Hotel Falcon på Bornholm har kun eksisteret i 2 år. Men alligevel er de blevet et af Bornholms mest populære hoteller. Den modige blanding mellem Karen Blixen og Indiana Jones har overlevet “nyhedsinteressen”, og de har fået etableret sig. Stilen er sjældent set før, og det har også fået stor interesse fra udlandet – blandt andet beskrevet i det ypperste livsstilsmedie Monocle. Hotellet drives af parret Martin Ramstrup og Mette Tiensuu.

I anledningen af de 2 år, så tog vi en snak med Hotel-direktør Mette Tiensuu.
Hvis du vil tættere på starten af hotellet, så har vi tidligere lavet en samtaleartikel med Mette. Den kan du læse her.


Hotel Falcons flotte facade, som ligger ud til vandet på Nordbornhorm.


Mette, Hotel Falcon er fyldt 2 år. Går det hele efter planen?

“Det gør det utroligt nok. Vores første mission var at få styr på hovedhuset (Main House) og de 7 værelserne på første salen og ligesom åbne op for gæsterne med et brag. Det gik lidt hurtigt, måske for hurtigt, men det var nødvendigt for at komme i gang og få nogle erfaringer. Vi havde jo ikke drevet et hotel tidligere. Næste fase var resten af værelserne udenfor hovedhuset, Garden House og Guest House og udendørsarialerne, som vi kom sikkert i mål med.”

Så hvad er fokus nu?

“Vi optimerer en masse på driften og en masse daglige processer. Dem er der mange af, når man driver et hotel. I år har vi særlig fokus på restauranten, som vi bare VIL lykkes med. Vi har lige præsenteret et nyt menukort, som er blevet virkelig godt modtaget. Her vil vores gæster hele tiden få nye oplevelser. Det har været en svær “nød at knække”, men vi føler, vi er langsomt ved at lykkedes nu. Med de her fantastiske rammer vi har, så skal folk altså også tilbydes noget lækkert.”

Hvad har overasket dig mest de sidste 2 år?

“Personaledriften. Jeg har måske været lidt naiv omkring, hvor meget det kræver at lede et hold. Måske fordi jeg kommer fra noget andet? Det er ikke, fordi det er negativt, men det har været hårdt. Man er hele tiden på udkig efter en ny ansat. Man er aldrig helt på plads. Det er en underligt følelse som leder at have. Det har jeg ikke prøvet før. Derfor er vores DNA og kultur så vigtig, og vi har investeret en masse i det. For vores gæster skal opleve præcis den stemning, som de forventer/er blevet lovet, uagtet hvem der er på arbejde. Derfor er jeg også super stolt over vores personale. Men jeg må være ærlig at sige, at jeg er blevet overrasket over, hvor meget det har krævet af mig.”

Hvilken sommer kigger vi ind i?

“En rekordsommer. Det håber vi. Ikke bare for os, men for hele Bornholm. Men for os selv, så har vi aldrig prøvet andet end at drive hotel i en coronapandemi. Vi har kun navigeret i regler og korttidsplanlægning. Vi anede jo ikke, hvad der skete.  Så vi kigger ind i en sommer med SÅÅ mange muligheder, som vi glæder os til at dele med vores gæster.“



Hvordan ser din egen hverdag ud?

“Jeg er jo rigtig meget her på hotellet. Men jeg er begyndt at tage en morgen om ugen, hvor jeg starter hjemmefra og “stirrer lidt ud i luften”. Der er lidt mere plads til at tænke nogle strategiske tanker for hotellet. Men som vi snakkede om tidligere, så kører det hele i faser og ting er meget projektorienterede.”

Vi har spurgt dig før, og prøver igen. Kunne I forestille jer at åbne et hotel mere?

(Stort smil…) “Hmmm det er ikke nogen hemmelighed jeg godt snart vil længere væk fra driften og henimod nye muligheder. Jeg elsker at skabe og var nok mere vild med at skabe hotellet end at drive det, jeg kunne generelt godt tænke mig at lave noget mere med indretning og endnu flere outdoor muligheder. Jeg arbejder på at kigge på Falcon i en “ny driftsform”, men hvordan er for tidligt at sige. Men lav praktisk kommer vi helt sikkert med nogle flere helhedsoplevelser fra Falcon.”

Skal udgangspunktet stadig være Bornholm?

(Et stort smil mere) “tjo..Det tror jeg. Men jeg er også opsøgende. Det kunne sagtens være, at vi skulle lave noget med nogle andre også?”

Hvem bliver du inspireret af?

“Dem som tør. Dem som tør at være autentiske.”

Hvorfor er Bornholm så lukket om vinteren?

De sidste 20 år har debatten kørt. Hvorfor er turismen så stor på Bornholm om sommeren, og nærmest helt i stå om vinteren. De officelle målinger viser fremgang, men i forhold til potentialet er den næsten ikke til at få øje på. Derfor har mange (størstedelen) butikker stadig lukket om vinteren. Hotel Falcon er et af de få hoteller, som har helårsåbent.

Mette, Vi har lige været igennem en lang vinter, hvor meget jo stadig har lukket på Bornholm. I er en af få, som har holdt åben. Hvordan ser I på det?

“Da vi for 2 år siden designede hotellet, så handlede det ikke kun om indretningen. Det handlede i lige så høj grad om stemningen, følelser og mulighed for oplevelser/ro. Her var det vigtigt for os, at vi skulle være helårsåbent. Det ligger ligesom i vores DNA. Vi er et outdoor hotel, der elsker natur, dyr osv., og der rummer Bornholm jo det hele. Det er egentlig lidt synd, at Bornholm er kendt som en solskinsø og en sommerferieperiode på 6 uger. Her er så mange naturoplevelser hele året rundt. Bornholm er virkelig magisk hele året rundt.”

Føler du at der er for lidt opbakning fra andre på øen i forhold til mission “helårslukket”?

“Vi har så travlt med vores egne opgaver, så det er virkelig der, fokus er. Vi gør det, der er fedt. Vi har ikke tid til at vente på, at andre gør noget. Destination Bornholm gør det fint, men vi kan jo ikke vente på, at det lykkes. Vi har masser af muligheder for at gøre ting selv, og jeg kan glæde mig over, at vi har haft masser af gæster vinteren over.”

Så du køber ikke den “gamle” bornholmerholdning om, at det ikke kan lade sig gøre at drive en god turistforretning hele året rundt?

“På ingen måde. Selvfølgelig kan man det. Det er selvfølgelig mega svært at få økonomien til at hænge sammen i de mørke måneder og der er masser af problemer, hvis man vil se dem. Der er udfordringer, men hvis du gør noget, så sker der noget.”

Parret bag Hotel Falcon.  Martin Ramstrup og Mette Tiensuu


Continued....

Det her bliver ikke det sidste, du har læst til Hotel Falcon på dontt.dk. Du vil kunne møde dem i vores kommende bornholmguide, som udkommer 1 april 2022.

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.