Samtale med Anne Jensen, chef for branding og bæredygtighed i AGF.

Det har knebet med de gode resultater for AGF i Superligaen i år. Klubben sluttede noget skuffende uden for det lukrative “top-6” slutspil efter et par gode sæsoner. Til gengæld har AGF bemærket sig på flere andre områder. Et af områderne er deres arbejde med bæredygtighed. Her har de vist resultater og startet projekter med nogle ambitiøse målsætninger, som ikke er set i andre klubber herhjemme. Her kan du møde kvinden, som er i spidsen for alle bæredygtige projekter i AGF.


Anne Jensen, Chef for branding og bæredygtighed i AGF


Kort fortalt, Hvem er Anne Jensen?

“Jeg kommer ikke fra fodboldverdenen. Jeg har en baggrund i festivalbranchen, hvor jeg i flere år var en del af ledelsen på Northside og Tinderbox festivalerne. Her havde jeg primært ansvar indenfor marketing og kommunikation. Det blev så udvidet til også at udvikle de bæredygtige strategier. Så det er alligevel min indgang til at vide noget om at samle mange mennesker, som er utroligt passionerede. Derudover har jeg haft 2 år i Hamborg hos FKP Scorpio, som er en kæmpe festival og koncertarrangør i Europa. Her var jeg ansvarlig for de nordiske kontorer og bindeledet til hovedafdelingen i Tyskland. Derefter kom jeg tilbage til Aarhus, hvor jeg via netværk blev koblet til AGF.”

Og var det let at finde et match mellem AGF og dig?

“AGF havde faktisk besluttet sig for at begynde et arbejde med miljø og bæredygtighed. Så beslutningen var taget i et samarbejde mellem bestyrelsen og direktionen. Så det var på et højt plan, men de havde endnu ikke taget stilling til den konkrete “problemstilling”. Men ja! Efter de par gode snakke, så kunne vi se et klart match og siden februar 2020 har jeg så været chef for branding og bæredygtighed i AGF.”

Hvornår blev du overbevist om det match?

“Da vi fandt ud af sammen, at bæredygtighed skulle ind i den absolutte kerne af forretningsdelen i AGF. Min erfaring siger mig, at ellers “virker” det ikke. Jeg ville flytte nogle ting i en branche, hvor det var en helt ny ting”.

"Det er en investering. Uden tvivl. Men jeg tror på, at fremtidens forretning er bæredygtig."

Der findes ikke en lignende stilling/titel i de andre Superligaklubber herhjemme. Er du den eneste af “din slags”?

“Mig bekendt er jeg den eneste af slagsen. Dermed ikke sagt, at der slet ikke arbejdes med bæredygtighed i andre klubber. Der er jo altid blevet arbejdet enormt meget og godt med det sociale i landets fodboldklubber og foreninger. Du ved, det med at være en del af et fælleskab. Men den miljømæssige bæredygtighed er jeg den eneste.”

Hvad er det præcis dine ansvarsområder?

“Vi har kaldt min titel “chef for branding og bæredygtighed”. Det gjorde vi for at understrege, at det SKAL være en del af AGFs brand. Men det er det bæredygtige område. Det er ikke bare en søjle ovre i siden. Derfor er det også et svært område, da vi i princippet skal se på alle dele af forretningen. Der er altså ikke tale om enkeltstående initiativer, men at vi står på mål som virksomhed for at være så bæredygtige som overhovedet muligt på alle parametre. Det forpligter og giver tit anledning til spørgsmål om, hvorfor vi så ikke har gjort noget ved det og det. Det står vi altid på mål for, og svaret er formentligt, at der er vi ikke nået til endnu, eller vi mangler svar. Så hvis jeg skal svare på dit spørgsmål, så er mit ansvar at reducere vores Co2, ændre en række ting miljømæssigt og så at andre kan bruge AGF som platform til at skubbe til en dagsorden og skabe en forandring.”

Skal AGF tjene penge på dit område? Eller sætter man penge til?

“Det er en investering. Uden tvivl. Men jeg tror på, at fremtidens forretning er bæredygtig, hvilke alle analyser taler for, så for mig er det en naturlig del af en moderne virksomhed. Hvis AGFs brand står stærkere, så vil det tiltrække endnu mere opmærksomhed.”

Kan du nævne nogle konkrete eksempler på ting, I har lavet/sat i gang?

“Der er virkelig mange. Det er fra de helt små tiltag som økologisk/fairtrade kaffe, ændret til grøn strøm, en 100% genanvendt spillertrøje til cirkulære møbler, som er lavet af vores eget affaldsplast, til det lange seje træk hvor vi nu kommer med et klimaregnskab hvert år. Her står vi virkelig på mål for udviklingen år for år. Jeg tror, at det er vigtigt, at vi kører i begge spor. Små dråber som gør en forskel og skaber synlighed/forståelse og så de lange seje træk, som egentlig er det, som det hele i sidste ende handler om.”



Har I nogen klubber, som I spejler jer i i udlandet?

“Der findes en organisation, der hedder Sport Positive. De rangerer klubber i Premier League og Bundesligaen, om hvem der er bedst på en række bæredygtige områder. Det, tror jeg, har skabt en sund konkurrence blandt klubberne, da det er lettere at forholde sig til en stilling. Så ja, der er uden tvivl klubber, som vi kan lære af. Hvis jeg skal nævne et par klubber, så gør Tottenham og Liverpool det ekstremt godt. Tottenham har jo som bekendt for nylig bygget et nyt stadion, hvor de har kunnet have en række bæredygtige elementer med fra start. Med vores kommende nye stadion, så gør det ikke deres case mindre uinteressant.”

( Du kan se den bæredygtige stilling i Premier League her. )

Hvor langt er vi i Superligaen, og er I de mest bæredygtige?

“Da jeg startede i AGF og fik et overblik over Superligaen, så undrede jeg mig faktisk over, hvor lidt der er blevet gjort. Når jeg sammenligner med det arbejde som landets festivaler har lavet, så er vi ikke ret langt… Og ja. AGF er uden tvivl dem som arbejder mest med det bæredygtige herhjemme i Superligaen.”

Hvordan ser din hverdag ud?

“Der er ret meget “skrivebord” over mit job. Men det handler også for mig om at komme ud at snakke med vores partnere. Dem har vi knap 400 af, så det tager også noget af min tid. Jeg er ude at tale en del på konferencer og arrangementer, ligesom det er vigtigt for mig at danne et netværk herhjemme over folk, der arbejder med bæredygtighed.”

Hvem/hvad bliver I inspireret af?

“Jeg ved ikke, om der nogle bestemte personer. Det kan skifte meget. Men jeg synes, at der er mange virksomheder, der gør det godt. Både store og små. Hvis jeg skal nævne en fra hver kategori, så vil jeg nævne Salling Group, som gør en masse gode ting. Af de mindre, så er der en materialebank i Aarhus som hedder THE UPCYCL, som er virkelig seje. Desuden følger jeg en masse frontrunnere, f.eks. sådan en som Matthew Campelli, som driver The Sustainability Report”


Continued....

Det her bliver ikke det sidste, du har læst til hverken Anne Jensen og bæredygtighed i dansk fodbold på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.