Allerede i starten af året – i vores årlige samtale med FCK-direktøren Jacob Lauesen – lovede han, at der var store ting på vej i samarbejdet mellem adidas og FC København. Dengang sagde han blandt andet: “Adidas ved godt, at København er verdens fedeste by” (læs interviewet her). Planen var at tage København med ud i verden gennem unikke spillertrøjer og Originals-kollektioner – noget, som andre skandinaviske klubber kun tidligere har kunnet drømme om.
Ting tager tid, men gode ting er værd at vente på. I denne uge lancerede FCK deres nye tredje trøje, og den har skabt en bølge af opmærksomhed. Ud over de emotionelle og visuelt flotte kampagnefilm fik trøjen omtale i alt fra modemagasinet Vogue – som sjældent beskæftiger sig med fodbold – til det hypede medie SoccerBible. Med sine 6 millioner følgere på Instagram er SoccerBible et af de mest toneangivende universer for fodboldtrøjeentusiaster i verden.
Selvom trøjen blev præsenteret onsdag, kom den først til salg lørdag. Fanmediet Copenhagen Sundays dokumenterede lange køer foran FCK Fanshop, hvor fans ivrigt ventede på at få fingrene i trøjen til knap 1.000 kroner inkl. tryk. Børnestørrelserne blev hurtigt udsolgt – og denne gang var det ikke, fordi der kun var bestilt et lille parti hjem, som man ofte ser i modeindustrien. Nye leverancer skulle i øvrigt være på vej.
F.C. København beskrev selv dagen som historisk. Fanshoppen oplevede den største lancering af en spillertrøje til dato, både målt på besøgende og salg. Med ordrer fra over 20 forskellige lande er det tydeligt, at der er handling bag ambitionerne. Men det markerer ikke kun en ny æra med adidas, men generelt har FCKs merchandisesalg haft “raketfart” de seneste år.
Inspiration bag FCK’s nye trøje
- Innovativt design: Et internationalt team fra adidas rejste til København for at hente inspiration fra byens unikke æstetik.
- Københavnergrøn: Farven er inspireret af de ikoniske bænke, der har prydet byens gader siden slutningen af 1800-tallet.
- Detaljer fra byen: Trøjens mønstre afspejler Københavns arkitektur og design, som de karakteristiske buede former, dørhåndtag og typografi fra gadeskilte og husnumre.
Merchandiseudvikling i raketfart
F.C. Københavns merchandise-eventyr er gået fra at være fokuseret på kampdagsprodukter til at blive en gennemført livsstilsstrategi. Væksten tog for alvor fart, da klubben valgte at indgå strategiske produktpartnerskaber med brands som Les Deux, Velorbis, MESSYWEEKEND og senest Planet Nusa. Disse samarbejder har givet fans adgang til kvalitetsprodukter, der rækker langt ud over kampdagen i PARKEN.
I 2020 lå F.C. Københavns samlede merchandisesalg på 16,2 mio. kr. Året efter steg det til 26,7 mio. kr., og i 2022 voksede det yderligere med hele 35 % til 41,6 mio. kr. Væksten fortsatte i 2023, hvor klubben nåede et rekordhøjt salg på 59,3 mio. kr. Alt tyder på, at 2024 vil sætte endnu en rekord. Med disse tal nærmer FCK’s merchandisesalg sig niveauet for et mellemstort modebrand i Danmark.
Tidligere har merchandisechef Martin Nøhr forklaret:
“Vi tænker F.C. København som mere og andet end en fodboldklub, for det er så meget mere for os fans. Derfor er det også vigtigt, at vores tankegang er, at det handler om livsstil, og at vi har nogle produkter, der afspejler det.”
Direktør Jacob Lauesen har også fremhævet succesen:
“Væksten på merchandise er drevet af, at vi sælger flere trøjer end tidligere og vores partnerskaber med primært københavnske brands – Les Deux og Copenhagen Distillery for at nævne to. Kvaliteten har fået et skub, og det er ikke længere sådan nogle Kina-produkter, vi sælger.”
Læs hele interviewet
Læs / genlæs vores store interview med Jacob Lauesen, CEO i F.C. København.
FCK-direktør: Adidas ved godt, at København er verdens fedeste by
Fornyelig lavede vi også et interview med Mikkel Grove Lindsted, kommerciel direktør i FC København. Det bør du også læse.
FCK-direktør om kvindeholdets succes: Nu køber vores partnere mere end “bare” potentiale
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.