For et par uger siden skiftede Joe & The Juice direktør. Efter 17 år på posten forlod Sebastian Vestergaard rollen til Thomas Nørøxe. ( Læs om her. )

I dag kom så resultatet af 2020 rent økonomisk. Covid-19 ramte Joe & The Juice hårdt på salget, som faldt fra ca. 1,1 mia. kr. i 2019 til 853 mio. kr. i 2020.

Thomas Nørøxe, CEO i Joe & The Juice fortæller:

“Vi havde en fantastisk start på 2020. Omsætningen steg med 24 pct., inden Covid-19 gjorde det meget svært at drive restaurationsvirksomhed. Pandemien påvirkede selvsagt resten af 2020. Men med tanke på den krise vi og vores industri har været igennem, så er det et acceptabelt driftsresultat, vi leverer. Covid-19 har kostet os en femtedel af omsætningen i 2020. Alligevel lykkes det os at levere et driftsresultat, der med sammenlignelige regnskabsprincipper ville levere et resultat tæt på nul. Det er vi ganske tilfredse med. Vi er selvfølgelig bevidste om, at vi står med et relativt stort samlet underskud, men vores drift er så positiv, at vi ved, at vi er på rette kurs.

Vi står toptrimmet

I pressemeddelse fortæller de at, en del af krisehåndteringen under Covid-19 var at reducere omkostningerne betragteligt, bl.a. ved at genforhandle huslejer. Det har gjort Joe & The Juice mere rentabel end tidligere, og det bidrager positivt til driftsresultatet (EBITDA) for 2020 på 230 mio. kr. Det er en forbedring på 225 mio. kr. ift. 2019. Den forskel skyldes især, at selskabet er overgået til IFRS 16-regnskabsstandarden for bedre at kunne sammenligne sin udvikling med internationale konkurrenter. Det samlede resultat før skat er et underskud på 485 mio. kr. Opgjort uden effekten af IFRS-16 ville driftsresultatet være negativt med 10 mio. kr. og underskuddet lande på 413 mio. kr. mod et positivt driftsresultat på 5 mio. kr og et underskud på 362 mio. kr. i 2019.

Thomas Nørøxe udtaler i den forbindelse: “Det er blevet klart for os, at vi historisk set har haft en for aggressiv tilgang til vores kapitaliseringer, og det har vi taget konsekvensen af.” Selvom verden er under genåbning, er der på kort sigt fortsat usikkerhed om, hvilken påvirkning coronakrisen vil få for Joe & The Juice’s markeder i 2021. Men Thomas Nørøxe forventer en fremgang i omsætningen på ca. 25 pct. i 2021 og vil bl.a. i anden halvdel af 2021 øge antallet af forretninger fra de nuværende 304 til 315. “I takt med at vores markeder genåbner, kan vi se, at vores kunder kommer talstærkt tilbage i butikkerne. Det giver os en stærk tro på fremtiden,” lyder det fra Thomas Nørøxe. “Covid-19 har været en hård men på mange måder også en sund krise for Joe & The Juice. Vi har været forbi et vendepunkt, og nu står forretningen toptrimmet, og vi er stærkere end nogensinde. En ny ledelse er på plads, og vi har finansiel sikkerhed for vores ekspansionsplaner,” siger Thomas Nørøxe, der roser selskabets mere end 1.700 ansatte for deres hårde og dedikerede arbejde under coronakrisen. “Vores medarbejdere er det unikke ved Joe & The Juice. De har vist en kæmpe ansvarlighed og omstillingsparathed under svære forhold, og de skal have den allerstørste tak herfor. Deres dygtighed og passion er en af de primære grunde til, at vi ser så lyst på fremtiden,” siger Thomas Nørøxe.


Tilmeld dig vores ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.