På fredag (d. 28 sept.) udgiver Frederikke Antonie Schmidt, som er kvinden bag skomærket Roccamore en ny bog. Bogen hedder ”Rebel” og er et ønske om at inspirere særligt kvinder til at tro mere på egne evner, og at man kan meget mere, end man tror. Det er samtidig historien om hende selv, hvor hun både har følt sig misforstået, undervurderet, men samtidig insisteret på at blive ved med at gøre tingene på sin egen måde.

I den forbindelse talte vi med Frederikke på hendes kontor i midten af København.

Du skal udgive en bog. Hvordan kom det i stand?

“Gyldendal tog kontakt til mig, og spurgte om vi skulle lave en bog sammen.
Det er faktisk snart halvandet år siden, at de første gang kontaktede mig. Min første tanke var, at jeg ikke skulle skrive en bog. Jeg føler snart, at alle jeg kender udgiver en bog, i en tid hvor alt
for få mennesker læser bøger.

Men der er alligevel et eller andet spændende i, at jeg er kommet så langt som iværksætter med markant anderledes forudsætninger, end dem der typisk bygger virksomheder. Derfor er jeg også tit blevet kontaktet omkring gode råd osv. Så det var svært helt at slippe tanken.

Der er allerede masser af indhold med det, jeg kalder for “Jesper Buch” tankegangen: “Vi kommer fra CBS, vi sidder i vores kælder, vi skal tjene en masse penge, i vores geléhår og blå polo.”

Jeg synes, at vi taler for meget om valuation, growth, burnrate osv., når vi taler om iværksætteri. Der er mange andre måder at gøre det på. Jeg har en anden tilgang. Den tilgang kunne jeg godt tænke mig, at der blev snakket mere om. Så det overbeviste mig selv om, at den bog skulle laves, som jo egentlig var dit spørgsmål… :)”

"..forhåbentligt et positivt opråb om, at vi alle sammen kan være lidt mere rebelske i hverdagen. Men vigtigst af alt: Man kan, hvad man vil".

Frederikke Antonie Schmidt

Foto: Marie Hald

Hvad kan formatet “en bog”?

“Jeg tror, at den kan præsentere mine tanker på en bedre måde end f.eks. sociale medier. Her får du alle mine pointer, hvordan jeg har bygget Roccamore, i stedet for bare at hive få interessante ting ud. Læseren bliver præsenteret for det hele.”

Du har allerede været lidt inde på det, men hvad handler bogen om, hvis du skal beskrive det kort for vedkommende, der læser med nu?

“Rebelske historier og forhåbentligt et positivt opråb om, at vi alle sammen kan være lidt mere rebelske i hverdagen. Men vigtigst af alt: Man kan, hvad man vil – inden for rimelighedens grænser selvfølgelig.

Men jeg har også et åbenlyst opråb til kvinder. Der er ofte mange kvinder, der har det ekstra hårdt, når noget går galt. Vi vender tingene indad. Her er mænd meget dygtigere og f.eks. tænker; “Det var markedet, der gik skidt. De vender skuffelsen ud i stedet. Hver gang, at der er noget, der har gået dårligt i Roccamore, har jeg nærmest følt mig som et dårligt menneske. Det er alt for hårdt. Det har jeg lært at deale med på en anden måde nu. Det kommer jeg også ind på i bogen.

Men bogen skal vise, at man ikke altid behøver at gå den samme vej som alle andre for at lykkedes.”

Den er skrevet i samarbejde med Maise Njor. Hvordan har det samarbejde været? Her tænker jeg også praktisk?

“Jeg voksede op med Maises klummer i Eurowomen. Med alt respekt for dem, så synes jeg, at det var det eneste sjove at læse i det blad. Så jeg har fulgt hende, men kendte hende slet ikke. Så jeg synes det kunne være fedt og oplagt med et samarbejde med Maise omkring bogen. Det kunne heldigvis lade sig gøre, og det var jeg vildt glad for. Helt praktisk er det sket ved interview-sessions og mange meget lange snakke. Jeg tænker ikke, at det har været let at renskrive, men jeg er så glad for resultatet.”

Om Frederikke Antonie Schmidt
Frederikke, født i 1983, er iværksætter og founder af skovirksomheden Roccamore. Hun er uddannet skodesigner fra designskolen Polimoda i Firenze, hvor hun boede og arbejdede i flere år.

Frederikke Antonie Schmidt

Foto: Marie Hald

Du skriver at du konstant føler at du bliver undervurderet og misforstået? Hvad mener du med det?

“Jeg synes faktisk, at det er en fordel. Jeg kan løbe virkelig langt, før du fanger mig, hvis du tror, jeg ikke kan noget. Det tror jeg, at man kommer længere med. Et godt eksempel var, da jeg startede Roccamore og var i gang med at udvikle min sål. Her fik jeg gentagne gange at vide; “Hvis det er så god en ide, så var der andre, der havde lavet det.” Det gav mig kun mere motivation til at vise, at de tog fejl. Den form for tilbageholdenhed er jeg blevet mødt med så mange gange i min iværksætterrejse.”

Hvem er bogen til?

“Den person som har brug for at komme lidt videre med sig selv i sin karriere eller iværksætteri. Dem der skal tage en chance og tro på, at man godt kan.”

Og så skal vi da lige høre. Hvordan går det i Roccamore?

“Op og ned. Danmark går virkelig godt. I Norge har vi vores udfordringer. Så det kæmper vi en del med. I Danmark kigger vi mod at åbne nye butikker. Vi åbner en ny i Roskilde i morgen(torsdag d. 28/9), og lad os se om vi ikke åbner et par mere i år i Danmark. Ellers bliver det i Q1. Vi har stor succes med vores butikker. Vi har faktisk flere nysalg i butikkerne end online. Det havde vi ikke tidligere. Vi har også succes med vores private events, hvor folk kommer ned og mærker på skoene, hygger sig og drikker champagne. Så det kommer vi til at gøre endnu mere ud af også.”

Bogen er udgivet fra forlaget Gyldendal og kan købes her.


TILMELD GRATIS

En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.

Dagens dontt