🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Den kommercielle succes fortsætter i Parken. I dag kan vi fortælle, at F.C. København udvider sin gruppe af Main Partnere med energikoncernen Andel, der som den femte i rækken (red. de øvrige er Unibet, adidas, Carlsberg og 3) træder ind i et banebrydende partnerskab.
Aftalen, som er den første af sin slags i Skandinavien, skal gøre Parken til et fyrtårn for grøn omstilling.
Samarbejdet strækker sig i første omgang over fem år og indebærer omfattende energirenoveringer samt implementering af nye bæredygtige løsninger i (og omkring) Danmarks nationalstadion. Derudover vil Andel pryde fronten af kvindernes spillertrøjer – et markant skridt for både kvindefodbolden og virksomhedens engagement i lige muligheder for børn og unge.
Vi tog forbi Parken for at høre mere om aftalen fra F.C. Københavns kommercielle direktør, Mikkel Grove Lindsted. Længere nede i artiklen finder du reaktioner fra Andel samt et overblik over de vigtigste elementer i aftalen.
Vi vil nytænke omfattende energirenoveringer og nye grønne løsninger i Parken

Th: F.C. Københavns kommercielle direktør, Mikkel Grove Lindsted
Mikkel, I går fra tidligere at have fire til nu at have fem “main-partnere”.Hvad var overvejelserne omkring det – og hvad er det et udtryk for?
“Hvis vi var en klassisk fodboldklub, som havde de klassiske leverancer, ville det betyde, at kagen blev betydeligt mindre for hver enkelt partner. Men det er ikke tilfældet her.
Da vi i januar, for et år siden, forlængede aftalerne med Unibet, adidas og Carlsberg, blev aftalerne både større og med mere indhold. Samtidig havde vi en dialog om en mulig femte partner, og hvordan det kunne skabe yderligere værdi for alle parter. Den grønne omstilling vedrører os alle, så det var naturligt at inddrage en partner, der kunne være med til at nytænke omfattende energirenoveringer og nye grønne løsninger i Parken.
Flere af vores partnere har jo i forvejen en grøn agenda, som f.eks. med deres arbejde med med regenerative råvarer – for blot at nævne ét eksempel.”
Som jeg forstår det, er der tale om to aftaler: et partnerskab i F.C. København/Parken-regi og et for jeres kvindehold. Kan du sige lidt om sidstnævnte?
“Det er korrekt. Faktisk har aftalen med kvindeholdet været på plads i noget tid. Det er et langsigtet samarbejde, og der har været enormt mange detaljer, der skulle falde på plads. Det er en af de mest komplekse aftaler, jeg har været med til at lave. I første omgang er aftalen femårig, så der er en stor tro på hinanden og projektet generelt.
Helt konkret kommer Andel på fronten af kvindernes trøjer, men der vil også komme en lang række initiativer, der skal gøre fodboldverdenen endnu bedre for kvinder og piger.
Kort fortalt skal partnerskabet bidrage markant til at skabe et egentligt gennembrud for kvindefodbolden i Danmark. Andel så det som en perfekt mulighed, der flugtede med deres egne værdier. En af dem er, at børn og unge fortjener at vokse op i en verden med lige muligheder. Det skal vi sammen være eksponent for.”
Partnerskabet skal bidrage markant til at skabe et gennembrud for kvindefodbolden

Så hvis vi lige bliver ved kvindefodbolden et øjeblik – set fra dit kommercielle skrivebord, hvad er status?
“Fremdriften er fortsat rigtig god. Vi har en række tiltag klar, der skal videreudvikle oplevelsen af at se kvinderne spille, og vi glæder os til at udrulle dem i samarbejde med vores partnere. F.C. Københavns Kvinder har deres helt egen platform, der differentierer sig fra herreholdet, og derfor er det helt afgørende for F.C. København også at byde nye partnere velkommen omkring kvindeholdet.
Vi har jo ikke noget at sammenligne os med, så det er nu, vi skal bevise, at det ikke blot er en “honeymoon”-fase, men at vi kan fortsætte en stabil vækst. Et godt eksempel er trøjesalget. Den nuværende kvindetrøje har solgt mere end nogen af Superliga-klubbers trøjer, og det bliver spændende at følge op på det til sommer.
Derudover har vi et stort internationalt mediesamarbejde på vej – hvis jeg bare lige skal tease en enkelt ting for dig. Det glæder jeg mig til at fortælle mere om.”

Parken vil fungere som en showcase og et udviklingshub for Andels løsninger
Hvis vi så går videre til jeres energipartnerskab – hvad indebærer det?
“Den grønne omstilling fylder enormt meget for vores by, og i vores strategi “Vi er København” står det tydeligt, at vi vil være en endnu større del af byen og tage vores del af ansvaret.
Men man laver jo ikke bare en grøn omstilling af Parken fra den ene dag til den anden. Der skal virkelig noget viden ind, og det er det som partnerskaber kan.
Så helt ærligt, jeg kunne ikke drømme om et bedre partnerskab end med Danmarks ledende energikoncern. Det er præcis som med vores andre partnere – Carlsberg tager os med ud i byen, adidas tager os med ud i Europa. Andel gør os grønnere osv.”
Kan du nævne nogle konkrete tiltag?
“Der kommer til at ske rigtig mange ting. Men det mest åbenlyse er, at Parken fremover vil få strøm fra Andels solcellepark ved Vedde. Omvendt vil Parken fungere som en showcase og et udviklingshub for Andels løsninger.
Derudover bygger vi en af Københavns største offentligt tilgængelige ladeparker, der gør det nemmere for både Parkens besøgende og beboerne i området at oplade deres elbiler. Det er blot to eksempler på initiativer, der allerede vil blive realiseret i første fase af partnerskabet. Men ambitionen er at udvikle en række løsninger, der vil gøre Danmarks nationalstadion til et fyrtårn for grøn omstilling. Det er absolut målet.””
I bruger ofte ordet “ansvar” – hvilket ansvar føler du, at I har over for byen?
“Jeg føler, vi har et ansvar for at være de mest ambitiøse og bidrage, hvor vi kan. Det er en del af vores DNA. Vi skal både tage ansvar på det nære plan, men også være med til at påvirke folks vaner og liv positivt.
Derfor har vi også lanceret initiativet “ForKBH”, der tydeligt beskriver, hvilke indsatser F.C. København gør for byen, for samfundet og for københavnerne. På de her områder er handling det afgørende.”
Andel: Vores mål er at gøre Danmarks nationalstadion til et fyrtårn for grøn omstilling
Andels CEO, Jesper Hjulmand fortæller om aftalen:
“Vores mål er at gøre Danmarks nationalstadion til et fyrtårn for grøn omstilling, hvor innovative energiløsninger viser vejen for, hvordan sport og klimaindsats kan gå hånd i hånd. Med fodbold som en central del af dansk kultur har vi en unik mulighed for at inspirere både virksomheder og fans til at tage aktiv del i den grønne omstilling. Gennem vores energipartnerskab viser vi, at klimakampen ikke kun er en nødvendighed, men også en mulighed for at skabe en grønnere fremtid for alle.”
Første fase af aftalen mellem F.C København og Andel indebærer blandt andet:
- Elaftaler (Power Purchase Agreements) med køb af energi fra Andels solcellepark Vedde. PPA’er er langsigtede aftaler, der giver Parken garanti for, at der i en årrække produceres tilstrækkelig vedvarende energi til at dække Parkens forbrug.
- Ladeinfrastruktur fra Andels selskab Clever, der gør det lettere for besøgende og beboere i området at oplade elbiler.
- Rådgivning om energieffektivitet og forbrugsfleksibilitet, hvor Parkens elforbrug balanceres i forhold til udbud af vedvarende energi og prissvingninger.
Parterne vil sammen udvikle flere løsninger, der fx kan omfatte solceller og batterier, der vil kunne oplades, når elpriserne er lave, og der er masser af vedvarende energi i elnettet.
Om engagementet med FCKs kvindehold fortæller Rikke Trikker, kommunikationsdirektør i Andel:
“Alle børn og unge fortjener at vokse op i en verden med lige muligheder – også på fodboldbanen. Men forandring sker ikke af sig selv,” siger hun og fortsætter:
”Forandring kræver modige rollemodeller, der tør gå forrest, bryde grænser og inspirere andre til at følge efter. Det gælder både i sporten og i den grønne omstilling. På kort tid har F.C. Københavns løvinder skabt nye idoler og vist tusindvis af piger og kvinder, at de hører hjemme i fodboldens fællesskab. Med dette partnerskab tager vi et afgørende skridt for at styrke kvindefodbolden, åbne dørene for endnu flere og bygge stærke fællesskaber – både på og uden for banen.”
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.