I morgen (fredag d. 22 marts) åbner, det danske brillebrand, MESSYWEEKEND deres allerførste optikerkoncept. De kalder det for Messy Optics.
Det bliver som en koncessionsshop i Magasin i Kongens Lyngby, hvor man kan prøve brandets sortiment af briller, solbriller, børnebriller og andet eyewear – og som noget helt nyt kan man også få testet sit syn og leveret sine favoritstel med styrke.
Synstestene er gratis og brillerne med styrke starter fra kun 1,000 kroner. Altså en langt bedre pris end man ser i den mere traditionelle brillebranche.
Mads Koch Petersen, COO & Co-founder af MESSYWEEKEND fortæller, at missionen med Messy Optics bygger på den samme vision, som MESSYWEEKEND altid har haft; “At sørge for at forbrugeren ikke betaler for et dyrt mellemled, men i stedet får den bedste kvalitet til den pris, som tingene bør koste.
Konceptet skal ud i verden
Mads Koch-Petersen uddyber:
“Lyngby bliver en prototype for os. Vi gennemtester konceptet, retter til og finjusterer. Herefter begynder vi at rulle konceptet ud andre steder i Danmark og i udlandet. Vi har allerede fra 2025 planer om at lancere konceptet 2 yderligere steder i Danmark samt i England og Tyskland. I udlandet forventer vi at lancere gennem partnere i optikverdenen, der ligesom os, gerne vil udfordre branchen.
I Danmark, og i mange andre lande, er forbrugeren altid blevet fortalt, at en brille med styrke “skal” være dyr, for at den er god. Det er noget pjat. Lige som med så mange andre produktgrupper er priserne med tid, teknologi og online distribution blevet bedre og bedre. Men optikerbranchen har beholdt mystikken omkring det at lave briller med styrke, og derfor er mange kunder vant til at betale mange tusinde kroner for deres briller.”
"Vi laver vores linser på præcis de samme laboratorier som mange andre danske optikere"
Mads fortæller videre:
“Vi laver vores linser på præcis de samme laboratorier som mange andre danske optikere, og vores stel laves på de samme fabrikker som f.eks. Gentle Monster og Warby Parker. Vi beholder bare ikke den samme margin til os selv, og giver den besparelse videre til forbrugeren. Sådan som det burde være.”
“Vi kan mærke, at der er en apetit globalt for en opriskning af branchen. Noget nyt, noget ungt og noget mere tilgængeligt. Det er præcis hvad MESSYWEEKEND står for, og vi glæder os til at rulle det bredere ud. Vi forhandler allerede vores produkter fysisk i over 28 lande, og vi forventer også at kunne rulle dette koncept ud i alle de lande.”
MESSYWEEKEND har uddannet personale i butikken, der hjælper dig med at forstå og få testet dit syn. Centralt sidder der en certificeret optiker, der godkender og tjekker alle synsprøver. Når synsprøverne er godkendt, producerer vi linserne på vores laboratorie i holland og sliber linserne, så de passer til stellet. Herefter leveres varerne enten i butikken i Lyngby eller hjemme hos kunden. Det tager kun 4-7 dage, og koster en fraktion af, hvad det plejer. Som det bør.
"Vores største milestone kommer i år"
“Vi driver vores brand i 26 forskellige lande. Vi startede med ren e-commerce, men er også fysisk tilstede på de fleste af vores markeder nu.”
Har du læst vores store interview med Mads Koch-Petersen, co-founder, MESSYWEEKEND. Her fortæller han om sin rejse med MESSYWEEKEND og ambitionerne for eyewear brandet.
Founders af MESSYWEEKEND: Marc Østerskov (tv.) & Mads Koch Petersen. (th.)
Bliv opdateret på 5 min - hver uge!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.