Samtale med Rasmus Serup, Hairlust

Hvis du følger med i beauty-branchen herhjemme, så har du forlængst stødt på Hairlust. Senest fik de 2 priser til Danish Beauty Awards og deres produkter er blandt de mest solgte herhjemme. De kom frem med kosttilskud til håret, men har nu et stort udvalg til både mænd og kvinder.

Founderne bag Hairlust er kæresteparret Rasmus Serup og Sofie Tidemand. De mødte hinanden i London, hvor de var ansat på det samme digitale bureau. Sofie var faktisk chef for Rasmus. Den “forbudte” kærlighed rummer også en masse historie – som er beskrevet her.

Efter at være kommet tilbage til Danmark, startede Sofie og Rasmus HairLust i 2017. Her var deres eneste produkt kosttilskud til hår. Men det gik stærkt. Produktet var godt, og de havde allerede “nøglen” til, hvordan det skulle sælges. I dag har de en omsætning på 70 millioner, 20+ ansatte og en fortsat voldsom vækst.

Deres succes bunder i et godt produkt, en innovativ tilgang til e-commerce og en fremragende iscenesættelse af “dagligdagsprodukter”. Det overblik får man hurtigt, når man kigger Hairlust trustpilot igennem, som har over 6000 glade anmeldelser. De har næppe taget fejl. Hairlust beskriver selv historien her.

For i dag skal vi tæt på Rasmus Serup, som er ugens creator-samtale på dontt.dk, som vi mødte på hovedkontoret i København.

Rasmus & Sofies hund

Kort om Rasmus:

26 år. ( Fra årgang 1995. )
Bor i København. Født i Tommerup på fyn.
Stiftede Hairlust med Sofie Tidemand i 2017.
Udannet fra CBS.

Hvem er Rasmus?

“Kort og godt er jeg jo en landmandssøn fra Tommerup på fyn. Jeg valgte dog ikke at gå den vej selv. Mine bedsteforældre på både min mors og fars side levede af landbrug, så det lå ellers lidt i kortene. Men jeg valgte at tage på gymnasiet efter efterskolen. Det var ikke super succesfuldt. Efter introuge og de første fester havde lagt sig, var det simpelthen så kedeligt. Så jeg undersøgte mulighederne for at komme på handelsgymnasiet i stedet. Det lykkedes, og jeg havde 3 gode år der. Jeg har altid været meget ambitiøs omkring skolen, så det holdt slet ikke at have det sådan. Hvis jeg er utilfreds, eller føler jeg går i stå, så er jeg god til at handle hurtigt. Det var nok også en af grundene til, at jeg tog til London efter handelsgymnasiet. Her arbejdede jeg på et digitalt bureau, og det var så også her, hvor jeg jo mødte Sofie.

Har det altid “stået” i stjernerne, at du skulle være iværksætter? 

Jeg tror det! Allerede i 1G havde jeg lyst til at lave min egen forretning. Nogle venner og jeg snakkede om, at vi da bare skulle “starte et eller andet.” Så det har nok altid været ambitionen. Men man skal også huske, at jeg jo kommer fra et iværksætterhjem, det var bare indenfor landbrug. Men mekanismerne er jo de samme. At drive en god forretning og gøre sig umage.

Hvis vi så spoler lidt frem til i dag. I startede med et produkt og en problemstilling for 4 år siden. Nu har I solgt 100.000-vis af produkter og et stort millionoverskud. Havde I regnet med det? 

Vi vidste jo mange af tingene, da vi startede Hairlust. Vi havde en del erfaring med fra England med kosttilskud, fra kunder på det bureau vi arbejdede. Vi vidste, hvordan store, men meget traditionelle udenlandske virksomheder, arbejdede med plejeprodukter.

Samtidig havde især Sofie et kæmpe knowhow selv, blandt andet pga. hun selv havde problemer med sit eget hår. Det var alle de klassiske “hår-problemer” som spaltede spidser, tyndt og skrøbeligt skandinavisk hår. Så på den måde havde vi jo et godt fundament. Så svaret må være, at vi vidste, at potentialet var der hele tiden. 

Så hvilket fundament er Hairlust bygget på?

Det skulle være lettere og lækrere at passe godt på sit hår. Men vores convenience er en vigtig del af Hairlust. I starten brugte Sofie f.eks. 4-5 forskellige tilskud til sit hår. Det fik vi ned til 1.
Derudover var en vigtig mission for os at vores produkter ikke skulle stå sammen med dine “panodiler” i medicinskabet. Vi ville lave et beauty produkt, så vi brandede os helt anderledes med masser af farver og væk fra de traditionelle distributionsformer indenfor medicinal. Derfor var det også ekstra stort for os at vinde 2 priser i år til Danish Beauty Awards. 

En sidste ting var at størstedelen af vores salg skulle være direkte til kunderne. Det var en nyskabelse dengang i vores branche. På det tidspunkt var vi det eneste brand i hele Nordeuropa, der solgte kosttilskud “direct to consumers.” Det er den hårde vej, men også en måde at få 100% ejerskab over hele købsrejsen. Det var vigtigt med den brandingopgave, vi havde besluttet os for. 

Hvilke lande sælger I til nu?

Vi har kunder i hele verden. Men mere officelt er vi tilstede på 10 markeder med medarbejdere, der er “lokalt” tilstede.

Hvilke lande er de største/bedste for jer pt.?

Det er Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland og Tyskland. Men det kan sagtens se anderledes ud om et år. Indenfor det næste halve år, er vi officelt tilstede på 20 markeder. 

Hvad er ambitionen med virksomheden? Skal I være verdens største hårplejebrand?

Nej, det skal vi ikke. Vi bliver aldrig for den store “masse”. Vi ligger i nichen, der er bæredygtigt, innovativt og gennemskueligt. Vores univers skal være meget moderne. Det skal vi være indenfor hele paletten af produkter til dit hår. Så ambitionen er, at vi skal have mange flere produkter af vores høje niveau. 

Hvor er I henne om 3 år? 

Der skal vi være massivt tilstede i 30 lande. Vi har over 200 produkter og af de grunde til langt højere omsætning. Det første år omsatte vi for 2 millioner, så 9 millioner og det første hele år som fuldtid, endte vi på 21 millioner. Sidste år omsatte vi for 37 millioner og i år de føromtalte 70 millioner kr. Næste år skal vi runde 100 millioner og derfra skal vi lægge ekstra 50 millioner på omsætningen hvert år i den periode, du omtaler. Det er nok det nærmeste, jeg kan komme et konkret svar. 

På det tidspunkt var vi det eneste brand i hele Nordeuropa, der solgte kosttilskud “direct to consumers.” Det er den hårde vej, men også en måde at få 100% ejerskab over hele købsrejsen. Det var vigtigt med den brandingopgave, vi havde besluttet os for.

Rasmus Serup

Inspireret af mine omgivelser

Hvordan ser din hverdag ud? 

Den er egentligt ret monoton. Jeg står op kl. 7.20, tjekker min e-mail og dr.dk i sengen, og kommer afsted til arbejdet. Her er jeg fra kl. 8.00 til 18-21-tiden alt efter, hvor meget jeg har “på blokken” eller om jeg har andre aftaler. Hverken Sofie eller jeg har en “hobby” eller noget, så det handler rigtig meget om Hairlust i hverdagene. 

Hvem/hvad bliver du inspireret af? 

Jeg har ikke en rollemodel som sådan. Jeg tror mere, at jeg bliver inspireret af mine omgivelser. Jeg kigger rigtig meget på, hvad andre har gjort. Men det er ligeså meget en motivation for mig. Hvis jeg f.eks. ser nogen har opnået et højt omsætningstal, så bliver det mit mål, for blot at give et eksempel. Jeg er et enormt konkurrencemenneske. Jeg bliver også inspireret af andre virksomheder. Da jeg læste jeres artikel med Shaping New Tomorrow, blev jeg da enormt inspireret, og jeg synes, at de har gjort det godt. 

Hvordan ser dit medieforbrug ud?

Jeg holder mig egentlig ikke så opdateret igen. Jeg er meget fokuseret på Hairlust, og hvad der sker i vores verden. Det er ikke fordi, samfundet ikke siger mig noget, men det er nok en prioritering. Dog vil jeg sige, at jeg bruger en del tid på Linkedin da andre fra branchen deler de vigtigste ting. Det er også her, at jeg tit støder på artikler fra f.eks. dontt.dk. 

Continued….

Det her bliver ikke det sidste du har læst til Rasmus Serup og Hairlust på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 


Hvorfor dontt.dk ?

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt”.

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at gøre dagens opgave”.