Samtale med Mikkel Grove Lindsted, kommerciel direktør i FC København

FC Københavns kvindehold har fået en forrygende start med sejre, tilskuerrekorder og partneraftaler, der sætter nye standarder i dansk fodbold. Interessen for kvindefodbolden vokser markant – både på og uden for banen.

Her møder vi Mikkel Grove Lindsted en sjælden stille mandag på Danmarks nationalarena, PARKEN, til en status på det kommercielle omkring kvindeholdet.

Mikkel Grove Lindsted

20% fulgte ikke FCK i forvejen

Mikkel, hvordan har FC Københavns kvindesatsning udviklet sig siden sidst, vi talte sammen (i juni måned – læs her.) set fra dit bord?

“Dengang talte vi om, at vi havde taget nogle valg, som andre klubber før os ikke havde truffet. Mest iøjnefaldende var beslutningen om, at kvinderne ikke skulle spille i de samme trøjer som herrerne. På daværende tidspunkt var det hverken Adidas’ ønske eller det, vi blev rådgivet til. Men vi landede et fantastisk resultat. Hvorfor skulle kvinderne løbe rundt i en trøje, der hyldede 1994, når de blev stiftet i 2024? (red. Herreholdets nuværende trøje er en reference til trøjen fra 1994) Allerede dér fratager man dem muligheden for at fortælle deres egen historie. Du kan også se forskel på en Coca-Cola og en Zero, men du er aldrig i tvivl om, at det er et Coca-Cola-produkt med den kvalitet, du forventer.

Kvindeholdet er selvfølgelig meget mere end trøjen, men den symboliserer mange ting fra mit perspektiv. Den var også omdrejningspunktet, da vi lancerede den under modeugen, hvor bl.a. Lily Collins kiggede forbi.

Rent sportsligt har vi også fået en god start. Vi har i hvert fald ikke tabt endnu, og vi har omkring 1000 tilskuere til vores kampe. Vi slog dansk tilskuerrekord til vores første kamp med over 5000 tilskuere, og vi kan se, at interessen er stor på vores sociale platforme, hvor vi opbygger en ny målgruppe. Vi har allerede over 17.000 følgere på kvindeholdets Instagram, og over 20% af disse følger ikke F.C. Københavns herrehold. Vi begynder at arbejde med nogle reelle tal og nye F.C. København-målgrupper.

Hvis vi skal slå en streg i sandet, er vores fase 1 lykkedes over al forventning. Nu ser vi frem mod morgendagens forventninger.”

FCK Kvindeholdet

Vi er i gang med at opbygge en ny målgruppe

Hvordan har kampoplevelsen været for dig personligt?

“Jeg synes, det har været på et højt niveau. Det har været fedt. Man står tæt på banen, og det er en rigtig divisionsstemning. Jeg er imponeret over den stemning, vores fans har skabt. Herude kan jeg også se, at vi opbygger en ny målgruppe, der hele tiden forstærkes, når vi bringer nye initiativer i spil. Du nævnte selv din datter, der spejlede sig i spillerne sidste gang, I var her. Mit favoritbillede er fra den første kamp, hvor vores anfører står med et indløbsbarn, der stolt og begejstret ser op på hende. Det siger så meget.”

Er der noget, der har overrasket dig?

“Man skal helst ikke blive for overrasket, når man har lagt en god plan, men hvis du presser mig lidt, så må jeg sige, at vi er meget glade for, at så mange tilskuere kom til første kamp og slog alle rekorder herhjemme. Det var ret vildt.”

Det handler ikke kun om potentiale mere

Men kvindeholdets trøje er stadig uden en partner/sponsor. Er den ikke til salg? 😉

“Sidst vi talte sammen, havde vi lige indgået tre store partneraftaler til kvindeholdet (red. med Carlsberg, Adidas og Planet Nusa), hvilket skabte forventninger. Der er nu mere opbakning til det prispunkt, jeg har sat, end der var før.

Nu kan vi vise nogle solide tal, så vores partnere køber ikke længere kun et potentiale – de køber noget, som allerede er stærkt. Helt konkret er vi tæt på at træffe en beslutning omkring fronten på trøjen, og spørgsmålet er ikke længere ‘om’ men ‘hvordan’.

Jeg tror, vi kan melde det ud ved sæsonafslutningen eller kort derefter. Aftalen bliver med et brand, der ikke kun deler vores værdier, men også aktivt ønsker at give kvindefodbolden i København den opmærksomhed, den fortjener.”

Planet Nusa FCK

Side om side med de største klubber i verden

Du nævnte kort, at interessen for trøjen har været stor, og nu har I lavet et partnerskab med Unisport

“Vi har solgt knap 2000 solgte kvindetrøjer. Det er rigtig mange i forhold til andre klubber herhjemme. Med Unisport startede vi en aftale for herreholdet, som har performet rigtig godt. Begge aftaler har et kommercielt afsæt. Overordnet kan man sige at “herreaftalen” bidrager til trøjesalget på tværs af landegrænser, mens kvindeaftalen sikrer, at der også er kvindetrøjer i Unisport, på trods af vi stadig kun spiller i 2 division. Vores trøje kommer nu til at hænge side om side med trøjer fra Europas største hold i flagship-butikken på Strøget.

Det er også værd at bemærke, at Unisport altså kun har x antal kvadratmeter til trøjer i deres flagship på Strøget, så når vores kvindetrøje hænger der, er det et stærkt signal om dens kommercielle relevans.”

Læs mere om Unisport aftalen her.

Planet Nusa

Og så er det oplagt at tale videre om Planet Nusa. Samarbejdet har været i gang i nogle måneder nu, og nu lancerer I første fælles kollektion på fredag?

“Ja, det første drop kommer nu, og forventningerne er høje. Det er et vigtigt skridt i at føle sig set og hørt som kvindelig fan af F.C. København. Vi har simpelthen ikke været gode nok til at levere kvindeligt merchandise til vores fans. Når du går ned i shoppen, har vi faktisk mere til babyer! Det bliver vi bedre til, og Planet Nusa er en gennemtænkt partner. Kollektionen forener Nusa-styles med vores hvide og blå farver, og samtidig får vi brugt vores nye font og opdaterede logo. Sammen skaber vi opmærksomhed omkring dansk kvindefodbold og giver alle muligheden for at blive en del af sammenholdet – både til hverdag og på stadion.”

Læs mere om det første Planet Nusa x FCK drop her.


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.