Der er sket rigtig meget i måden vi bruger en bil på de seneste par år. Den teknologiske udvikling har muliggjort nye og smarte måder f.eks. at dele bil på. Det gælder både borgere, der deler deres biler, og firmaer eller organisationer, som tilbyder forskellige delebilsordninger.

En af de virksomheder, der oplever en stor vækst, er danske GreenMobility, der også er tilstede i udlandet. De har netop sat flere biler på gaden i København, og i sidste uge lancerede de så et fordelsprogram for studerende. Udover en masse rabatter, har GreenMobility gjort deres abonnement mere fleksibelt og gjort parkerting og strøm gratis i udvalgte zoner.

Vi tog en snak om “rigets tilstand” med den fornyligt nytiltrådte marketingchef Lars Østergaard.

"Halvdelen af vores aktive brugere er i dag under 30 år – og en stor del af dem er under 25 år, så det er let for os at konkludere at unge mennesker er rigtig glade for vores service."

Lars Østergaard

Lars Østergaard, marketingchef hos GreenMobility.

Lars, Rabat til de studerende. Hvorfor nu det? 

“Vi har rigtig mange studerende og unge som brugere, og vil gerne imødekomme deres ønske om at spare lidt på transporten, når behovet for en bil opstår. Vi hører blandt mange i den unge brugerbase, at økonomien strammer til, med alt det der foregår rundt om i verden. Samtidigt ved vi, at studerende ofte ikke har råd til – eller lyst til – at eje en bil, da den står stille 95 % af tiden. I stedet tænker de på adgang til bilen, frem for ejerskab over bilen – uden at skulle betale for forsikringer, strøm til opladning og parkeringsudgifter.

Jeg ser det som en værdifuld bytteaftale mellem de studerende og os – de vælger os som deres foretrukne grønne delebilsordning, og vi giver dem en skarp pris i bytte. Det giver mening begge veje.

Alt ovenstående hænger også rigtig godt sammen med, at de ofte tænker den grønne dagsorden først. Og hvis vi i fællesskab kan nedbringe CO2, mindske trængsel i byerne og samtidigt nedbringe støjniveauet, så har vi alle vundet.”

Er der mange unge, der generelt bruger jeres service?

“Halvdelen af vores aktive brugere er i dag under 30 år – og en stor del af dem er under 25 år, så det er let for os at konkludere at unge mennesker er rigtig glade for vores service. Så på trods af at alle fra 18-70 år bruger os, er aktiviteten største blandt yngre brugere. Det gælder både den enkelte unge der skal på tværs af byen og den unge familie med børn, der har et andet behov for transport – helt op til dem der tager en Green når de skal i sommerhus..

Helt overordnet findes der enormt mange scenarier, hvor de unge bruger en Green. Men især i weekenden, når man skal ind til byen – så kan man parkere den på gaden og ikke tænke på, at den skal hentes dagen efter.”

"Vi har netop sendt 200 flere biler på gaden i Danmark, så vi nu har mere end 800 biler i Aarhus og København."

Ved I, hvad det er, at de unge bruger jeres service til? 

“Det er meget afhængigt af geografisk placering, ugedage og årstider. Vi ser alt fra pendleren, der skal til og fra studiet, den unge der bruger os nogle gange om måneden som alternativ til taxa, til vennerne der skal hjem til jul og tager en delebil sammen, fordi det efterhånden er billigere end at tage toget.

GreenMobility er en såkaldt ’free-float carsharing’, der i bund og grund betyder, at vores biler flyder frit inden for den definerede zone. Det gør, at fleksibiliteten er super høj, da man kan parkere en bil, hvor der er +2 timers offentlig parkering, og så er den ledig til den næste, der har behov for en bil. Det passer ekstremt godt til den unge målgruppe. Lavere udgifter ved at have adgang til en bil, samt fleksibiliteten ved ikke at skulle holde sig til én bil.”

Hvordan går det for Green Mobility i Danmark? 

“Det går rigtig godt. Vi har netop sendt 200 flere biler på gaden i Danmark, så vi nu har mere end 800 biler i Aarhus og København. Det er et svar på den efterspørgsel vi mærker i markedet fra brugerne – endnu flere biler på gaden betyder nemlig højere tilgængelighed og dermed en bil på hvert gadehjørne.

 Årsrapporten for 2022 er netop kommet ud og viser en flot vækst på 54 % og den rejse fortsætter vi, så vi forhåbentlig i 2024 kan vise at vi er profitable. Det giver os et helt andet fundament for at fortsætte rejsen med GreenMobility mod det ambitiøse mål om 10.000 biler i 35 byer i 2030.”

GreenMobility

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.