Samtale med Selima Utsijeva, Founder af SMOOTH.
I denne uge besøger vi skønhedsklinikken SMOOTH, der blandt andet er specialiseret i permanent hårfjerning. På ganske få år er klinikken gået fra at være en lille salon på Østerbro til at blive en af de mest populære beauty-kæder i Danmark inden for sin kategori. I løbet af det seneste halvandet år er SMOOTH åbnet i alle landsdele i Danmark.
Tidligere har vi haft et stort interview med Selima, hvor hun fortalte om sin baggrund og håbet om, at hendes historie kunne inspirere folk til at se færre begrænsninger. Det interview kan du læse [her]
I dette interview taler vi med Selima om udviklingen af SMOOTH, vigtigheden af at skabe et stærkt brand, og om at blive landsdækkende. Hvornår kalder udlandet? Alt det får du svar på her.
Ugens creator er Selima Utsijeva fra SMOOTH.
"Vi har hele tiden fulgt vores plan"
Selima Utsijeva, Founder af SMOOTH
Selima, lad os få en status. Hvordan går det i SMOOTH?
“Det går godt. Der er jo sket en masse, men vi har faktisk hele tiden fulgt vores plan. Vi har taget de rigtige skridt med butiksåbninger og nye behandlinger – og derudover har vi bevist, at vi i Danmark er, de førende inden for permanent hårfjerning.
Men hos SMOOTH handler det ikke om status quo. Vores modus er fremdrift og innovation. Og i juni måned launcher vi derfor et spritnyt forretningsben, som vi har valgt at kalde SMOOTH Aesthetics. Her kommer vi til at tilbyde kosmetiske behandlinger som botox, fillers, PRP/PRF mm. Så kan man måske tænke, hvad kan I så tilbyde, som de andre ikke gør?, og det er netop dét, der har været det vigtigste for mig.
Hos SMOOTH vil vi gerne gøre skønhed accessible, så alle kan være med. Igen inkluderende. Skal man have kosmetiske behandlinger udført af dygtige og erfarne behandlere i dag, så kan du regne med meget ekskluderende, superhøje priser. Og netop det gør vi op med. Hos SMOOTH vil vi derfor launche med de dygtigste behandlere, markedets bedste produkter – og ikke mindst rigtig gode priser.”
Hvor har I udviklet jer mest?
“Vi går rigtig meget op i ikke ‘bare’ at lave det, som de andre gør. Derfor handler det også om at videreudvikle SMOOTH og de ting, vi har gang i. Selvom jeg vil sige, at vi er de bedste i dag, så skal vi være endnu bedre i morgen. Her har vi opbygget en mega stærk organisation lige fra hovedkontoret til vores klinikker rundt om i landet. At vi har bygget en organisation og et stærkt brand op, gør, at vi nu kan udvikle os. Vi kan se lidt længere frem nu og være på forkant med en lang række ting. Vi skal fortsat være en first-mover herhjemme. Så det har været vigtigt at bygge op og er helt sikkert svaret på dit spørgsmål om vores udvikling.”
"Det er vigtigt for mig, at vi er et inkluderende brand.”
I har nu klinikker uden for København. I er nemlig åbnet i Odense, Aalborg og Aarhus. Hvordan har de byer taget imod jer?
“Faktisk endnu bedre end i Kbh.” (Efterfulgt af et stort grin.) “Ej, det er virkelig gået godt. Odense var en historie for sig selv. Der har nærmest været fuldt booket fra dag 1. Det var jeg både glad og megataknemmelig for. Men det går også rigtig godt i Aalborg og Aarhus. For mig viser det også, at vi ikke ‘bare’ har skabt en god klinik i København, men vi har netop lavet et brand. Vi tænker SMOOTH som et community og livsstilsbrand.”
Ja, du nævner selv community. I har bygget et stort et op allerede. Hvor meget har det fulgt i strategien?
“Rigtig meget. Både i strategien, men vi har så sandelig også investeret i det. Men det har vist sig at være det hele værd på den lange bane. Folk skal have lyst til at være en del af SMOOTH, og derfor har vi altid lyttet enormt meget til vores kunder og følgere. Men det er også kommet naturligt. Dengang det bare var mig i klinikken, var det jo også sådan, jeg fik nye kunder, udover word of mouth. Så det er noget, jeg hele tiden har haft med mig.”
Hvem er jeres typiske kunde?
“Vi går rigtig meget op i at have en stor diversitet. Så vi har meget forskellige kvinder i alle aldre. Derfor kan jeg ikke lide at definere vores typiske kunde. Vi arbejder mere i kategorier. Det er også et sted, hvor vi differentierer os i forhold til andre. Det er vigtigt for mig, at vi er et inkluderende brand.”
Udlandet? Vi har andre ting, som vi skal i mål med først!
Hvordan har du selv udviklet dig?
“Jeg er meget mere tilpas i min rolle som iværksætter og founder. Tidligere kunne jeg føle mig så forkert. Selv når jeg skulle have et bankmøde, tænkte jeg, at han måtte tro, jeg var en joke. Jeg er jo ikke den her typiske CBS-iværksætter. Så jeg har virkelig arbejdet med mig selv. Det hjalp mig at se et quote om, at impostor-syndrom også kunne være en positiv ting. Det betyder, at du udvikler dig videre til næste niveau, hvor du ikke har været før. Her føler jeg, at jeg kan bringe noget, og det vil vi også sætte mere fokus på. Jeg vil gerne vise, at man godt kan være mor, værne om sin familie, være kvindelig iværksætter og samtidig gå op i sig selv. Gennem min baggrund lå det ikke i kortene, at jeg skulle klare mig godt. Så det vil jeg rigtig gerne give videre til andre.”
Kalder udlandet på SMOOTH?
“Det gør det. Men det er ikke fordi, det kalder højt lige nu og her. Det skal nok komme, men timingen skal være rigtig. Vi har andre ting, vi skal i mål med først. Jeg vil gerne udvikle nye behandlinger og produkter. Det er det, som kalder først. Det glæder jeg mig til at fortælle jer om.”
Vi glæder os til at følge Selima Utsijeva og resten af SMOOTHs videre færd. Følg med her på dontt.dk
Bliv opdateret på 5 min - hver uge!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.