Samtale med Nikolaj Bormann Mertz, co-founder af Franklin.
For et par måneder siden annoncerede den danske virksomhed Franklin lanceringen af deres Visa-kort til betaling af marketing for e-commerce virksomheder. Produktet er udviklet af et dansk team baseret på deres tidligere erfaringer, som beskrevet i denne artikel.
I spidsen for Franklin står den 32-årige Nikolaj Bomann Mertz, der selv har en baggrund inden for fintech, e-commerce og marketing. Han fortæller om at balancere familielivet med det at bygge en virksomhed, samt hvordan han finder inspiration i at følge og lytte til folk, der er et skridt foran sig selv.
Dagens creator er Nikolaj Bomann Mertz fra Franklin.
"Jeg startede min første virksomhed som 14-årig"
Nikolaj Bomann Mertz
Hvem er Nikolaj?
“Jeg er 32 år og bor i Holte med min forlovede Caroline og vores datter Ava på 3 år. Som person er jeg meget optimistisk anlagt. Jeg prøver altid at se muligheder og løbe med dem. Det nye og spændende tænder mig enormt meget. I min jagt på muligheder efterlader jeg nogle gange et spor af kaos efter mig.”
Har det altid været planen at blive virksomhedsejer?
“Som 14-årig startede jeg min første webshop i min fars navn, da jeg var for ung til at stifte et CVR-nummer selv. Jeg solgte parfumer, og det gik faktisk ret godt. Da jeg solgte webshoppen, tjente jeg lige nok til at købe det fedeste Omega-ur dengang. Nu ligger det bare i skuffen, og jeg har ikke haft det på i 10 år.”
“At starte som selvstændig var en vigtig del af min rejse, men jeg har også fundet værdi i at arbejde i mere traditionelle lønmodtagerjobs, inden jeg vendte tilbage til startupverdenen. Jeg kan klart anbefale mix’et. Som lønmodtager lærte jeg at navigere i en organisation, udvide mit netværk med dygtige mennesker og fået mulighed for at begå de uundgåelige fejl, som alle unge iværksættere møder.”
"Jeg havde aldrig gjort det, hvis jeg ikke kunne se, at jeg kunne løse et konkret problem ude i verden"
Nu gælder det så Franklin, som I netop har lanceret. Hvorfor blev det lige en bankløsning til e-commerce virksomheder?
“Min beslutning om at starte Franklin var en kombination af udfordringerne jeg oplevede hos min tidligere arbejdsgiver og en stærk lyst til at skabe min egen virksomhed. Jeg sprang kun ud i det, fordi jeg så en konkret mulighed for at løse et problem i verden. Det var en forretningside, jeg virkelig kunne se mig selv udføre. Med min erfaring inden for fintech, marketing og e-handel var det nærliggende at grundlægge Franklin.”
( Læs mere om produktet i vores tidligere interview her. )
Du fortalte mig tidligere, at I havde arbejdet på ideen længe. Nu er I så lanceret med et stort brag. Hvordan var ventetiden op til lancering?
“Vi var godt beskæftigede, så ventetiden var tålelig. Men selvfølgelig glædede vi os til at dele vores arbejde med omverdenen. Jeg har bemærket forskellige tilgange til ‘stealth mode’ blandt startups. Vi afholdt mange møder, hvor vi var åbne om vores planer, men eksternt holdt vi lav profil. For eksempel brugte vi tid på at finde den rette partner, så indtil den var på plads, ville vi sandsynligvis have fået mange spørgsmål, som vi ikke var helt klar til at besvare alligevel.”
Hvilke 4 milestones er I lykkedes godt med frem mod lanceringen?
“Det vigtigste var teamet. Jeg er vildt stolt over det team vi har fået sat sammen. Jeg er sikker på at vi er de rigtige til at løse netop det her problem. Men hvis jeg skal nævne 4. Så bliver de 3 andre; Da vi rejste vores første investering, fandt vi vores partner og onboarding af første kunde.”
"Familien er det vigtigste"
Og er I kommet godt i gang med de første kunder?
“Da vi annoncerede Franklin for et par måneder siden, var det vores måde at “træde ud af” stealth mode. Vi har ikke helt været klar til at oprette kunder, før for en uges tid siden. Vi har dog igennem længere tid fået opbygget en liste af virksomheder der rigtig gerne vil have et Franklin kort, så siden vi åbnede op for oprettelser har vi allerede fået onboardet den første håndfuld kunder.”
Hvem er du selv inspireret af?“
“Inspirationen kommer fra forskellige kilder, og jeg har ikke en fast kilde. Dog finder jeg typisk inspiration i andre brancher end den, jeg selv befinder mig i. Generelt bliver jeg altid inspireret af at følge og lytte til folk, der er 1-2 år foran mig. De udfordringer, vi står over for nu, er ofte friske i deres erindring og kan være en stor kilde til inspiration.”
Hvordan prioriterer du din tid?
“Når jeg kigger på min kalender, så skal jeg gerne kunne se at min tid enten går med at bygge vores produkt eller sælger vores løsning. Jeg tror meget på, at man som founder skal fokusere enten på at bygge eller sælge. Det er et simpelt mantra for mig, at man hele tiden skal have fokus på det vigtigste.”
Hvordan ser en typisk dag ud for dig?
“Vi står op kl. 6 og får kaffe/morgenmad inden vi vækker vores datter. Vi er ude af døren kl. 8. Derfra står den typisk på et par møder. Frokost med teamet. Fokuseret tid frem til kl. 17. Jeg nyder at hente min datter et par gange om ugen. Det er vigtigt for mig, at vise, at man sagtens kan bygge en succesfuld virksomhed samtidig med at man er en familiefar. At kunne hente 2 dage om ugen betyder også at jeg hiver computeren frem, når min datter er puttet. Derudover tager en lang dag om ugen, hvor jeg først er hjemme ved 22-tiden.”
Du kan læse mere om Franklin her.
Vi glæder os til at følge Nikolaj Bomann Mertz og resten af Franklins videre færd. Følg med her på dontt.dk
Bliv opdateret på 5 min - hver uge!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.