Nytårsaften i år var det præcis 20 år siden, at den tidligere reklamekonge Peter Wibroe besluttede gå at i frivilligt eksil ved at vende ryggen til verdens grimhed og grådighed. »Måske er det, når man har levet et liv i en kunstig branche og forført folk til forbrug, at fanden går i kloster og vil bruge resten af sit liv på at sone sine synder.«
Peter Wibroe var reklamekongen over dem alle. Nu er han mest kendt for alle sine slogans og kampagner han har lavet for Tuborg. Blandt andet Danmarks længst kørende reklamefilm for Tuborg julebryg. Han har vundet et hav af danske og internationale reklamepriser, men forsvandt pludseligt fra reklamebrancen i 2000. I dag lever han en tilbagetrukket tilværelse med sin fantastiske have ( og slot … ) i Søllerød.
I samarbejde med Berlingske bringer vi et par interessante “bidder” fra interviewet, som er skrevet af journalist Anne Funch. Du kan læse den i sin fulde længde her.
Du kan lidt længere nede i denne artikel få 3 måneders adgang, til alt indhold på berlingske.dk for kun en måneds betaling.
Her bor Peter Wibroe i dag.
Don Draper...... Don Draper .... nææh .... Mit liv var meget vildere end hans!
Peter Wibroe
Peter Wibroe om sit arbejde på reklamebureauet dengang.
»Jeg mødte på bureauet om formiddagen, holdt en masse møder og begyndte faktisk først at arbejde rigtigt ud på aftenen. Så gik vi på Café Victor og fandt frem til, at det, vi havde siddet og arbejdet med, alligevel ikke var godt nok. Tilbage på bureauet og starte forfra til sent ud på aftenen – og så måske runde af med en tur på diskoteket Annabels,« siger Peter Wibroe.
Det var en tid, hvor ingen holdt sig tilbage. Der blev drukket og arbejdet, og når Peter Wibroe på afstand i dag skal vurdere, om man bliver mere kreativ med alkohol i blodet, er svaret ja.
»Jeg tror, at alkohol åbner for en elevator ned til underbevidstheden. Der dukker noget op, man ellers ikke kan komme i kontakt med – det er jeg slet ikke i tvivl om. Hvorimod hash – det kan man godt glemme. Vi er nogen, der har prøvet at fremme kreativiteten ved at ryge os skæve. Men dagen efter, når vi kiggede på det, vi havde lavet, viste det sig at være det værste lort.«
Andre gange var det natklubben Tannhäuser, godt gemt af vejen bag Det Kongelige Teater, som var sidste station efter arbejdet. Berømt for ritualet med en Ugly Bugly-drink og et romerlys antændt mellem ballerne til tonerne af »Gladiatorernes Indtogsmarch«. Wibroe, Duckert & Partners var idemagerne bag ritualets afslutning, når den falske Marquis de Sade tog ridepisken frem og leverede tre dask i den bare til gæsten. Et markedsførings- og PR-stunt, som gik rent ind hos medierne og sikrede masser af omtale.
Foto: Thomas Lekfeldt
"Jeg mærkede grådigheden og de smagløse tendenser på mit eget bureau"
»Op gennem de sidste år i 1990erne var de gamle dyder, æstetikken, kreativiteten og det gode håndværk i reklamebranchen forsvundet og i stedet overtaget af underholdning. Alt blev styret af en vanvittig og helt sindssyg vækst og profit. Det kunne jeg ikke længere være en del af. Så måske er det, når man i mange år har levet et liv i en kunstig branche og forført folk til forbrug, at fanden går i kloster og vil bruge resten af sit liv på at sone sine synder ved at skabe ægte skønhed ud af ægte natur,« mener Peter Wibroe.
»Da jeg mærkede grådigheden og de smagløse tendenser også havde sneget sig ind på mit eget hellige bureau, opstod den vrede, der gav mig modet til at rejse mig, gå ud ad døren og vende ryggen til alt, hvad jeg hidtil havde stået for. Det var et kæmpe opgør med branchen og med det bureau, jeg havde grundlagt 27 år tidligere. Men selvfølgelig handlede det også om mig selv. Om, hvad jeg kunne stå inde for. Og i sidste ende, hvad jeg ville bruge resten af mit liv til,« siger den i dag 76-årige Peter Wibroe.
Han solgte sin andel i bureauet og investerede en stor klat af sin formue til at bygge sin egen verden op. »Selv om det kostede økonomisk, ville der blive midler nok til, at jeg kunne leve som et frit menneske i overensstemmelse med min sjæl og med min samvittighed intakt.«
PETER WIBROE / BLÅ BOG:
Født 1943 i Viborg
Ansat på Sylvester Hvid Reklamebureau i 1965.
Som 24-årig kreativ chef for Baenziger & Wachter Werbeagentur i Zürich, Schweiz. Arbejdede bagefter i Italien.Grundlagde i 1973 Partners, som senere blev til Wibroe, Duckert & Partners.
Har vundet en lang række internationale reklamepriser.
Gift med tekstforfatter Anne Marie Mygind
Far til Louisa og Alexander