Maaløes vej

Min vej

I dette afsnit af “MIN VEJ” skal vi møde Martin Maaløe, som i dag er Marketingchef for det fremadstormende sneakerbrand ARKK Copenhagen. ARKK Copenhagen skriver selv; “We create sports orientated fashion sneakers, designed to make your day just a little bit better….” Og mange mennesker har efterhånden fået deres dage gjort bedre; De populære sneakers bliver solgt i over 30 lande, og flere gange har ARKK Copenhagen måtte melde udsolgt. Det kræver blandt andet hårdt arbejde fra hele marketingafdelingen, men det er samtidigt også attraktivt at være en del af sådan en succesrig virksomhed. Martin Maaløe har CMO stolen, men hvordan er han endt præcis i denne stol? Det fortæller han her i denne uges “MIN VEJ”

2005 – 2007: Ringsted Bygningsentreprise A/S, Kontorelev.
Efter 3 år på gymnasiet og 1 år, hvor jeg læste erhvervsøkonomi, kom jeg til Ringsted Bygningsentreprise. Det var en kontoruddannelse, som tog 2 år. Hvorfor jeg endte der?

Min far arbejdede der, de søgte en og jeg søgte stillingen. Et eller andet skulle jeg jo lave.

Jeg troede, at jeg skulle lave alt muligt med faktura, bogføre osv. Men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg syntes, de kreative ting var sjovere. Det andet var spændende nok, men det kreative sagde mig bare mere. Jeg brugte hurtigt meget tid på firmaets website, foldere og andre ting, som kunne præges visuelt/kommunikativt.

2007 – 2009: RBE a/s, Marketing/IT ansvarlig.
Jeg færdiggjorde uddannelsen som kontorelev. Men efter de 2 år blev virksomheden solgt og delt op i 2 dele. Det ene kender I som Altan.dk i dag, og den anden hedder RBE a/s. Det var her, jeg endte og blev færdiguddannet. Herefter blev jeg IT og marketingansvarlig. Det var en fed tid. Der lavede jeg rigtig meget af det, der var sjovt og stod blandt andet i spidsen for at rebrande virksomheden. Jeg fik alt strømlinet, lavet nyt website og en masse andet.

Efter knap 2 år, hvor udfordringerne måske var lidt knappe, tog jeg på en 3 måneder lang skiferie. Da jeg kom hjem igen, fik jeg at vide, at jeg nok var for god til at sidde i det job. Så på trods af god sikker indkomst, fandt jeg på at starte mit eget.

RBE a/s blev min første kunde. De 2 direktører fra RBE a/s blev mine forretningsmentorer på sidelinien.

Facts om Martin Maaløe:
Navn: Martin Maaløe
Job: CMO, ARKK Copenhagen
Alder: 32 år
Kæreste: Tine, som han sammen har deres dejlige datter Kaya med

2010 – 2012: Orangebox, Founder / Creative Director.
Så var det tid til at starte sit eget. Navnet blev Orangebox, pga. ??. fordi det lød fedt og anderledes.

Orangebox var mit helt eget kreative bureau. Vi lavede alt grafisk du overhovedet kunne tænke dig!

Samtidig med at jeg startede Orangebox, begyndte jeg også på uddannelsen Multimediedesign. Jeg syntes, at jeg skulle have nogle papirer på alt det, jeg kunne. Der var virkelig knald på med opstart af virksomhed og fuldtidsstudie.

Mega fed, men hård rejse. Jeg skulle stå for alt. Startede derhjemme og byggede op.
Jeg havde ikke været her i dag, hvis jeg ikke havde haft Orangebox.

Jeg lærte så IUM at kende, og blev tilbudt at blive slået sammen med dem.

2012-2016: IUM / Marvelous Nordic, Creative director
Vi startede med at sidde 4-5 stykker og så er resten historie. Der blev hele tiden bygget på, og i dag sidder de vel 50 stykker. Det var fedt.

Jeg var ligeledes med til at rulle Marvelous ud til resten af norden. Vi sad med kunder som Coca Cola, Microsoft, Lufthavnen, BR.

2016-?: ARKK Copenhagen, CMO.
I 2014 kom Thomas og Kasper til mig og fortalte, at de gerne ville lave et nyt sneakerbrand. Jeg fandt på navn, lavede logo osv. allerede der og hjalp frem til 2016 på sidelinien. Fra 2016 overtalte de mig til at komme ombord fuld tid som ansvarlig for al markedsføring. Vores sneaks bliver pt. forhandlet i +30 forskellige lande, så der er rigeligt at se til. Men vi har det vildeste team – det har været sindsygt hårdt – men shit, det er fedt.

Når ens passion og hobby bliver til ens arbejde, så kan man ikke have det bedre. Sådan har jeg det nu!

BONUSINFO: 
Martin Maaløe er ligeledes 1 af 3 co-founders af Dontt.dk ! Martin har spillet en kæmpe rolle for denne platform, og har blandt andet vores flotte logo.