Samtale med Cornelius Ledang.

En ung dansk iværksætter ved navn Cornelius Ledang har sat sig for at gøre neonskilte trendy igen. Hans virksomhed Neoncopenhagen er kun 3 år gammel, men de har allerede leveret løsninger for tusindvis af private og store virksomheder som Ikea, Mærsk, Lunar og DR.

Vi kender alle den “wauw”-faktor, som et neonskilt kan give på f.eks. et kontor, og man fluks tager et billede af. Men hvem gemmer sig bag Neoncopenhagen og de flotte løsninger?

Vi mødes med Cornelius en mandag formiddag på Nørrebro i København.


Neoncopenhagen

Cornelius Ledang, Founder af Neoncopenhagen

 


"Jeg kunne ikke slippe tanken."

Cornelius, kan du ikke lige præsentere dig selv?

“Jo da. Jeg er 23 år og kommer fra Lynæs. Jeg har altid haft en meget entreprenant tilgang til mit liv. Det har jeg både fra mine forældre, men nok også fra Lynæs. For 10 år siden var mulighederne ikke specielt store i byen for at få arbejde som ung. Så hvis du ikke havde lyst til at arbejde i Netto, skulle du finde på noget selv for at tjene nogle penge. Begge ting er fine, men det var det sidste, der var vejen for mig. Igennem gymnasiet lavede jeg rigtig meget video og foto, hvor jeg fik en ide om at drive virksomhed. Og så har jeg arbejdet i Lynæs Surfcenter, som du jo kender, hvor jeg var omgivet af nogle ambitiøse og entreprenante drenge, og dermed har jeg kunnet se mulighederne igennem andre.”

Hvordan opstod ideen bag Neoncopenhagen?

“En af mine venner fik engang et neonskilt, hvor han fortalte om processen omkring det. Det var først og fremmest utroligt dyrt. Men også hele kommunikationen med mails frem og tilbage omkring det visuelle var utrolig bøvlet. Vi blev sammen overbeviste om, at det kunne vi da let gøre bedre. Vi skyndte os at bestille et kæmpe parti materialer hjem og ville bare gå i gang. Men vi blev klogere. Det kunne man selvfølgelig ikke bare, så projektet blev lagt på hylden.

Men jeg kunne ikke helt slippe tanken, og et halvt år efter, med accept fra min ven, tog jeg ideen op igen og gik i gang med at bygge det rigtigt op og indhente den nødvendige viden omkring det.”

Neoncopenhagen

Fotocredits: Lunar

"Lige så faverig som neonlys kan være, lige så gammeldags er branchen."

Du kom i gang og fortæller selv, at du vil nytænke branchen. Kan du uddybe det? 

“Lige så farverig som neonlys kan være, lige så gammeldags er branchen. Uden at lyde for højtråbende, bruger jeg tit eksemplet med det, som Lunar er i gang med i bankverdenen. I vores branche har man ikke fulgt med på IT-delen. Her tænker jeg selvfølgelig på kundeservice, grafiske muligheder, og hvor lang tid tingene skal tage. Et godt eksempel er, at jeg har ansat designere, som sidder i en anden tidszone. Det gør, at man typisk allerede dagen efter kan få et mock-up af sit ønskede neonlys. Det er dermed rigtig meget på front-end delen, at vi har skabt fornyelsen.

Selve produktet får vi lavet på en fabrik, som vi efter lang research fandt. Den kunne følge med både på en høj standard, men også på at kunne levere hurtigere til kunder.”

Hvilke løsninger kan I lave?

“Alle vores skilte er lavet af  LED-neon, som både er billig i drift og bedst for miljøet. Vi arbejder med vores egne designs, og ting man selv kan designe. Det kan være citater, firmalogoer eller andre custom designs. Det er klart vores største kategori, hvor vores kunder selv laver sit unikke neonskilt.”

Hvem er jeres kunder?

“Tidligere havde vi faktisk flere private kunder end firmaer. Men sådan er det ikke længere. Potentialet er selvfølgelig størst med virksomheder. Her er det så oplagt at bruge et neonskilt. Men i princippet er det alle, og vi sælger stadig masser af neonskilte til private også, men fokus er på B2B.”

"Jeg vil gerne være med til at gøre neonskilte trendy igen."

Neoncopenhagen

Fotocredits: Nord Collection

"Det helt store mål er at blive de største i Europa."

Neoncopenhagen

Fotocredits: Tine Drejer Tattoo

Er der et par bestemte ting, du er særlig stolt over? 

“Jeg er selvfølgelig stolt over at have leveret neonskilte til det svenske Ikea, Mærsk, Lunar og den størrelse virksomheder. På Lunars nye kontor er det neonskiltet, som er det første, du ser. De har lavet flere bestillinger nu. Det er fedt. Men det er også fedt at se det rundt omkring i bybilledet eller levere en god privat løsning.”

Hvad er ambitionerne med Neoncopenhagen?

“Jeg vil gerne være med til at gøre neonskilte trendy igen. I en periode har det været forbundet med noget dystert, Istedgade osv. Derfor er vores branding ikke for mørkt, og vi vil gerne vise, at neonskilte kan spille en aktiv rolle i din indretning.
Det helt store mål er at blive de største i Europa. Her og nu handler det om at blive den største leverandør i Danmark. Det er vi ved at være. Det begynder at ligne noget.”

Så tør du sige, hvor I skal være om 3 år?

“Det kan hurtigt lyde lidt højtflyvende, men jeg er overbevist om, at vi er de største i Danmark, og at vi er begyndt at have en større tilstedeværelse i udlandet. Vi har startet arbejdet på et .com website og har da også solgt til udenlandske kunder. Hele set-uppet er klart, kan man sige, dermed ligger udfordringen i branding/kendskab i udlandet. Vi har lige leveret en løsning til New Balance i Finland, så vi er da i gang.”

"... nogen der gør tingene helt anderledes. Det kunne være Soundboks og Lunar."

Hvordan ser din egen hverdag ud?

“Det er nemt at svare på. Jeg bruger næsten al min tid foran computeren. En masse kommunikation med kunder, logistik og leverandører. Jeg pakker ikke længere selv, da den del er blevet outsourcet nu. Det var en milestone for mig at få en proces for den del også (at finde en fabrik var første step). Nu har jeg udelukkende fokus på salg og kunder.”

Hvem er du inspireret af? 

“Jeg kan godt lide at følge med i de iværksættere/virksomheder som tør at sige farvel til den der klassiske fortælling om iværksætteri. Nogen der gør tingene helt anderledes. Det kunne være Soundboks og Lunar. Men der er ikke nødvendigvis nogen virksomheder eller iværksættere, som jeg direkte dyrker. Jeg har en note på min telefon, hvor jeg, hver gang jeg ser en virksomhed lave noget sejt, skriver det ned. Så min inspiration bliver hentet fra virkelig mange forskellige.”

dontt.dk glæder sig til at følge Cornelius og Neoncopenhagen.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.