Lad det være start fra start. Det er giganternes liste vi skal i gang med her. Listen over de butikker, som danskerne shopper mest på. Hvis vi alene tager top 3, så står det for 14% af danskernes samlede internethandel. Det drejer sig om Zalando, Nemlig.com og Coop. Til sammenligning havde de en markedsandel på 7,8 pct. af danskernes e-handel i 2016, hvor de også var blandt de førende.

Det viser en ny opgørelse, som DI har lavet.

Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel fortæller:
“Vi ser en klar tendens til, at de største webshops tager en større bid af markedet end tidligere. Derfor er det også meget positivt at se, at danske webshops fylder så meget i toppen af listen. Det er et udtryk for, at de store danske webshops er blevet større og bedre og kan konkurrere med de store giganter.”

Blandt de 5 mest populære webshops er 4 af dem danske. Ud over Nemlig.com og Coop er det Elgiganten og Salling Group.
På trods af dette, så fylder de udenlandske webshops stadig mere og mere på det danske e-handelsmarked. Ud over tyske Zalando, er det blandt andet Amazon.com og H&M, der ligger højt på listen.

De udenlandske webshops i top 20 sad i 2021 tilsammen på 16,1 pct. af danskernes e-handel, hvilket er en klar stigning i forhold til 2016.

Højdespringeren på listen er Matas, der på fem år er gået fra en markedsandel på 0,2 til 1,4. Omvendt er det gået den forkerte vej for Stylepit, Elgiganten og Apple, der siden 2016 er faldet flere pladser tilbage på listen.



Bornholm

Folkemødet på Bornholm er tilbage i topform!
Arrangørene melder om kæmpe interesse. Hotel Nordlandet melder om alt udsolgt. dontt.dk dækker alle dagene. Læs om det hele her. 


Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.