Interview med Jannik Heide, Landechef hos Colect

Flere og flere fashion-brands er “hoppet” på platformen Colect, som er en hollandsk virksomhed. De er på en mission om, at det både skal være mere visuelt og lettere f.eks. at lave digitale kollektionsfremvisninger eller forskellige b2b salgsløsninger for livsstilsbrands. Der har været fart på, og mange danske brands har valgt det til. I spidsen for den danske afdeling er Jannik Heide.

I denne artikel giver Jannik Heide  et “helikopter-overblik” om året, og hvordan han ser ind i 2022.

Læs i øvrigt også vores tidligere interview med Jannik her, hvor du kommer meget tættere på produktet.

Hvordan har 2021 været for jer?

For vores vedkommende har 2021 været utrolig divergerende. I starten af året bar det stadigvæk præg af nedlukningen fra efteråret før.

I den første tid var der stor usikkerhed i markedet. Hos Colect hjælper vi brands i livsstilsbrancherne med at visualisere og optimere salget både i det fysiske møde, men vores koncepter bliver i allerhøjeste grad også anvendt i de benspænd COVID-19 har medført. Derfor er det ambivalent, at vi generelt har oplevet en voldsom vækst, samtidig med at der er en masse brands, der skal lære at se mulighederne indenfor digitale løsninger i salgets faser til deres business-to-business kunder.

Hvilken udvikling i virksomheden er du mest tilfreds med?

Med de vækstrater, er der også kommet flere kolleger. De er med til at videreudvikle på vores løsninger til mode- og livsstilsbrancherne. Det er med til at styrke vores position i netop denne niche i formidling og salg af kollektionerne hos de enkelte brands. Det er også det, der gør disse visuelle brancher interessante og spændende at arbejde sammen med. Rigtig mange kunder har valgt Colect, så vi er utrolig glade for den tillid, de har vist os. Det er utrolig meningsfuldt at se de forskelle, vi gør med vores løsninger, og er med til at skabe værdi.

Hvad har været den største udfordring?

Der har været flere forskellige typer udfordringer.

Først på året var der nedlukningen fra året forinden. Selvom jeg næsten har glemt, hvordan det var for et lille år siden.

Nedlukningen komplicerede det fysiske møde, og selvom online møder også kan være fantastiske, mener jeg stadigvæk, at mange nuancer forsvinder i forhold til det fysiske møde mennesker imellem.

Denne isolering og dette minimum af personlige møder, synes jeg, har været ret specielt.

Senere på året åbnede samfundet igen. Selv modemesserne i København åbnede igen, men ikke i samme omfang som før COVID-19.

Det var godt at hilse på netværket på messerne, og at de personlige møder er kommet tilbage.

Et spændende år venter

Hvad er det vigtigste, du har lært i år?

Personligt har jeg lært at være mere perspektiverende. Ofte er der mange nuancer i alle mulige situationer.
Det skyldes sandsynligvis nedlukningen, tænker jeg. Det har på en måde givet mig mere tid til eftertanke.
Konklusionen er, at jeg er blevet mere reflekterende og bedre til at prioritere tiden på det, der optager mig.
Eksempelvis har jeg sjældent haft bedre tid til at høre eller læse bøger. Tror det har været tilfældet for mange med mere tid til det nære.

Hvem har inspireret dig allermest i år?

Det er nok vanskeligt at påpege en enkelt person. Summen af mange spændende møder med inspirerende mennesker er med til at holde nysgerrigheden intakt.

Jeg var for en måned eller to siden til Presidents Summit, hvor der var rigtig mange spændende foredragsholdere på scenen. Jeg har været heldig i en anden sammenhæng at opleve foredrag med Morten Albæk og Svend Brinkmann. Senere på måneden i december skal jeg også høre foredrag med Tor Nørretranders og Rane Willerslev.

Hvad er ambitionen for 2022?

Hos Colect vil vi fortsætte med at inspirere med digitale løsninger til eksisterende kunder og nye kunder. Der er et stort behov for digitalisering hos mange brands, hvor de skal konsulteres og guides, så det er muligt for dem, at de kan visualisere deres brands værdier og samtidig ordreregistrere på en nem måde.

Specielt set i lyset af, at det fortsat er en udfordring at rejse, som det var muligt før diverse restriktioner på grund af COVID og alle de andre muterende varianter. Det ser ud til at fortsætte lidt endnu.

Jeg tænker også, at jeg hos Colect vil få flere kollegaer. Det bliver et spændende 2022 på mange områder.

Vi arbejder på et bredere netværk i branchen for B2B løsninger, da Colect passer sammen med de fleste systemer.

Hvad vil du gerne have mere tid til i 2022?

I 2022 vil jeg gerne have endnu mere tid til mere fordybelse. Det er samvær med dem, jeg holder af, tid til at læse flere bøger men også prioriteret tid til motion og velvære.

Professionelt vil jeg gerne prioritere vores fortsatte ekspansion hos Colect og hjælpe brands indenfor livsstilsbrancherne til at blive dygtigere til at digitalisere deres forretningsprocesser, så de også kan udvikle deres potentiale.

Det er virkelig optimering af disse elementer, der kan rykke noget i deres fortsatte udvikling specielt i forhold til formidling af inspiration samt eksport og salg digitalt med længere distancer til deres kunder generelt. Jeg er meget positiv overfor de ønsker og udfordringer, der vil komme i det kommende år. Det bliver rigtig sjovt og lærerigt.


En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Hvor kommer navnet "dontt.dk" fra?

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt”.

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at gøre dagens opgave”.