Flatpay er uden tvivl en af Danmarks mest fremadstormende og interessante virksomheder. Kort fortalt er det en fintech-virksomhed med en mission om at revolutionere betalingsindustrien. Siden grundlæggelsen i 2022 har Flatpay oplevet massiv vækst og har allerede 16.000+ kunder, som tilsammen gennemfører betalinger for milliarder af kroner.

Vi har talt med 35-årige Sander Janca-Jensen, CEO og co-founder i Flatpay, om virksomhedens rejse og ambitioner.

For Sander er det dog ikke kun de imponerende tal, der driver værket—han ser virksomhedens stærkeste kort i den unikke kultur, som både skaber arbejdsglæde og sætter kunden i centrum. Og med den fart på væksten, er det, ifølge Sander, nærmest uambitiøst kun at stræbe efter at blive en unicorn.

Sander Janca-Jensen

Sander Janca-Jensen


Flatpay er en innovativ betalingsløsning til små og mellemstore virksomheder, kendt for sin enkle, gennemsigtige og prisvenlige tilgang.
Med næsten 400 medarbejdere opererer de fra kontorer i Danmark, Finland og Tyskland. Flatpay blev stiftet i 2022 af Sander Janca-Jensen, Rasmus Busk, Rasmus Hellmund Carlsen og Peter Lüth


Det er populært at sige, at penge ikke betyder noget. Men ..

Sander, hvad drømte du om at blive som barn? Stod det skrevet i stjernerne, at du skulle være iværksætter og skabe noget?

“Det har jeg tænkt meget over, siden du spurgte mig for nogle dage siden. Det første, der dukker op, er bankmand. Som lille forestillede jeg mig, at bankfolk havde mange penge. Det er populært at sige, at penge ikke betyder noget, men for mig har de altid gjort det. Jeg har ikke en ambition om at skulle arbejde “røven ud af bukserne” til jeg bliver 60 år, og der er jo kun én måde at undgå det på. Finansiel frihed betyder derfor en del for mig. Så det var min retning som barn. Men jeg havde ikke et drømmejob eller mål. Men så startede jeg på handelsskolen primært, fordi mine venner gjorde det. Der fik jeg en lærer, der viste mig vejen og hjalp mig med at finde retningen. I mine yngre år brugte jeg ellers lidt for meget tid udenfor døren i stedet for i klasselokalet.”

Ja for efterfølgende startede du på CBS og fik så dit første salgsjob hos Berlingske?

“Ja, det var det oplagte valg efter handelsskolen. Så jeg flyttede til København, begyndte på CBS og blev telefonsælger hos Berlingske – mest fordi en af mine studiekammerater arbejdede der. Det var mit første rigtige salgsjob, men er jo blevet hængende i salgsverdenen siden. Jeg fik hurtigt ledelsesansvar og arbejdede fuldtid hos Berlingske, mens jeg læste min kandidat. Det lærte mig meget. At være telefonsælger er hårdt, hvis man ikke kan tåle afslag, men for mig var det en god tid. Mit temperament passede godt til, at jeg kunne tjene flere penge, jo mere jeg solgte. Jeg endte som afdelingsleder for 150 medarbejdere i en alder af 25-26 år.”


Sanders næste jobskifte var til Verisure, hvor hans store salgstalent blev bemærket, og han blev vicedirektør med ansvar for salget i 2016. Her fik han ansvaret for 500 sælgere, og mens han var der, rundede virksomheden en værdi på fem milliarder kroner. Ambitionen om at starte noget eget voksede dog, og i 2022 stiftede han Flatpay sammen med Rasmus Busk, Rasmus Hellmund Carlsen og Peter Lüth.

Den historie er velbeskrevet her. (DR Podcast)


Grundtanken var egentlig, at vi skulle have det sjovt, mens vi arbejdede

Hvad var ambitionen med Flatpay, da I startede? Lidt atypisk for en dansk virksomhed, så er I vel bygget med formålet om at blive store?

“Grundtanken var egentlig, at vi skulle have det sjovt, mens vi arbejdede. Selvfølgelig ville vi gerne opnå succes og vokse, men det skulle være sjovt. Vi ønskede at skabe en kultur, hvor alle vores kollegaer kunne lide at gå på arbejde og følte sig godt behandlet. Det har været kernen fra starten og er stadig det vigtigste for mig – især nu, hvor vi snart når medarbejder nummer 400. Vores kultur er Flatpays stærkeste kort.”

Kan du beskrive jeres kultur?

“Det kan være let at fare vild, når man taler om kultur på en arbejdsplads. Man kan blive presset på sine nøgletal af investorer eller fristet til at tage shortcuts. Det gør vi ikke. Vores medarbejdere ved præcis, hvad de kan forvente af Flatpay, og hvad vi forventer af dem. Det er vigtigt, at alle har det godt. Hvis nogen er dårlige for ‘omklædningsrummet,’ er de her ikke længe, uanset hvor godt de performer. Vi har ikke plads til røvhuller i Flatpay.”

Hvad er jeres forretningsmæssige ambition?

“Vi ønskede at skabe en konkurrent til Nets og tage nogle af deres kunder. Vi forstår ikke de skjulte gebyrer eller kompleksiteten og undrer os over, hvorfor de ikke kan holde deres kunder glade. Vores mål er at revolutionere en konservativ betalingsbranche. Da vi startede i 2022, tror jeg, vi undervurderede Flatpays potentiale en smule.”

.. næsten uambitiøst kun at stile mod at blive en unicorn

Hvor store kan I da blive?

“2024 har været et godt år for os. Vi forventer, at Flatpay har gennemført transaktioner for over 22 milliarder kroner alene i år. Så det virker næsten uambitiøst kun at stile mod at blive en unicorn (en startup værdiansat til 1 milliard dollars). Måske kan vi endda blive en decacorn på 10 milliarder dollars. Med det momentum, vi har nu, tror jeg ikke, der går længe, før vi bliver en unicorn. Målet er at vokse endnu mere, men vi vil samtidig holde fast i vores kultur. Både den overfor medarbejdere, men også for vores kunder.”

Kan du uddybe det?

“Den person, der sælger til dig, er også den, der installerer systemet. Det er en del af vores kultur. Vores kunder har kun kontakt med én person, og vores sælgere får først provision, når kunden er tilfreds og bruger terminalen. Det skaber en kultur, hvor man står ved det, man lover. Vores kundeservice taler lokalt sprog: dansk i Danmark, tysk i Tyskland osv.”

Flatpay

Er du bekymret for, at virksomheden bliver magelig? I har jo nærmest haft succes fra start til nu?

“Ærligt talt fylder det ikke meget for mig. Jeg ser ingen tegn på magelighed. Mange nøglepersoner i virksomheden har en andel i vores succes, og vores kultur forhindrer det nærmest. Med en vækst på 300-400 procent ser jeg det ikke som en risiko.”

Hvem inspirerer dig?

“Jeg er inspireret af store præstationer og historier. Elon Musk, for eksempel – man kan mene meget om ham, men hans rejse er fascinerende. Det er menneskene bag, der inspirerer mig. Jeg elsker at lære nye ting og kan nemt grave mig ned i emner, jeg finder spændende på nettet. Min hustru driller mig med det. Jeg lytter også til podcasts – mest om investeringer eller hyggelige samtaler til afslapning. Og så er jeg typen, der bruger en del tid i fora på nettet. Der findes meget værdifuld viden derude.”


 Vi glæder os til at følge Sander og Flatpays videre frem. Følg med her på dontt.dk.


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.