Dårlige nyheder fra Facebook-imperiet høvlede en fjerdedel af børsværdien eller mere end 1.500 milliarder kroner væk på få timer. Men det kan vise sig at være det mindste problem for Mark Zuckerbergs imperium, der trods skandale på skandale kun har været vant til fremgang.
Denne artikel er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Thomas Breinstrup.
Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.
Det er første gang i Facebooks 18-årige historie, at der er blevet færre daglige brugere af verdens største sociale medie, som taber terræn til konkurrenterne i kampen om folks opmærksomhed og tid efter at være gået fra skandale til skandale i flere år. Det var med til at udløse det største værditab i amerikansk børshistorie.
Den børsnoterede Meta-koncern, som ud over Facebook omfatter tjenesterne Messenger, Instagram og WhatsApp, er nu nede på 1.929 milliarder daglige brugere ved udgangen af december 2021 mod 1.930 milliarder tre måneder tidligere, og samtidig advarede koncernen om, at konkurrencen fra TikTok og det Google-ejede YouTube vokser, ligesom annoncørerne skærer ned på deres forbrug.
Konstant fremgang i det samlede cirkus
De dårlige nyheder på stribe hakkede på kort tid 237 milliarder dollar eller 1.553 milliarder kroner af Facebook-koncernens værdi, som faldt fra 898,5 milliarder dollar til 661,39 milliarder. Mere end en fjerdedel af værdien forsvandt på få timer, og Facebook er nu igen langt fra den magiske milepæl på en billion dollar i værdi.
»Der er tale om en ret betydelig modvind,« som Facebooks koncernfinansdirektør, David Wehner, udtrykte det ved regnskabspræsentationen onsdag aften.
Rich Greenfield, som er partner i konsulentfirmaet LightShed, kaldte mere direkte regnskabet »et af de mest chokerende i min 27-årige karriere« og slog over for den britiske finansavis Financial Times fast, at »der er ingen anden måde at reagere på, end at Facebook står over for en eksistentiel trussel fra TikTok«.
Facebook har levet på en bølge af gynger og karruseller, hvor ikke alt altid er gået opad, men hvor det samlede cirkus alligevel hvert kvartal har kunnet mønstre fremgang.
Facebook havde i 2021 problemer i Europa. Fra udgangen af marts til udgangen af juni faldt det daglige brugertal fra 309 til 307 millioner, men det tabte er blevet indhentet. Ved udgangen af september var der 308 millioner daglige brugere i Europa, og ved udgangen af december var man tilbage på 309 millioner.
Nu går Facebook samlet set tilbage for første gang siden stiftelsen i februar 2004. Det er det mareridt, som stifter og topchef Mark Zuckerberg har advaret sine nu næsten 72.000 ansatte om. Internetplatforme og tendenser kan nemlig skifte, så de forsvinder, lige så hurtigt som de kom frem.
Flere og flere siger stop
Facebooks nøgle til succes har været at kunne samle så mange mennesker, som dermed har kunnet holde kontakt med hinanden. Hver gang nogen forlader Facebook, mindskes incitamentet for andre til at blive i butikken.
Derfor blev billedtjenesten Instagram købt i 2012 for en milliard dollar, og beskedtjenesten WhatsApp kom til i 2014 for 19 milliarder dollar. Imperiet skulle vokse konstant, og Facebook har et særligt væksthold, som følger brugerudviklingen tæt for at opfange eventuelle problemer, inden det får folk til at reagere og forlade koncernen.
Færre brugere betyder færre data, som Facebook indsamler i hobetal for at kunne sælge målrettede annoncer, der er selskabets indtægtskilde.
En lang række skandalesager med lækkede eller hackede, personlige data om brugerne har martret Facebook og givet koncernen dybe ridser i lakken. 24 procent af danskerne er de seneste 12 måneder holdt op med at bruge et eller flere sociale medier midlertidigt eller fuldstændigt – mange af dem i bekymring for, hvordan deres personlige data bliver brugt, viste en stor kortlægning, som revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte fremlagde i december.
Danmarks Radios netop udgivne, årlige rapport »Medieudviklingen«, viser, at de 18-24-årige bruger langt mere tid på det kinesiske videomedie TikTok (57 minutter dagligt i 2021 mod 38 i 2020), hvorimod minutforbruget på Instagram er dalet fra 41 til 36 minutter og på Facebook fra 40 til 33 minutter.
I oktober 2021 afslørede interne, lækkede Facebook-dokumenter, at unge amerikanere under 30 år i stigende grad dropper Facebook, og at Instagram, som hidtil har samlet mange af dem op, er ved at nå toppen.
Politiske stramninger på vej
Og fortrædelighederne er slet ikke forbi. Politikere og myndigheder verden over er i færd med at stramme lovgivningen og indføre langt skrappere regulering for at stoppe, hvad der er blevet kaldt for Det Vilde Vesten, hvor teknologigiganterne har fået lov til at udvikle sig og vokse sig rigtigt store uden mange begrænsninger. Det vil fremover gøre det sværere at kortlægge brugerne i detaljer.
Facebooks daglige brugertal er de seneste to år vokset med 20-25 millioner hvert kvartal, men i oktober-december kom der ingen nye til, og nogle af de nuværende forlod imperiet. På månedsbasis har Facebook fortsat omkring 2,9 milliarder brugere, men der er en øvre grænse for, hvor mange der faktisk er på nettet, og de fleste af dem er allerede Facebook-brugere. Det sætter en naturlig grænse for Facebooks vækst.
Nye tal fra FNs Internationale Telekommunikationsunion (ITU) fra december 2021 viser, at mere end en tredjedel af hele verdens befolkning – næsten tre milliarder mennesker, altså lige så mange, som Facebook har brugere – aldrig nogensinde har brugt internettet.
Facebooks omsætning voksede godt nok i oktober-december i forhold til året før på samme tid, men overskuddet faldt fra 11.219 til 10.285 millioner dollar, og overskudsgraden dykkede fra 46 til 37 procent.