Skrevet af Jon Nedza.
Den danske marketing/reklameverden har mistet sit absolute fyrtårn. I denne uge døde Jan Duckert, efter længere tids sygdom. Han var forretningsmanden, der troede på kreativitet i markedsføringen. Han havde den viden og gennemslagskraft, så kunderne stolede på ham. Han skabte rammerne og gjorde det muligt for de kreative folk at folde sig ud.
Hans professionelle rejse startede med, at blive uddannet cand.merc. fra Handelshøjskolen (Nu CBS ) i 1972, og efter endt militærtjeneste fik chancen som ung trainee hos Ted Bates, hvor han kom under Mogens Holtens ledelse.
Her mødte han Peter Wibroe, som i 1973 etablerede reklamebureauet Partners. Kun et år efter, blev de enige om, at de skulle arbejde sammen og reklamebureauet “Wibroe, Duckert & Partners” (WDP) blev en realitet. Makkerparret “Duckert/Wibroe” er med afstand det mest markante i dansk reklame nogensinde. I 1975 vandt bureauet Tuborg, og de har hørt sammen lige siden!
Dit arbejde står forevigt
Deres meritter for dansk marketing taler for sig selv. De lavede det mest nyskabende, det mest anerkendte og det der skabte mest opsigt, samtidig med at de drev en profitabel forretning. De blev begge blandt landets absolut rigeste reklamefolk.
Jan kunne godt fremstå som en hård nuser. Han gjorde det der skulle til. Han kunne træffe beslutninger.
Men ligeså meget, han var drevet af forretning og kreativitet, der var han drevet af mennesker. Han har tidligere sagt:
“Dygtige folk tænder mig. Det handler om de mennesker, og det er sjovt at se dem realisere deres potentiale. Det er meget motiverende for mig at sætte ting i gang.”
Derfor havde han også et engagement i en lang række virksomheder. De sidste mange år som aktiv i en lang række bestyrelser.
Kære Jan. Du vil altid stå som idolet og ham man så op til. Dit arbejde står forevigt!
Æret være hans minde, og tanker til de efterladte. Jan Duckert efterlader sin kone og 4 voksne børn.