Samtale med Erik Holflod Jeppesen og Kiranan Luxmy, co-founders af GRAFIKR.

Det står langt fra skrevet i granit, at Danmarks førende Shopify-bureau har hovedkontor i Randers. Men det er, hvad barndomsvennerne Erik og Kiranan har skabt henover de sidste par år med GRAFIKR.

Du har formentlig allerede shoppet online i en af de mange løsninger, som de har skabt. Primært har det været for danske mode- og livsstilsbrands. Blandt mange cases finder du blandt andet Rains, ARKK Copenhagen og Hairlust.

Ugens creator-samtale er med Erik Holflod Jeppesen og Kiranan Luxmy.

Shopify er verdens mest populære e-commerce platform. Her kan både små og store virksomheder oprette og drive en webshop.
Virksomheden er fra Canada og har over 10.000 ansatte.


GRAFIKR

Erik Holflod Jeppesen (tv.) & Kiranan Luxmy (th.)


“Det, der forenede os, var mulighederne med internettet, som virkelig var en ny verden dengang."

Jeres tid går lang tid tilbage. Kan I huske første gang, I mødte hinanden?

Erik:
“Det var sikkert over noget fodbold i skolegården. Andet ville være utænkeligt på det tidspunkt. For ja, vi har kendt hinanden længe. Vi gik i parallelklasse sammen fra 6. klasse, hvor jeg begyndte på samme skole som Kiranan. Men der skulle gå nogle år, inden vi rigtig fandt hinanden.

Kiranan:
“Ja, vores tid går lang tid tilbage. Det, der forenede os, var mulighederne med internettet, som virkelig var en ny verden dengang. Det var vi begge opslugte af. I 8.-9. klasse kørte jeg en sportsblog med min storebror, hvor vi lavede et interview med Erik, og som han senere blev en del af. Det var en sjov legeplads, men samtidig super seriøst. Selvom det var et helt anderledes game dengang, var det her, vi lærte at bygge websites, drive trafik, skabe gode Google placeringer og alt derimellem. Økonomisk blev bloggen aldrig den store succes, så da vi kom i gymnasiet, kastede vi os over nye ting.”

Men stadig indenfor web?

Erik:
“Selvom vores første webshops ikke var økonomiske guldminer for os, gav det os en masse læring og erfaring. Det lærte os om vigtigheden af innovation og vedholdenhed, og selvom vi måske kun matchede indtjeningen af et almindeligt studiejob, gav det følelsen af en masse frihed, som vi satte stor pris på. Vi kunne fornemme, at mulighederne online var uendelige.”

Kiranan:
“Nej, det var ligeså meget, fordi det blev en hobby, og man ikke kunne lade være. Jeg lagde pengene til side, som jeg tjente på min webshop og arbejdede også på McDonalds.”

Kiranan Luxmy

“En af vores største styrker er, at vi er autodidakte. Alt er hele tiden aktuelt. Det skal vi fastholde."

Så det lyder lidt som om, at det altid har været jeres plan at blive iværksættere?

Kiranan:
“Jamen, både og. Jeg tror egentlig, at planen var at læse videre. Jeg kan huske, at vi talte om at give det et år efter gymnasiet, da Erik og jeg blev enige om at slå os sammen. Jeg var begyndt at bruge min egen webshop mere og mere som en “showcase” til andre virksomheder, som havde brug for en lignende shop. Jeg elskede at “nørde rundt” og forbedre sitet, men jeg hadede alle de administrative ting, som f.eks. at skulle pakke og gå på posthuset med pakkerne. Så det var en ret fed mulighed.”

Erik:
“Jeg har haft mange drømme. Alt fra at blive møbeldesigner til at arbejde i en tøjbutik. Men da jeg blev lidt ældre, føltes det ret naturligt at blive selvstændig. Jeg kan tydeligt huske, det Kiranan siger med, at vi skulle give det en chance det første år. Men vi er da stadig ikke begyndt at læse videre. :)”

Hvis vi så spoler lidt i tidslinjen, så fik I etableret GRAFIKR i 2016. Er der et par milestones, som I vil fremhæve?

Erik:
“Det er altid stort, når man rykker ud af drengeværelset og ind på et rigtigt kontor. Et øjeblik, som jeg tror, alle iværksættere kan huske. Det betydelige vendepunkt var dog vores første ansættelser, som åbnede vores øjne for vigtigheden af ledelse, som vi ikke havde erfaring med på daværende tidspunkt. Det var meget trial and error. Inddragelsen af Anders Sivgaard Henriksen som partner og CPO i 2017 var en vigtig milestole. Han blev ansvarlig for al digital design, hvilket løftede vores niveau markant”.

Kiranan:
“Både vores første udvikler og vores første sælger var (og er) tætte venner. Så vi har gjort det, som alle fraråder. At ansætte gode venner. Men de er her endnu. Grunden, til jeg nævner det, er, at vi altid har investeret rigtig meget i kulturen i GRAFIKR. Vores ønske har altid været at skabe en arbejdsplads, hvor vi selv gerne ville ansættes. I forhold til vores samlede omsætning, bruger vi virkelig mange ressourcer på fællesskabet.”

"Alt, hvad vi sender ud ad døren, skal vi kunne vise stolt frem for andre. Det betaler sig at gøre sig umage”

Erik Holflod Jeppesen

Hvornår fik I et gennembrud, ift. til at tiltrække de typer kunder I har i dag?

Kiranan:
“Så vil jeg nok fremhæve vores lange samarbejde med Shaping New Tomorrow. Vi mødte dem i 2018 i Spanien til Seedster. Vi faldt i nogle gode snakke og hyggede egentlig bare. De havde en masse fede ideer, så det endte faktisk med, at vi sad og designede og udviklede ting til deres webshop dernede. Det var før Løvens hule og alt det der. Da vi kom hjem til Danmark, fik vi lavet en aftale med dem, og det endte med at blive vores stjernecase på det tidspunkt. Vi var med fra start til en omsætning på 500 millioner. Det var også her, at vi begyndte at se andre bureauer lave de samme produktsider osv. som os.
Shaping New Tomorrow vil hele tiden innovere og udfordre. De ville frem i verden. Det passede virkelig godt til os og var perfekt timing på det tidspunkt. Uden at det skal lyde, som om vi havde en plan for det.”

Erik:
“Vi var og er virkelig stolte over det projekt og elskede at vise det frem. Det præger stadig virksomheden i dag. Alt, hvad vi sender ud ad døren, skal vi kunne vise stolt frem for andre. Det betaler sig at gøre sig umage.”



Og hvis vi så spoler helt frem til i dag. Hvor er I så?

Erik:
“Vi har stadig hovedsæde i Randers og er endelig landet i det rigtige kontor nu. Vi er flyttet en del gange, pga. at vi hurtigt har vokset os ud af lokalerne. Vi er som sagt 3 partnere i selskabet og har fået opbygget et stærkt mellemled, som i den grad driver forretningen i dag. Det gør, at vi kan udvikle forretningen. Selvom vi bor i Randers, er størstedelen af vores kunder fra København, og vi er vildt stolte over at kunne tiltrække talenter fra hele Jylland. Og nu kommer du jo også hertil. :)”

Hvad er jeres ambitioner indenfor en overskuelig fremtid?

Kiranan:
“Vi skal fortsat være de bedste til Shopify, som er den platform, vi koncentrerer os om. Der er rigtig mange store bureauer, der laver en Shopify-afdeling, men det er typisk bare et lille add on for at tjene penge. Vi forstår dem godt, for Shopify er verdens stærkeste motor til e-commerce, men for os er det vigtigt at være et specialisthus. Men der, hvor jeg ser den største udvikling, er indenfor rådgivning. Her har vi rykket os rigtig meget og vil hele tiden lægge på. Vi er blevet mere, end “bare” nogle hænder der udvikler. “Vi tager endnu større ejerskab på vores kunders rejse, som indebærer mere end kun Shopify. Det har gjort os mindre sårbare”.

 Erik:
“Vores udvikling har givet os muligheden for at arbejde med større mode- og livsstilsbrands brands, hvilket har været en central del af vores vækststrategi. Det skal dog ikke forstås som en fravigelse fra mindre brands, da vi værdsætter alle vores samarbejder; Det er enormt givende at være med på det tidlige vækststadie hos mindre brands også. Men for at svare på dit spørgsmål direkte: Vores ultimative mål er at blive det mest foretrukne e-commerce bureau i hele Skandinavien.”

Kiraran:
“Vi skal altid være aktuelle. Her tror jeg, at en af vores største styrker er, at vi er autodidakte. Alt er netop aktuelt. Vi har lært tingene ved at gøre det. Den kultur skal vi blive ved med at dyrke.”

Inspireret af tankegange, værdier og ideologier

Hvem har I selv været inspireret af? 

Kiranan:
“Det kan være alt. Tit fra andre brancher faktisk. Jeg har ikke bestemte personer, som jeg følger, men jeg kan blive enormt inspireret af tankegange, værdier og ideologier.”

Erik:
“Jeg har heller ikke et bestemt forbillede. Men jeg læser den del og hører en masse podcast. Der kan jeg hurtigt blive opslugt. Som da jeg f.eks. læste Shoe Dog (biografi om manden bag Nike), var jeg “helt væk i den”. Når så dygtige mennesker deler deres knowledge, vil det være tosset ikke at lytte.”


Og apropos at lytte. Det bliver ikke det sidste, du har hørt fra GRAFIKR.
De vil løbende dele deres viden om e-commerce, tech og Shopify. Følg med her på
dontt.dk

GRAFIKR

De 3 partnere af GRAFIKR: Erik Holflod Jeppesen, Kiranan Luxmy & Anders Sivgaard Henriksen.


Nysgerrig på mere?

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.