jo mere kendskab, jo flere midler får vi tilført, og jo flere syge børn kan vi hjælpe. Det er bottom line.”

SMILfonden

Fakta om SMILfonden:

SMILfonden er en velgørende forening, hvis vision er at give børn med alvorlige og kroniske sygdomme på tværs af diagnoser et bedre liv.

Det gør de ved at give børnene samt deres familier en pause fra sygdom gennem sociale aktiviteter.

SMILfonden omfavner alle børn og deres familier og er til stede med kreative værksteder (SMILET) både i København og i Århus.
SMILfonden er stiftet af Sisse Fisker, som er nuværende bestyrelsesformand.


Her er 3 af trøjerne:

SMILfonden
SMILfonden
SMILfonden

F.C. København: Det ligger som en klar del af vores strategi, at vi skal kunne gøre mere for andre

Direktør for F.C. København Jacob Lauesen er glad for at se samarbejdet blive foldet ud til en kampdag i Parken.

Han fortalte i forbindelse med offentliggørelsen:

”Vi har allerede givet en række børn og familier nogle gode oplevelser på træningsanlægget på Frederiksberg og herinde i Parken. Det er i den grad grundlaget for os som stadion og fodboldklub i København. Det ligger som en klar del af vores strategi, at vi skal kunne gøre mere for andre. Og at vi samtidig har en partner i 3, som er med til at gøre det muligt, er fantastisk”, siger Jacob Lauesen og supplerer.

”Det er dejligt, at vi nu kan videreføre det til en kampdag i Parken, hvor vi håber på, at mange F.C. Københavnere vil være med til at bakke op. Det vil nemlig betyde, at vi sammen sætter mere fokus på at hjælpe dem, som har brug for et ekstra smil på læben i nogle svære perioder”, fortæller Jacob Lauesen.


Læs vores store interview med FCKs direktør.

Jacob Lauesen:  “Jeg mener af hele mit hjerte og hjerne, at i København er vi kun lige begyndt.”

Læs interviewet her.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.