Det er næppe gået nogens næser forbi, at en øget bæredygtig forbrugeradfærd er kommet snigende de seneste år. Det er især den yngre målgruppe, som har grebet den trend.
I følge tal fra Dansk Industri, har mere end hver fjerde (I målgruppen 18-30 år) f.eks. handlet gennem en madspildsapp. Derudover har 22% handlet genbrugsvarer indenfor mode og livsstil i den seneste måned. Analysen viser, at de dels gør det pga. lysten til at tage ansvar for miljøet, men motivationen er bestemt også økonomi.
Men er de danske modebrands med på den trend? Det tog vi en snak med Erik Holflod Jeppesen om. Erik er co-founder af GRAFIKR, som er Danmarks førende Shopify-bureau, indenfor netop mode og livsstil. De har altså både rådgivet og implementeret re-commerce løsninger for flere danske brands.
I samtalen fremhæver Erik det danske brand MOS MOSH. Derfor talte vi også kort med Stefan Enghave Frandsen, som er deres Head of E-com. Det kommer i forlængelse af denne artikel.
Erik Holflod Jeppesen
Potentialet for re-commerce er enormt
Allerførst Erik. Hvor stort er potentialet indenfor re-commerce? Kan man tjene penge på det?
“Potentialet for re-commerce er enormt – og langt fra fuldt udnyttet. I min optik skal brands fokusere på at forlænge levetiden af deres produkter, reducere affald og tiltrække en ny bevidst forbrugerbase. Det er re-commerce med til.
Ved at omfavne re-commerce vil brands ikke kun bidrage til en mere bæredygtig fremtid, men også åbne op for nye indtægtsstrømme og styrke deres brandværdi og kundeloyalitet. Dette er en win-win for både virksomheder og planeten. I forhold til potentialet, så ved jeg at mange fashionbrands har et mål om, at 20% af deres omsætning skal komme via secondhand inden 2030.
Så potentialet er enormt og selvfølgelig vil man kunne tjene gode penge på det.”
Hvem er det som efterspørger det?
“I vores egne dataanalyser fra vores kunder, så er det særligt populært blandt de “yngre” generationer, som Millennials og Generation Z. Men jeg må rette dig. De efterspørger det ikke kun, de har simpelthen en forventning om at brands engagerer sig i bæredygtighed. Re-commerce er værdifuld forbindelse til netop den målgruppe.”
Vi har rigtig meget data, der gør at vi kan rådgive om de rigtige valg
Hvem er gode til det? Hvis du skal nævne et enkelt brand.
“Heldigvis er der flere og flere, som er gode til re-commerce. Vi laver i hvert fald flere implementeringer af det end for et par år tilbage. Hvis jeg kun må nævne et brand, så vil jeg fremhæve modebrandet MOS MOSH. De er er rigtig gode til det.
Her ser vi en stor loyalitet hos deres kunder. Dem som f.eks. vælger at sælge tilbage til Mos Mosh i gennemsnit handlet hos MOS MOSH 16 gange og køber både brugt for de udstedte gavekort. Det øger loyaliteten og tilknytningen til Mos Mosh. Kunder får deres gavekort med det same og skal ikke som på markedspladser vente på at varen bliver solgt.
Hos Mos Mosh sælger de brugte varer direkte i deres webshop der også sælger nyt. 59% af dem der køber brugt er førstegangskøbere hos Mos Mosh hvilket vidner om at de får mange nye kunder der tænker “secondhand” først direkte ind i deres eget brandunivers. Secondhand købere foretrækker at købe direkte hos Mos Mosh da der er garanti og fuld returret på de brugte produkter.”
Hvor er det at I kan hjælpe?
“Først og fremmest, så skal brands turde omfavne re-commerce. Vi har rigtig meget data, der gør at vi kan rådgive om de rigtige valg. Så det er der vi starter.
Men derefter kan vi selvfølgelig lave de rigtige tekniske løsninger. Vi har et godt samarbejde med Create2Stay, som vi har samarbejdet med siden 2021.
Create2Stay tager sig af alt det bagvedliggende med en teknologisk platform der håndterer kunderejsen direkte integreret som en “whitelabel” løsning i branduniverset. Derudover kan Create2Stay varetage håndtering af varer som f. eks reparation, rengøring og klargøring af de varer som forbrugerne trader in.
Det er også deres teknologi der automatisk udsteder gavekort, point og andet af monetær værdi til dem der trader ind.. Alt sammen er fuldintegreret i Shopify og med respekt for brandets DNA.”
Mos Mosh: Vi stræber efter en mere cirkulær tankegang
Som tidligere nævnt, så er MOS MOSH i følge Erik Holflod Jeppesen et af de brands, som gør det rigtigt godt. Derfor var det naturligt at spørge MOS MOSH til hvorfor de har valgt at investerer i re-commerce Vi talte med Stefan Enghave Frandsen, som er Head of E-com hos brandet.
Stefan, Hvorfor har I valgt at gå så aktivt ind i re-commerce?
“Et vigtigt mål for MOS MOSH er at producere mere ansvarligt end vi allerede gør i dag. Vi stræber efter en mere cirkulær tankegang. Genbrug har været en del af vores dagsorden siden 2021; vi har genbrugt overskudsstoffer ved at omdanne forbrugerfibre til nye designs. Vi tror på betydningen af denne initiativ og ønsker at intensivere lignende handlinger i de kommende år.”
Hvordan forventer I udviklingen af re-commerce de næste par år?
“I 2022 lancerer vi vores Re-Loved projekt, hvor vi tilbyder vores kunder at købe deres slidte MOS MOSH-tøj og videresælge det som secondhand på vores platform. På den måde kan vi bevæge os i en mere cirkulær retning og sikre, at vores produkter bliver brugt og elsket af nogen ny. De styles, vi designer, er lavet til at blive brugt og elsket, ikke kun én gang, men igen og igen. Vi tror ikke på hurtig mode og dårlig kvalitet.” Vi er stolte af den rejse, vi hidtil har taget, og vi er spændte på den vej, vi følger for fremtiden, hvor MOS MOSH vil fortsætte med at vokse med en ansvarlig tankegang.”
Vil du læse mere om GRAFIKR?
I starten af året var Co-founder, Erik Holflod Jeppesen og Kiranan Luxmy, vores gæster i “ugens creator”.
Du kan læse interviewet ““Det betaler sig at gøre sig umage” her.
GRATIS
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.